۵۶ کاروانسرا ثبت جهانی می شوند/سعدالسلطنه در آستانه جهانی شدن

قزوین- معاون وزیر میراث فرهنگی گفت: هم‌اکنون ۵۶ کاروانسرا به یونسکو برای ثبت جهانی معرفی شده‌اند که در صدر آن‌ها سرای سعدالسلطنه قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی دارابی ظهر شنبه در آئین گرامیداشت هنر خوشنویسی قزوین که هم‌زمان با هفته میراث فرهنگی در سالن جلسات شهید امامی استانداری قزوین برگزار شد اظهار کرد: قزوین بیش از ۳ هزار شهید در راه استقلال و اهداف و آرمان‌های انقلاب تقدیم کرده و بزرگان و مجاهدان زیادی دارد که نامشان در تارک کشور ما پرتوافشانی می‌کند و ستارگان در دل آسمان شب هستند.

معاون وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: وقتی از قزوین سخن می‌گوئیم بزرگانی دارد که فخر جامعه ایرانی هستند و در ابعاد بین‌المللی نقش‌آفرینی کرده‌اند و از آن جمله باید علامه رفیعی و دهخدا در صدر نامداران حوزه تعلیم و تربیت اشاره کرد.

وی ادامه داد: امروز با هنر هنرمندانی چون میرعماد که از گذشته وامدار این هنر ویژه ایرانی بوده است و هنر نسل به نسل ادامه یافته قزوین به‌عنوان پایتخت خوشنویسی کشور شناخته می‌شود.

این مسئول با اشاره به این موضوع که خوشنویسی با خلق زیبایی مترادف است و حاصل منظومه فکری خالق اثر است گفت: تعامل در مظاهر و فرهنگ ایرانی اسلامی در هنر از جمله خوشنویسی دیده می‌شود و از این هنر باید به‌عنوان چراغ آینده‌پژوهی هنر و تمدن ایرانی اسلامی بهره برد. ابداع خط نستعلیق الگوی ارزشمندی برای تحقق هنر مبتنی بر ایرانی و اسلامی بودن است.

وی با بیان این نکته که در حال حاضر ایران در حال ثبت ۴ اثر غیرملموس در یونسکو است عنوان کرد: ثبت یک اثر در کلاس جهانی به معنای حفظ و نشر آن برای آحاد جامعه بشری است و در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به این موضوع وجود دارد.

دارابی مطرح کرد: اشاعه هنر خوشنویسی بیرق خواستن و توانستن ایرانیان برای نوزایی هنر و الگویی موفق برای انواع دیگر هنر ایرانی برای نوزایی و از این رو شایسته ثبت جهانی است.

وی تصریح کرد: تا کنون ۲۱ اثر ناملموس جهانی ثبت کرده‌ایم و جز کشورهای برتر دنیا در این زمینه هستیم.

معاون وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۶ کاروانسرا از کشور برای ثبت جهانی معرفی شده‌اند که در صدر آن‌ها مجموعه قابل توجه سعدالسلطنه قزوین قرار دارد.

این مسئول با بیان این موضوع که علاوه بر نکوداشت هنر باید به موضوع اقتصاد هنر و تقدیر از هنرمندان توجه ویژه داشت گفت: مسئولان مربوطه باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای خدمت‌رسانی بهتر به هنرمندان را در دستور کار داشته باشند.

وی در خاتمه یادآور شد: علاوه بر نگاه هنر برای هنر باید به این نکته توجه داشت که حمایت‌های مادی از هنر و هنرمندان می‌تواند بر شکوفایی آن تأثیر مثبتی داشته باشد.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *