چهار پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی در نشست ائتلاف

نخستین اجلاس رسمی «ائتلاف برای میراث فرهنگی آسیا» با حضور معاون میراث فرهنگی در شهر «شی ان» چین شروع به کار کرد و دارابی در این نشست چهار پیشنهاد داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین اجلاس رسمی «ائتلاف برای میراث فرهنگی آسیا» با حضور و سخنرانی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشورمان در شهر «شیء ان» چین شروع به کار کرد.

علی دارابی، قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشورمان با حضور و سخنرانی در مراسم افتتاحیه نشست «ائتلاف برای میراث فرهنگی آسیا» که در شهر «شیءان» چین در حال برگزاری است، چهار پیشنهاد و راهکار را برای توسعه و حفظ میراث فرهنگی در میان شورای ائتلاف مطرح کرد.

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور با تأکید بر توسعه همکاری میان کشورهای عضو برای تهیه پرونده ثبت اثر در فهرست میراث جهانی در حوزه میراث فرهنگی ملموس، ناملموس و طبیعی به صورت مشترک، ضرورت تشکیل مرکز اسنادی برای گردآوری، تدوین و ایجاد بانک اطلاعاتی آثار در حوزه‌های حقوقی و قانونی را یادآور شد.

وی همچنین با اشاره بر لزوم همکاری فعال در عرصه مبارزه قاچاق اموال فرهنگی و تاریخی و استرداد آن‌ها به سرزمین مادری، انتقال تجارب موفق کشورهای عضو به یکدیگر را ضرورتی انکار ناشدنی دانست.

دارابی در این نشست با اشاره به قدمت تاریخی ایران گفت: ایران یکی از مهم‌ترین کانون‌های میراث فرهنگی در جهان بوده که این موضوع مورد تأیید صاحب نظران و پژوهشگران نیز قرار دارد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری، انتقال تجارب و همکاری در عرصه‌های موزه‌ای و نمایشگاهی اعلام آمادگی می‌کند.

گفتنی است «ائتلاف» برای میراث فرهنگی آسیا توسط جمعی از کشورها از جمله ایران بنیان گذاری شد.

اعضای مؤسس این ائتلاف عبارتند از: چین، ایران، ارمنستان، کامبوج، جمهوری دموکراتیک خلق کره، قرقیزستان، پاکستان، سوریه، امارات متحده عربی، یمن، آذربایجان، میانمار، سریلانکا و اعضای ناظر آن نیز شامل کشورهای بنگلادش، سنگاپور، تاجیکستان، ازبکستان و ویتنام است.

این ساز و کار همکاریِ بین‌دولتی است که در راستای اجرای طرح آسیایی برای حفاظت از میراث فرهنگی که توسط کشورهای آسیایی مطابق با اصول مشارکت داوطلبانه، برابری، احترام متقابل و منافع متقابل ایجاد شده است و هدف آن افزایش ظرفیتِ حفاظت و استفاده از میراث فرهنگی در و هماهنگی طولانی مدتِ حفاظت از میراث فرهنگی در سراسر آسیا همراه با توسعه‌ی اقتصاد، جامعه، فرهنگ، گردشگری و حفاظت از محیط زیست است. تقویت ارتباطات مستقیم مردم به مردم بین کشورهای آسیایی، تسهیل کردن انتقال تمدن‌های آسیایی و ایجاد جامعه‌ای با آینده‌ی مشترک برای آسیا و مقر است.

«ائتلاف» فعالیت‌های زیر را انجام می‌دهد:

۱. حمایت از پروژه‌های مشترک در زمینه‌ی حفاظت و مدیریت میراث فرهنگی در سراسر آسیا، از جمله باستان‌شناسی، حفاظت و مرمت مکان‌های میراثی، مبادلات بین موزه‌ای، پرونده‌های میراث فرهنگی جهانی، حفاظت و مدیریت، پیشگیری از واردات، صادرات و انتقال مالکیتِ غیرقانونی اموال فرهنگی و تسهیل بازگشت و استرداد اموال فرهنگیِ گمشده؛

۲. برگزاری کنفرانس‌ها، گردهمایی‌ها و سایر فعالیت‌ها در زمینه‌ی میراث فرهنگی؛

۳. تشویق همکاری برای آموزش حرفه‌ای و ظرفیت سازی؛

۴. ارائه و انتشار نتایج و دستاوردهای حاصل از مبادلات و همکاری

انتخاب دبیر شورای عمومی، تصویب اساسنامه، تصویب بیانیه، پذیرش اعضای مؤسس و ناظر، برنامه کاری سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ و…. در دستور کار اجلاس قرار دارد.

همچنین این ائتلاف در تاریخ ۵ اردیبهشت به کار خود پایان می‌دهد.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *