فصل جدید کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه اشرف اصفهان آغاز می‌شود

اصفهان-مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: امسال فصول کاوشی در تپه اشرف را در فضای تعاملی و پژوهش آغاز و این بخش فراموش شده از هویت باستانی اصفهان را احیا خواهیم کرد.

علیرضا ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درخصوص توقف مطالعات باستان شناسی در تپه اشرف اصفهان، اظهار داشت: اعتراف می‌کنم که در یک برهه ۱۰- ۱۲ ساله درباره تپه اشرف کوتاهی کردیم درحالی که تپه اشرف بخشی بسیار ارزشمند از تاریخ و هویت پیش از اسلام اصفهان است.

وی ادامه داد: آغاز مطالعات در تپه اشرف در دستور کار است و چون علاقه شخصی خودم هم به این موضوع بود قطعاً دنبال این هستم که در فضای تعاملی و پژوهش‌ها فصول کاوشی را شروع کرده و بخش فراموش شده و مغفول مانده هویت تاریخی و باستانی اصفهان را احیا کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با بیان اینکه خوشبختانه در تعامل بسیار خوبی با مجموعه شهرداری اصفهان هستیم، اضافه کرد: بدون شک مدیریت شهری نیز در مورد تپه اشرف پیگیر هستند که پژوهشگران پای کار بیایند.

ایزدی در خصوص تأمین اعتبارات برای انجام کاوش در تپه اشرف، خاطرنشان کرد: امید است با تخصیص بودجه‌ای که از وزارتخانه تأمین کردیم، پا به پای مجموعه مدیریت شهری اصفهان فصل جدید کاوش‌ها را در تپه اشرف آغاز کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که یک فصل از مطالعات باستان‌شناسی در تپه اشرف از شهریور ماه امسال آغاز شود.‌

پیش از این علیرضا جعفری زند سرپرست هیئت باستان شناسی تپه اشرف به خبرنگار مهر گفته بود که پیش بینی این تیم پژوهشی برای تپه اشرف ۵۰ فصل کاوش است؛ کاوش همراه با نگهداری و مرمت و محصور کردن تپه اشرف که همه مراحل باید گام به گام انجام شود و میراث فرهنگی اصفهان با توجه به بودجه‌هایی که دارد قادر به انجام این کار بوده اما تاکنون این اتفاق نیافتاده است.

به گزارش مهر، تپه اشرف نام بنایی بسیار کهن در اصفهان است که در کنار پل شهرستان و در کناره شمالی زاینده رود قرار دارد.

تپه اشرف با مساحتی ۱۲ هکتاری سال ۱۳۱۰ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید و مالکیت آن، در اختیار میراث فرهنگی بود. با وجود این در تمام ادوار مورد بی‌توجهی قرار گرفت به‌طوری‌که اواخر دهه شصت و در جنگ تحمیلی از آن به‌عنوان پایگاه ضد هوایی استفاده می‌شد و سال ۱۳۷۱ نیز، چهار هزار متر آن تسطیح و به خیابان تبدیل شد. با تبدیل سایر بخش‌های این تپه به فضای سبز نیز عملاً از ۱۲ هزار هکتار محوطه، تنها هفت هکتار از تپه اشرف باقی ماند.

یافته‌های این تپه تاریخی در شهر اصفهان مربوط به دوران هخامنشی تا قرن دوازدهم هجری قمری است و از این جهت این تپه باستانی اهمیت زیادی در روشن شدن ابعاد تاریک تاریخی شهر اصفهان دارد.

در شش فصل گذشته کاوش تپه اشرف، یک سکه ساسانی و سفال‌های مربوط به قرن سوم پیش از میلاد (سلوکی و اشکانی) به دست آمد. هیئت باستان شناسی به سرپرستی علیرضا جعفری زند، باستان شناس و استاد دانشگاه، در این کاوش‌ها به حوض‌خانه و بنای نیمه تمام کاخ اشرف متعلق به قرن دوازدهم هجری قمری رسیدند. مهم‌ترین دستاورد کاوش‌های پیشین تپه اشرف شناسایی بخش‌هایی از قلعه ساسانی بود که اکنون در مجاورت خیابان مشتاق دوم مشهود است. همچنین در فصل ششم کاوش تپه اشرف، بخش‌هایی از یک سازه هخامنشی یافت شد که به دلیل نبود بودجه‌های لازم، در زیر خاک و با رعایت اصول باستان شناسی مدفون شد.

هیئت باستان شناسی تپه اشرف به سرپرستی علیرضا جعفری زند در تابستان ۱۳۹۹ طی ۲ ماه عملیات نجات‌بخشی آثار تپه اشرف در مسیر لوله‌گذاری آب به سمت شرق این تپه به کشفیات قابل توجهی رسیدند که پیش از آن در فلات مرکزی ایران سابقه نداشت.

در فصل هفتم کاوش‌ها و عملیات نجات بخشی در شمال تپه اشرف سه نوع تدفین اشکانی یافت شد؛ یکی دخمه‌ای (ایجاد محفظه برای نهادن جسد) که تمام سطح آن به دلیل تعریض خیابان با لودر از بین رفته است، دیگری گورخمره ای و آخرین یافته، تدفین مستقیم در خاک و به جانب طلوع خورشید. این یافته‌ها در راستای یکدیگر و در حاشیه خیابان مشتاق کشف شد. علاوه بر تدفین‌ها آثار یک کارگاه عصاره گیری انگور، کارگاه ذوب فلزات، سکه اشکانی، یک چاه ساسانی و دو چاه اشکانی (تصفیه خانه) در این عملیات نجات بخشی کشف شد.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *