گیلان میزبان برنامه مهر اصالت مرغوبیت صنایع‌دستی می‌شود

رشت – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از احیای هنر منسوخ شده «دارایی بافی» در این استان خبر داد و گفت: گیلان، میزبان برنامه مهر اصالت مرغوبیت صنایع‌دستی می‌شود.

ولی جهانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ظرفیت‌های گیلان در بخش‌های مختلف گردشگری و فرهنگی ستودنی است و باید به تفکیک به آن پرداخته شود.

وی از میزبانی گیلان در برنامه مهر اصالت مرغوبیت صنایع‌دستی خبر داد و افزود: در این برنامه ملی که هر یکسال در میان در کشور برگزار می‌شود، بر مبنای ضوابط و قوانین خاص خود، آثار تولید شده صنایع‌دستی داوری می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با اشاره به ساز و کارهای شرکت در برنامه مهر اصالت مرغوبیت صنایع‌دستی، اضافه کرد: اولویت اصلی شرکت در این رقابت ملی مهم، کاربردی بودن اثر، کیفیت بالا، رعایت اصول استاندارد تولید، بومی بودن و اصالت ملی است.

جهانی با بیان تصریح بر تمام تولید کنندگان محصولات صنایع دستی واجد شرایط می‌توانند در این رقابت ملی مهم شرکت کنند، گفت: هنر منسوخ شده «دارایی بافی» به زودی در گیلان احیا می‌شود.

وی با اشاره به سابقه هنرهای سنتی در تاریخ ایران افزود: دارایی پارچه‌ای ابریشمی با نقوش درهم هندسی است که در گذشته به دلیل وجود صنعت ابریشم در گیلان تولید می‌شد، اما در دهه‌های اخیر به دلیل کاهش و افول صنعت ابریشم در گیلان این هنر از بین رفت و اکنون این پارچه سنتی زیبا در استان یزد بافته و تولید می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با بیان اینکه نقش و رنگرزی از ویژگی خاص هنر دارایی است، اضافه کرد: این هنر زیبا را به این دلیل دارایی می‌خوانند که در گذشته تنها ثروتمندان توان خرید آن را داشتند و در قدیم جزئی از جهیزیه عروس و از وسایل ارزشمند و سرمایه‌اش بود.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *