آغاز رویداد بین المللی در اردبیل/هشدار یونسکو برای یک اثر جهانی

هشدار یونسکو درباره غار نمکدان، سفر معاون میراث فرهنگی به چین، ثبت روز ملی میمند، خاطره ضرغامی از متروپلیتن و برگزاری رویداد اردبیل ۲۰۲۳ خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته‌ بود.

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته وزیر میراث فرهنگی با روایت خاطره اش از بازدید موزه متروپلیتن گفت: به راویان موزه گفته بودند نام خلیج فارس را نیاورید.

عزت الله ضرغامی به سخنرانی اش در بیستمین همایش سالانه باستان شناسان اشاره کرد و گفت: وقتی به موزه متروپلیتن نیویورک رفتم از بخش‌های مختلف آنجا بازدید کردم. بخش بزرگی از آن موزه درباره ایران است. راوی باسوادی آنجا بود در جایی رفتم که ایران قدیم را نشان می‌داد. همینطور که نگاه می‌کردم متوجه شدم در نقشه‌ها نام خلیج فارس را زده بودند.

ضرغامی ادامه داد: دیدم آن راوی طوری ایستاده که پرشین گلف دیده نشود. گفت که این قسمت فیلمبرداری نکنید و عکس نگیرید. گفتم من فیلم توضیح شما را می‌گیرم ک تاکید می‌کنید اینجا پرشین گلف هست. گفت نه گفته اند نکنید.

کمیته رؤسای موزه‌های ملی کشورهای عضو ائتلاف تشکیل شود

کمیته رؤسای موزه‌های ملی کشورهای عضو ائتلاف تشکیل شود

در این هفته علی دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون میراث فرهنگی کشور که برای شرکت در چهارمین اجلاس ائتلاف برای حفاظت از میراث فرهنگی آسیا به چین سفر کرده است، در سخنان خود در اجلاس عمومی ائتلاف به نقش و قدرت موزه ملی در توسعه دیپلماسی عمومی و گسترش صلح و مناسبات کاهش منازعات و اختلافات و ارتقا سواد میراث اشاره کرد و از اعضای ائتلاف درخواست کرد در کنار «سفیران جوان» و «تشکل‌های مردم نهاد»، کمیته رؤسای موزه‌های ملی کشورهای عضو تشکیل شود.

علی دارابی افزود: جهانی شدن بدون پشتوانه میراث فرهنگی ماندگار نخواهد بود و آسیا کانون و مهد فرهنگ و تمدن باستانی بوده است باید در عرصه توسعه و بسط مناسبات و روابط بین‌الملل و فرهنگی اهتمام بایسته داشته باشد.

 کاهش مسافران سبب تعطیلی برخی تفریحات قشم شد

محرومیت قشم به لحاظ امکانات رفاهی

جزیره گردشگری قشم یکی از مهمترین جزایر برای سفر ایرانی‌ها به خصوص در ایام خنک سال است. خیلی از گردشگران برای بازدید ژئوسایت های آن به این جزیره سفر می‌کنند اما مردم این جزیره گزینه‌های کمی برای سرگرمی دارند. چون بسیاری از تفریحات آبی جزیره قشم تعطیل شده است.

این محدودیت نه تنها برای مردم جزیره بلکه برای گردشگران هم وجود دارد چون بر خلاف جزیره کیش که تعداد زیادی تفریحات دریایی دارد، قشم خالی از این تفریحات است. تعطیلی مجموعه‌های تفریحات آبی در طول سالهای اخیر به بهانه‌های متعدد رخ داده است. کرونا، عدم استقبال و قرار گرفتن جزیره زیبای قشم در فهرست مناطق محروم و فراری دادن سرمایه گذاران بخشی از این دلایل است.

در چند سال اخیر سایت تفریحات هوایی قشم تنها محدود به پرواز پاراگلایدر شده و وسایل دیگر مانند پاراموتور تعطیل شده است و شرکت‌های گردشگری که در این زمینه فعالیت می‌کردند برای تمدید مجوز اقدام نکرده اند.

در جزیره قشم به عنوان یکی از بزرگترین جزایر خلیج فارس تنها یک سینما آن هم در دل یک مجتمع تجاری دارد. سینما چهاربعدی مهمترین ژئوپارک خاورمیانه، از مدتها پیش بلااستفاده مانده و تعطیل شده است. بنابراین مردم جزیره که بیشتر در روستاها زندگی می‌کنند، برای استفاده از یک سینمای موجود جزیره باید مسافت زیاد تا شهر قشم را طی کنند.

برگزاری مراسم آغاز «اردبیل ۲۰۲۳» پس از ۴ ماه

برگزاری مراسم اردبیل ۲۰۲۳ با چهار ماه تأخیر

چهار ماه از آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی می‌گذرد و مهمترین رویداد برای معرفی اردبیل در این ماه برگزار خواهد شد که در واقع آغازگر یک سال به عنوان سال معرفی این شهر خواهد بود. به همین دلیل قرار است آئین افتتاحیه‌ای برای این رویداد سالن فرهنگی، هنری فدک اردبیل در روز هفتم اردیبهشت ماه برگزار شود که در آن مراسم دبیرکل اکو و ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سفرای کشورهای عضو اکو حضور خواهند داشت.

همچنین قرار است تعداد دیگری از مسئولان کشوری و رایزنان اقتصادی سفارتخانه‌های کشورهای عضو اکو در اردبیل حاضر شوند و با بخش عظیمی از توانمندی‌های این استان در حوزه گردشگری آشنا شوند.

در همین رابطه گروهی از خبرنگاران خارجی در سفر سه‌روزه به اردبیل ضمن شرکت در این رویداد از جاذبه‌های گردشگری، آثار فرهنگی تاریخی و ظرفیت‌های صنایع‌دستی این استان بازدید خواهند کرد ولی در همین رویداد خبرنگاران کشوری حوزه گردشگری و میراث فرهنگی حضور ندارند.

قرار است مهمانان حاضر در این مراسم علاوه بر حضور در سرعین، از بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و همچنین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر بازدید خواهند کرد.

هشتم اردیبهشت‌ به‌عنوان روز میمند در تقویم رویدادهای ملی ثبت شد

ثبت هشتم اردیبهشت به‌عنوان روز میمند

در این هفته خبر رسید که با درخواست مردم و مسئولان شهر میمند و پیگیری این اداره‌کل و با برگزاری هماهنگی و جلسات متعدد با مدیران دستگاه‌های مختلف در سطح ملی و استانی، گواهی‌نامه ثبت رویدادها به نام روز میمند توسط وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع کشور ثبت و صادر شد.

ایجاد کارخانه و کارگاه‌های گلاب‌گیری و تولید عطرها و ثبت برند آن با توجه به قدمت گلاب‌گیری به‌عنوان یکی از شاخصه‌های این شهر در کنار ایجاد زیرساخت‌های اقامتی، پذیرایی، خدماتی و حمل‌ونقل در کنار مزیت‌هایی مانند آب‌وهوای معتدل و قدمت تاریخی، فرهنگی و مذهبی و وجود بناها و محوطه‌های باستانی ثبت شده در مقیاس جهانی، ملی و استانی می‌تواند شروع تحول در منطقه و در پی آن اشتغال و اقتصاد پویا و پایدار، برای مردم شهر میمند و شهرستان فیروزآباد باشد.

کاخ سعدآباد ۶ و ۹ اردیبهشت تعطیل است

بازهم تعطیلی برای سعدآباد

این هفته نیز با ورود مهمانان ریاست جمهوری مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد در روز ششم، تعطیل شد. قرار است روز نهم هم این کاخ تعطیل باشد.

مجموعه سعدآباد در سایر روزها حتی جمعه‌ها فعال و پذیرای گردشگران و علاقه‌مندان به فرهنگ، هنر و تاریخ است. این مجموعه، در نوروز ۱۴۰۲ به عنوان پنجمین مکان پربازدید کشور شناخته شد و یک میلیون و ۲۴ هزار و ۳۷۶ بازدید را ثبت کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳.۹ درصد رشد داشت.

 کمیسیون ملی یونسکو به سازمان امور اراضی هشدار داد

هشدار کمیسیون ملی یونسکو درباره فعالیت مزارع پرورش میگو

چند روز پیش خبرگزاری مهر از آبگیری مزارع پرورش میگو در عرصه و حریم گنبد و غار نمکدان خبر داد. آبگیری این مزارع در مدت اخیر درحالی انجام شد که این مزارع در عرصه و حریم گنبد و غار نمکدان قرار گرفته اند و خطر آسیب به این ژئوسایت جهانی را بیشتر می‌کنند.

همچنین با وجود اینکه پیش از این فعالیت این مزارع متوقف شده بود، اما همچنان این فعالیت ادامه پیدا کرده است. با این حال وزارت میراث فرهنگی نسبت به در خطر افتادن میراث غار نمکدان به عنوان یکی از پرونده‌های پیشنهادی در فهرست یونسکو سکوت کرده است، مراجع قضائی نیز اگرچه در مصاحبه‌های خود اعلام کرده اند پیگیر موضوع هستند، اما اقدام ضرب العجلی انجام نشده است. اداره کل میراث فرهنگی استان هرمزگان و سازمان منطقه آزاد قشم نیز صدای بلندی برای ایستادگی در مقابل این موضوع ندارند.

با این حال کمیسیون ملی یونسکو نیز وارد شده و از رئیس سازمان امور اراضی کشور درخواست رسیدگی به این موضوع را کرده است. علی اکبر متکان، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در نامه‌ای به رضا افلاطونی رئیس سازمان امور اراضی کشور نوشت:

ژئوپارک قشم به عنوان تنها ژئوپارک کشور و خاورمیانه عضو شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو بوده و سال گذشته نیز این عضویت برای چهار سال تمدید شده است. بنابراین این ژئوپارک بیش از این یک بار به دلیل رعایت نکردن ضوابط سایت‌های جهانی و در نتیجه آن ارزیابی منفی کارشناسان، از شبکه خارج شده و مجدداً پیگیری و تلاش‌های فروان به عضویت شبکه جهانی در آمده است.

طبق گزارش دریافتی از مدیر این ژئوپارک بر خلاف قوانین و مقررات سایت‌های جهانی یونسکو حدود ۸۰۰ هکتار از اراضی مجاور گنبد و غار نمکدان به منظور پرورش میگو واگذار شده است و به رغم پیگیری‌های متعدد صورت گرفته از سوی سازمان منطقه آزاد قشم، متأسفانه در بهمن ماه سال گذشته این فعالیت پس از یک بار توقف، از سر گرفته شده است.

تعیین حریم محدوده بافت تاریخی قم لازم الاجراست

تعیین حریم محدوده بافت تاریخی قم لازم الاجراست

در این هفته خبر رسید که فاطمه داوری، مدیرکل حفظ و احیا بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی گفت: محدوده بافت تاریخی شهر قم در سنوات گذشته توسط معاونت میراث فرهنگی تعیین و ابلاغ شده علاوه بر تعیین محدوده تاریخی، ضوابط اختصاصی این محدوده نیز توسط وزارت میراث فرهنگی تعیین و به کلیه مقامات ملی و استانی مربوطه ابلاغ شده است.

وی افزود: تعیین و ابلاغ محدوده بافت تاریخی و ضوابط آن را صرفاً در حیطه تکالیف حاکمیتی وزارت میراث فرهنگی دانست و افزود: سایر نهادهای ملی و استانی صرفاً می‌توانند نسبت به تهیه طرح‌های ویژه برای این محدوده‌ها برای حفاظت و احیا آن با همکاری میراث فرهنگی اقدام کنند.

داوری ادامه داد: علاوه بر این موارد تعیین آثار ملی و واجد ارزش و تعیین حریم اختصاصی و عمومی برای این آثار صرفاً در حیطه اختیارات و تکالیف وزارت میراث فرهنگی است و سایر نهادها ملزم به رعایت موارد اعلامی و ضوابط حفاظتی و حریم مربوط به آن هستند.

مدیرکل حفظ و احیا بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی با اشاره به اینکه مصوبه کمیسیون ماده ۵ قم که مورد مخالفت مدیر کل میراث فرهنگی استان نیز قرار گرفته، کلیه ملاحظات و حدود قانونی مربوط به این موضوع را نادیده گرفته، اظهار کرد: از سوی معاونت میراث فرهنگی ضمن اعلام مخالفت جدی با این مصوبه که خارج از حدود تکالیف قانونی کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسیده، اقدامات لازم برای هماهنگی و پیگیری از طریق شورای عالی معماری و شهرسازی و لغو مصوبه در حال انجام است.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *