مرمت خانه تاریخی فاطمی آغاز شد

اصفهان – رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نائین از آغاز مرحله دوم عملیات مرمت خانه تاریخی فاطمی در این شهر خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری مهر، محمود مدنیان اظهار داشت: بنای تاریخی خانه فاطمی در محله نوآباد و در مجاورت بازار تاریخی شهر نائین قرار دارد. این بنا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مساکن سنتی شهرستان نائین محسوب شده و در حال حاضر در مالکیت اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان است.

وی ادامه داد: با توجه به انجام مرمت‌های اضطراری و استحکام‌بخشی توسط مرمتگران این اداره در این خانه تاریخی طی سال‌های گذشته، مرحله دوم عملیات مرمت شامل نماهای حیاط بزرگ این بنا در دستور کار قرار گرفت.

مدنیان افزود: این بنای تاریخی با مساحت ۲۶۰۰ مترمربع متعلق به خاندان فاطمی‌ها در نائین بوده و ساخت آن مربوط به دوره قاجار و کمی قبل از آن است و از بخش‌های مختلفی که هرکدام کاربرد مخصوصی داشته ساخته‌شده است که می‌توان به بخش‌های اندرونی، بیرونی، محل نگهداری احشام و اسطبل اشاره کرد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نائین تصریح کرد: از مهم‌ترین ویژگی هنری و تزئینی خانه فاطمی نائین نیز می‌توان به گچ‌بری‌های بسیار زیبای نقوش گیاهی و گل و بوته‌های موجود در اتاق ارسی و تزئینات مختلف معماری دیگر ازجمله رسمی بندی‌ها، کاربندی‌ها و مقرنس‌کاری که در بخش‌های مختلف این خانه قرار دارد می‌توان نام برد.

وی تأکید کرد: به لحاظ وسعت این بنا و آسیب‌های واردشده به آن در بخش‌های مختلف طی سالیان گذشته مرمت‌هایی در چندین مرحله در این بنا صورت گرفته که بیشتر آن‌ها مرمت‌های سازه‌ای و استحکام‌بخشی بوده است، لذا هم‌اکنون نیز مرمت کف ایوان‌های اندرونی و نیز نماسازی کلی حیاط اندرونی آغاز شد.

بنای تاریخی خانه فاطمی نائین به شماره ۴۷۰۲ در تاریخ ۱۱ دی ماه ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *