۱۰۰ اثر تاریخی خراسان رضوی سالانه مرمت می‌شود

مشهد _ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: سالانه مرمت اضطراری و جامع ۱۰۰ اثر تاریخی این استان براساس نیاز و اولویت انجام میشود.

به گزارش خبرگزاری مهر، احسان زهره وندی اظهارکرد: تاکنون ۲ هزار و ۴۴ اثر تاریخی اعم از بنا، محوطه و بافت تاریخی و آثار منقول و غیرمنقول خراسان رضوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: همه این آثار تاریخی به تعبیری نیازمند مرمت، بازسازی و نگهداری هستند اما نمی‌توان در طول سال برای همه آنها اعتبار گذاشت و سالانه حدود پنج درصد مرمت می‌شود.

وی اظهار کرد: به همین دلیل هر ساله ناچار به اولویت بندی آثار و بناهای تاریخی برای انجام عملیات مرمت در ۲ بخش اضطراری یا جامع هستیم و به همین دلیل اولویت بیشتر با آثاری است که در معرض خطر هستند.

زهره وندی تاکید کرد: سالانه در این راستا ۱۰۰ اثر تاریخی را به عنوان شاخص برای مرمت در نظر می‌گیریم و در طول سال با تأمین اعتبارات اقدام به انجام عملیات مرمتی می‌کنیم که از این تعداد بین ۱۰ تا ۱۵ اثر نیازمند مرمت اضطراری هستند.

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی بدون اشاره به میزان اعتبارات ملی و استانی، اظهار کرد: سال گذشته ۱۰۰ درصد اعتبارات ملی در این حوزه تأمین شد اما بخشی از اعتبارات استانی هنوز تأمین نشده است که امیدواریم تا پایان سال مالی، شاهد مثبت بودن روند تخصیص در این بخش باشیم.

وی تصریح کرد: به هیچ وجه از میزان اعتبارات تخصیصی برای خراسان رضوی راضی نیستیم زیرا تعداد بناهای شاخص ما در استان زیاد است و مرمت و نگهداری مجموعه‌های میراث فرهنگی از جمله آرامگاه فردوسی، عطار، خیام و بیهقی، اعتبارات به مراتب بیشتری را می‌طلبند.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *