ایران و روسیه همکاری‌های گردشگری را گسترش می‌دهند

جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه برای تقویت و توسعه همکاری‌های دوجانبه تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت میراث فرهنگی، بنا بر این تفاهم‌نامه، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران و وزارت توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه اجرای مفاد موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه در مورد لغو روادید سفرهای گروهی شهروندان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه مورخ ۸ فروردین‌ماه ۱۳۶۹ همکاری خواهند کرد.

معرفی و تقویت گردشگری به عنوان مقصد مهم و جذاب برای همکاری، مساعدت و پشتیبانی از افزایش تعداد گردشگران در دو کشور، توسعه منابع انسانی در بخش سفر و گردشگری دو کشور و کمک به تهیه و فرآورده‌های گردشگری نوآورانه، به ویژه از طریق معرفی جاذبه‌ها، میراث فرهنگی، طبیعی و رشد گردشگری تفریحی از اهداف این تفاهم‌نامه است.

ایران و روسیه در این موافقتنامه بر تبادل کارشناسان در بخش گردشگری، تبادل تجارب، اطلاعات مربوط به گسترش، مدیریت و توسعه انواع گردشگری از جمله گردشگری تاریخی و فرهنگی، طبیعت گردی و ایجاد راههای گردشگری دریایی جدید تاکید کردند.

تسهیل و تشویق مشارکت نمایندگان بخش گردشگری در رویدادهای گردشگری بین‌المللی در کشورهای خود، تشویق همکاری بخش خصوصی دو کشور در زمینه‌های سرمایه‌گذاری و تجارت وابسته به گردشگری و ترغیب همکاریها جهت برگزاری تورهای آشناسازی برای تورگردانها، دفاتر خدمات مسافرتی، روزنامه نگاران و مقامات دولتی دو کشور به منظور معرفی جاذبه‌ها و قابلیت‌های گردشگری از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است.

شالبافیان در این مراسم گفت: روسیه می‌تواند به یکی از بازارهای اولویت دار گردشگری ایران تبدیل شود. قبل از همه‌گیری، ظرفیت گردشگری روسیه بیش از ۱۰ میلیون نفر بود که حدود ۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود و از امروز گردشگران روسی که به ایران سفر می‌کنند می‌توانند در فرودگاه ویزا دریافت کنند. مسافران گروهی نیازی به ویزا ندارند. علاوه بر این، سرمایه گذاران روسی به سرمایه گذاری در بخش گردشگری ایران علاقه نشان داده اند. این موضوع در یک نشست ویژه در ماه نوامبر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

واخروکف نیز گفت: انتظار داریم در تابستان امسال سفرهای بدون ویزا برای گردشگران از ایران به روسیه راه اندازی شود. علاوه بر این، از تیرماه، شهروندان ایرانی نیز می‌توانند برای سفر به فدراسیون روسیه ویزای الکترونیکی دریافت کنند.

پیش از این آئین، در جلسه‌ای با حضور هیأت‌های ایرانی و روس راهکارهای تقویت گردشگری دو کشور بررسی و بر تداوم تماس‌ها برای تسهیل صدور روادید گروهی برای شهروندان دو کشور از طریق دفاتر مسافرتی معرفی شده از سوی دو کشور، تاکید شد.

در این جلسه، علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت، علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و دیمیتری باخروکف معاون وزیر توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه حضور داشتند.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *