ملتی که حس کند تاریخ شریف دارد به استعمار بیگانه تن نمی‌دهد

رحیم پور ازغدی گفت: ملتی که احساس کند تاریخ شریف دارد به استعمار بیگانه تن نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش امام خمینی (ره) احیاگر هویت و تمدن اصیل ایرانی هم اکنون در سالن اجتماعات وزارت میراث فرهنگی در حال برگزاری است.

در این برنامه حسن رحیم پور ازغدی، نظریه پرداز گفت: آنچه به نام میراث‌فرهنگی و گردشگری داریم، بر اساس درک خودمان نبوده، بلکه طوطی وار به دستمان رسیده است. ما قدر میراث خودمان را نمی‌دانستیم. بسیاری از آثار را بردند، وقتی گفتند آثارمان در موزه‌های کشورهای دیگر است، فهمیدیم که مهم بوده‌اند.

وی افزود: امام (ره) در وصیتنامه و سخنرانی‌هایش بارها می‌گفت ما عزت ایران را می‌خواهیم، درحالی که قبلاً فقط ایران را به قالی، توریست و نفت می‌شناختند. خیلی‌ها نمی‌دانستند ایران کجاست. اولین شهر مدرن در تونس چون محل استقرار تاجران مسلمان ایرانی بود، توسط ایرانی‌ها ساخته شد. کاروان مهاجران ایرانی در آنجا استقرار پیدا کرد و زمانی که آنجا را ساختند به آن شهر کاروان گفتند که الان به نام قیروان شناخته می‌شود. کلمه بغداد فارسی هم است، شهر را هم ایرانی‌ها ساختند. بیش از ۶۰ درصد معماران، فقها، متکلمین، شیمیدان‌ها، منجمان، مهندسین در تمدن اسلامی ایرانی بودند. یکی از مأموریت‌های وزارت میراث، دانستن همین موضوعات است.

رحیم پور ازغدی افزود: من هیچ جای دنیا ندیدم که روی آثار یادگاری بنویسند، بخشی از مردم فرهنگ نگاه کردن به آثار تاریخی را ندارند، چون معنایی که به ما گفتند چیز قابل دفاعی از این آثار نمی‌سازد. برخی نوشتند که معماری تخت جمشید ایرانی نیست، بلکه یونانی یا رومی بوده است. برخی می‌گویند ایرانی نبوده، چطور اینجا ساخته شده است. این ساختمان‌ها را با خون، گوشت و پوست بردگان ساخته اند؛ اما اینها را در اهرام مصر و چین نمی‌بینید، بلکه می‌روید و عکس می‌اندازید، پس هر توضیحی بدهید، همان برداشت می‌شود.

این نظریه پرداز با بیان خاطره‌ای از دروغ سازی درباره اتفاقات جزیره‌ای در زنگبار گفت: در آنجا برده داری می‌کردند و برده‌های زیادی را کشتند، ولی راهنما طور دیگری به توریست دروغ می‌گوید و اعلام می‌کند که در اینجا اروپایی‌ها برای آفریقایی‌ها بیمارستان ساخته‌اند!

وی گفت: شما در وزارتخانه میراث فرهنگی حتماً پژوهشگاه‌هایی دارید که بتواند درباره هر نقطه‌ای از تاریخش بگوید. ملتی که احساس کند تاریخ شریف دارد، به استعمار بیگانه تن نمی‌دهد. برخی می‌روند در خارج از کشور دستشویی تمیز می‌کنند، ولی با افتخار می‌گویند خارج از کشور بوده‌ام. حتی فارسی هم به سختی حرف می‌زنند.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه ما باید سرمان را با تاریخ کهن بالا بگیریم، نه کشورهایی که هیچ تاریخی ندارند، گفت: وقتی اسم اسکندر یا چنگیز را روی بچه‌ها می‌گذاریم، آیا می‌دانیم این افراد چه کسانی بوده‌اند؟ من نمی دانم آیا وزارت میراث، پژوهشگاه میراث دارد یا نه و افراد با سوادی دارد که غرب را بشناسند یا خیر. ترویج این اطلاعات کار پژوهشگاه هاست.

ی گفت: در ذهن برخی از افراد این طور کار کرده اند که رضاخان خیلی چیزها را ایجاد کرد مثل اولین راه آهن و خطوط ریلی، اولین اتومبیل. در حالی که این طور نبوده است. برخی هم می‌گویند چون در ایران مشروب و ساحل نداریم توریست نمی‌آید اما مگر همه توریست‌ها مثل هم هستند. فکر می‌کنید ۱۶ سال دیگر با این تفکراتی که در بین جامعه رواج می‌دهند چه اتفاقی می‌افتد؟ همه این حرف‌ها جا می‌افتد دیگر نمی‌توان درست را از نادرست تشخیص داد.

رحیم پور ازغدی بیان کرد: آمریکایی‌ها طوری تاریخ سازی می‌کنند که وقتی از موزه‌هایشان بیرون می آیی فکر می‌کنی بشر تا قبل از آمریکا وجود نداشته است و شرق و آفریقا و آسیا میمون‌های آن انسان بوده اند. آنها با هیچ، تاریخ می‌سازند. شما موزه‌های جنگ روسیه و اوکراین را ببینید یک میخ به کفش یک سرباز روسیه رفته، سه قفسه برایش توضیح نوشته اند طوری که عاشق آن میخ می‌شوی. یا نامه عاشقانه یک سرباز را به عنوان سند نگه داشته اند.

وی ادامه داد: ما آثار باستانی خود را نمی‌شناسیم، جاده‌ها و کاروان راه ابریشم و خانه‌های خراب و سوخته هم قصه دارند. ولی ما نه خودشان را می‌شناسیم و نه قصه آنها را. این ساختمان‌ها بدون قصه فایده‌ای ندارند. شما به دانشگاه‌های کمبریج و آکسفورد نگاه کنید آنها اجازه نمی‌دهند یک آجر خراب شود. درختان هم شماره دارند. معماری این دانشگاه‌ها هم از معماری دانشگاه‌های جهان اسلام الگو گرفته شده است ولی ما فکر می‌کنیم علم از آنجا شروع شده و چند قطره‌ای از آن به ما هم رسیده است. درحالیکه همه چیز برعکس بوده است.

در این برنامه، مهدی محقق نویسنده، علامه، پژوهشگر و نسخه پژوه نیز در سخنانی گفت: ما باید ما باید مفتخر باشیم که پرچم دار علوم اسلامی بودیم و امیدوار هستیم این سابقه برای آینده باقی بماند. ایرانی‌ها باعث گسترش علوم اسلامی شده اند. بنابراین بنیان گذاران این برنامه باید این شیوه را ادامه دهند و باز هم چنین مجالسی را برگزار کنند.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *