حفاظت پیشگیرانه از دست‌بافته‌ها و پوشاک موزه عمارت مفخم

بررسی آسیب‌های بیولوژیک مخزن و فضای نمایشگاهی موزه عمارت مفخم و تهیه طرح حفاظت پیشگیرانه از منسوجات، دست بافته‌ها و پوشاک انجام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سحر برهان مجری پژوهش با اشاره به اینکه این طرح با همکاری شهرزاد امین‌شیرازی عضو هیأت علمی پژوهشگاه به انجام رسیده است تصریح‌کرد: بافته‌ها از آسیب‌پذیرترین اشیا موزه‌ای به لحاظ دارا بودن ساختار آلی و شیوه ساخت به معنی تکنیک بافت هستند و از طرفی منبع تغذیه بسیار خوبی برای میکرواورگانیزم‌ها و حشرات به حساب می‌آیند، به همین دلیل بافته‌ها در مقابل حملات عوامل بیولوژیک به شدت آسیب‌پذیرند.

او با بیان‌اینکه شرایط محیطی نامناسب از جمله دما و رطوبت نسبی نیز به افزایش میزان این آسیب کمک می‌کند گفت: موزه‌ها و مکان‌های دارای بافته‌های تاریخی یا فرهنگی به طور جدی در معرض خطر حمله آفات موزه‌ای قرار دارند و با دیدن یک بافته آسیب دیده و یا خود آفت متوجه این خطر می‌شویم و باید راهکارهایی را برای درمان آسیب‌های ناشی از حمله مواد بیولوژیک در نظر گرفت.

کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی خاطرنشان‌کرد: درمان بافته‌های آلوده با روش‌های مختلف فیزیکی یا شیمیایی انجام می‌شود و تصمیم‌گیری برای یافتن روش مناسب برخورد به موارد مختلفی وابسته است.

او در پایان تصریح‌کرد: در این تحقیق ضمن معرفی عوامل بیولوژیک آسیب‌رسان به بافته‌ها و مطالعه میزان حساسیت الیاف در مقابل این عوامل، فرایند تخریب بافته‌ها تحت تأثیر میکرواورگانیسم‌ها نیز مطالعه شده است، سپس با بررسی مجموعه بافته‌های در معرض نمایش موزه مفخم و ارزیابی شرایط نگهداری، برای درمان بافته‌های آلوده و حفاظت پیشگیرانه مجموعه بافته‌های موزه پیشنهاداتی ارائه شده است.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *