موزه ای برای شهاب سنگ/یک کشف مهم باستانی در تهران

انتقاد از پژوهش‌های باستان‌شناسی در رامهرمز، کشف محوطه پارینه سنگی، واکنش ضرغامی به ویدئوی گردشگری عربستان، افتتاح موزه شهاب سنگ از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته و در حاشیه هیأت دولت عزت الله ضرغامی نسبت به ویدئوی تبلیغاتی مسی برای عربستان واکنش نشان داد و گفت: می‌گویند چرا شما مثل تبلیغات مسی انجام نمی‌دهید. مسی چند میلیون برای اسم خود می‌گیرد و چند ده میلیون دلار برای توزیع آن در فضای مجازی می‌گیرد.

وی همچنین به ویدئوی تبلیغاتی صادق بوقی اشاره کرد و گفت: من از او تشکر می‌کنم که مردم را برای شرکت در نمایشگاه گردشگری دعوت کرده است.

پژوهش‌های باستان‌شناسی در رامهرمز اصلاً مناسب نیست

پژوهش‌های باستان‌شناسی در رامهرمز اصلاً مناسب نیست

در این هفته مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور به همراه ابراهیم متینیان نماینده مردم رامهرمز در مجلس شورای اسلامی، محمدحسین ارسطوزاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدمحسن حسینی سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی استان، عبدالله خیران‌پور فرماندار رامهرمز، سجاد علی‌بیگی رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی وزارت میراث‌فرهنگی، ذات‌الله نیک‌زاد معاون پژوهشی وزیر میراث‌فرهنگی، نوروز رجبی مشاور رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، سیدعباس موسوی رئیس میراث‌فرهنگی رامهرمز و سمیه خطیبی نماینده سازمان آب و برق استان خوزستان از محوطه‌های تُل برمی، سرتُلی، جوبجی، طرح دوازده‌هزار هکتاری مقام معظم رهبری و عمارت صمیمی بازدید کردند.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور با بیان این‌که در جریان سفر به رامهرمز، بازدید از تپه‌های باستانی سرتُلی و تل بُرمی و دیدن ملاحظات اجتماعی، میراث‌فرهنگی و نگرانی‌های مردم در خصوص این آثار در دستورکار ما بود افزود: پس از آن، از محوطه باستانی جوبجی دیدن کردیم و در جریان اقداماتی که سازمان آب و برق خوزستان در آن محوطه مدنظر دارد و همچنین شبکه انتقال آب به طرح ۱۲ هزار هکتاری شرق رامهرمز قرار گرفتیم.

۸۰۰ عنوان محتوای اسپانیایی زبان معرفی ایران در پرتال جامع گردشگری

۸۰۰ عنوان محتوای اسپانیایی زبان معرفی ایران در پرتال جامع گردشگری

هشتصد عنوان محتوای معرفی ایران به زبان اسپانیایی در پرتال جامع گردشگری کشور (visitiran.ir) آماده ارائه در نمایشگاه گردشگری فیتور شده است.

این طرح از مرداد ماه سال گذشته، به منظور معرفی بهتر و بیشتر جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، گردشگری و مذهبی کشورمان به گردشگران، جهانگردان و سفر دوستان اسپانیایی زبان، آغاز شده بود.

در این راستا بیش از ۸۰۰ عنوان محتوای کلی، اطلاعات ۳۱ استان شامل تاریخچه، جغرافیا، آب و هوا، شهرها، اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها، غذاهای محلی، صنایع دستی، سوغات و آداب و رسوم، معرفی ۴۶۰ جاذبه اعم از طبیعی، تاریخی، مذهبی، موزه‌ها، ۲۷ میراث ملموس و ۲۳ اثر ناملموس ایرانی ثبت شده در یونسکو و ۱۶ مورد شهر و روستاهای جهانی صنایع دستی ایران به زبان اسپانیایی در این پرتال بارگذاری شده است.

معرفی ۹۰ عنوان از مقاصد گردشگری اعم از شهرها و روستاهای گردشگری، مراسم و مناسبت‌های ملی و مذهبی، بازی و رقص‌های محلی، ۱۰۳ عنوان صنایع دستی و ۲۸ عنوان خوراک محلی، ۱۳ مسیر گردشگری و پیشنهاد سفر فصلی، ۳۹ تور ۳۶۰ درجه از اماکن و جاذبه‌های گردشگری، نقشه گردشگری به همراه سفرساز و جستجو در نقاط مختلف، محتواهای دیگری هستند که به منظور معرفی بیشتر ایران به زبان اسپانیایی در visitiran.ir در دسترس قرار دارد.

تعامل با مناطق آزاد در راستای تامین نیازهای اساسی گردشگران

تعامل با مناطق آزاد در راستای تأمین نیازهای اساسی گردشگران

در این هفته پنجاه و نهمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با حضور علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور، مصطفی فاطمی دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، مدیران هفت‌گانه مناطق آزاد و نمایندگان دستگاه‌های عضو با محوریت مناطق آزاد امروز دوشنبه دوم بهمن ماه ۱۴۰۲ در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.

شالبافیان با اشاره به اهمیت تعامل و همکاری با سازمان‌های مناطق آزاد به‌منظور رفع نیاز گردشگران طی ایام عید، ادامه داد: مناطق آزاد یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری به خصوص طی ایام عید محسوب می‌شوند و رفع نیاز گردشگران به همکاری جدی نیاز دارد که در این راستا هماهنگی‌های خوبی با دبیرخانه مناطق آزاد صورت گرفته است.

تعرفه گاز هتل‌ها و تأسیسات گردشگری تعیین شد

تعرفه گاز هتل‌ها و تأسیسات گردشگری تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳، بند (ش) تبصره ۷ این لایحه را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، تعرفه گاز مصرفی تأسیسات گردشگری و صنایع دستی و آبدرمانی‌ها و هتل‌ها مشابه تعرفه خدمات می‌باشد و تعرفه برق موارد موضوع این بند در مناطقی که فاقد گاز می‌باشند برابر تعرفه مصارف عمومی در قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق در نظر گرفته می‌شود.

کشف محوطه پارینه سنگی میانه در جنوب تهران

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از یافته‌های تازه متعلق به دوران پارینه سنگی در جنوب تهران خبر داد.

مرتضی حصاری گفت: در بازدید هفته گذشته از تپه اصلی قمی‎آباد که در جنوب روستای قمی آباد شهرستان ری قرار دارد، ابزارهای سنگی دوره پارینه سنگی را مشاهده کردیم به همین منظور از فریدون بیگلری باستان شناس و رئیس بخش پارینه سنگی موزه ملی ایران درخواست کردیم از محوطه قمی‌آباد بازدید میدانی داشته باشد.

مرتضی حصاری عنوان کرد: در این بازدید یافته‌های به دست آمده مورد تأیید این متخصص سنگ قرار گرفت که اتفاق بزرگی برای تاریخ استان تهران شکل گرفت.

در این خصوص فریدون بیگلری هم گفت: ما پیش از این درباره دوران پارینه سنگی در استان تهران اطلاعات خیلی کمی داشتیم که محدود به تعدادی تک یافته از این دوره بود، اما در تپه‌های طبیعی قمی آباد با یک پراکنش بسیار وسیع از دست‌ساخته‌های سنگی مواجه هستیم.

نام سازمان جهانی گردشگری تغییر کرد

نام سازمان جهانی گردشگری تغییر کرد

UNTOURISM یا «سازمان گردشگری ملل متحد» عنوان جدیدی است که سازمان جهانی گردشگری خود را با آن معرفی کرده است. این سازمان با برند آژانس تخصصی گردشگری سازمان ملل متحد و رهبر جهانی گردشگری برای توسعه، محرک تغییرات اجتماعی و اقتصادی، فعالیت‌های خود را تأیید کرده است همچنین تحول گردشگری برای جهانی بهتر شعار این سازمان است.

مأموریت این سازمان حول سه پیام اصلی است شامل؛ سازمان ملل متحد به عنوان سازمان نوع دوستانه جهانی، مفهوم پیوند انسان‌ها در سرتاسر جهان و مفهوم کنشگری و حرکت.

همچنین ارتقای رفاه افراد، حفاظت از محیط زیست طبیعی، تحریک پیشرفت اقتصادی و تقویت هماهنگی بین‌المللی، جوهر اساسی فعالیت‌های این سازمان است.

تتوی استرالیا رابه جشنواره صنایع دستی فجر معرفی کردندکه نپذیرفتیم

تتوی استرالیا رابه جشنواره صنایع دستی فجر معرفی کردند

مدیرکل ترویج صنایع دستی گفت: استرالیا که قدمت زیادی در حوزه هنرهای دستی ندارد تتو را به عنوان صنایع دستی به جشنواره سرو سیمین معرفی کرد ولی ما نپذیرفتیم.

ویدا توحدی مدیرکل صنایع دستی در نشست هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر با عنوان سرو سیمین ۸ که در برج آزادی برگزار شد گفت: تعداد افراد خارجی شرکت کننده در جشنواره زیاد بوده است باید آثار رسیده داوری می‌شد. چون خیلی از آنها جز هنر و صنایع دستی به حساب نمی‌آمدند. ما به عنوان کسانی که صنایع دستی ایرانی را می‌شناسیم می‌گوئیم چطور برخی از کشورها این هنر را به عنوان صنایع دستی انتخاب کرده‌اند. مثلاً تتوی استرالیا را آورده بودند جز کارها و ما نمی‌توانستیم آن را بپذیریم. با این حال از ۱۶ کشور در جشنواره حضور دارند.

وی افزود: از کشورهای کویت، ازبکستان، قطر، هند، لبنان، ساحل عاج، کلمبیا، عربستان، تایلند برای ما آثار فرستاده‌اند کشورهای اروپایی و آمریکایی هم صنایع دستی با قدمتی ندارند و البته که ثبت نام زیادی نداشته‌اند.

توحدی بیان کرد: جایی نبوده که هنرمندی را در جشنواره‌ای معرفی کنیم و رتبه‌ای به دست نیاورد. اخیراً کشور چین یک برنامه‌ای تحت عنوان اساتید برگزیده مناطق آسیا و اقیانوسیه داشت و من به عنوان نماینده عرب آسیا حضور داشتم همچنین ۹ شرکت کننده از ایران حضور داشتند که ۸ نفر از آنها به عنوان اساتید برگزیده انتخاب شدند.

کشف بقایای تدوین ۴ انسان درون صندوق چوبی

کشف بقایای تدوین ۴ انسان درون صندوق چوبی

بقایای تدفین چهار انسان روی یک کف گچی در کاوش نجات‌بخشی محوطه شماره ۵ حوضه آبگیر سد مَراش شهرستان ماهنشان استان زنجان کشف شد که بر اساس شواهد موجودبه نظر می‌رسد درون صندوقی چوبی قرار داشتند.

شقایق هورشید سرپرست هیأت باستان‌شناسی کاوش‌های نجات‌بخشی سد مَراش با اشاره به اینکه در زمستان سال ۱۳۹۳ و پس از موافقت‌های اولیه بین پژوهشگاه و شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان زنجان، حوضه آبگیر سد مَراش به سرپرستی لاله عبدی‌کیا و با هدف نجات‌بخشی مورد بررسی و شناسایی باستان‌شناختی قرار گرفت تصریح کرد: در مجموع ۱۶ محوطه از دوره‌های پارینه‌سنگی میانی، مس و سنگ، هزاره اول پیش از میلاد، اشکانی، ساسانی تا اوایل اسلام و سده‌های میانی و متأخر اسلامی در این محدوده شناسایی شده است.

کشف بقایای تدوین ۴ انسان درون صندوق چوبی

وی گفت: پیرو توافقات پیشین و تفاهم‌نامه منعقده، نخستین کاوش نجات‌بخشی در این حوضه پس از گذشت ۵ سال از بررسی یادشده در زمستان ۱۳۹۸ در محوطه شماره ۶ به سرپرستی نگارنده انجام شد که در نتیجه آن بقایای استقراری فصلی مربوط به دوره اشکانی کاوش و مستندنگاری شد.

افتتاح موزه شهاب سنگ در برج آزادی

افتتاح موزه شهاب سنگ در برج آزادی

موزه شهاب سنگ برج آزادی برای اولین بار میزبان دو قطعه شهاب سنگ مریخی شد.

آئین رونمایی از شهاب سنگ مریخی با حضور حجت کمالی، مدیر موزه شهاب سنگ (مرد شهاب سنگی ایران)، محمد نخعی رئیس دانشکده علوم زمین دانشگاه خوارزمی، دکتر شهریار محمودی عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، فرزاد هوشیار پارسیان رئیس برج آزادی و جمعی از اهالی علم و فرهنگ و رسانه برگزار شد.

حجت کمالی در خصوص این شهاب سنگ گفت که این شهاب سنگ مریخی شامل دو قطعه و در مجموع ۷۲ گرم است و پوسته آن احتمالاً مربوط به زیر ۱۰۰ سال اخیر و کاملاً تازه و سالم است. اصالت این دو قطعه شهاب سنگ مریخی به تأیید دانشگاه سرژ (CEREGE) فرانسه رسیده و برای ثبت و دریافت شناسنامه در فهرست ثبت جهانی قرار گرفته است.

همچنین وی اظهار داشت؛ با اشاره به اینکه همه دانشمندان و پژوهشگران به دنبال شهاب سنگ‌های مریخی هستند، ثبت جهانی شهاب سنگ مریخی رتبه ایران را به خصوص در حوزه علمی در دنیا ارتقا خواهد داد.

ارسال پرونده ثبت جهانی «دره خرم‌آباد و قلعه فلک‌الافلاک»به یونسکو

ارسال پرونده ثبت جهانی «دره خرم‌آباد و قلعه فلک‌الافلاک» به یونسکو

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور، از امضای پرونده ثبت جهانی «دره خرم‌آباد و قلعه فلک‌الافلاک» و ارسال آن به یونسکو خبر داد.

پرونده ثبت جهانی «دره خرم‌آباد و قلعه فلک‌الافلاک» پس از امضای علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) ارسال شد.

دارابی ابراز امیدواری کرد این پرونده در آینده نزدیک به ثبت جهانی برسد.

وی افزود: پرونده خرم‌آباد، ۵۴ هزار سال قدمت و زندگی در غارهای این منطقه را اثبات می‌کند.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *