کمیسیون ملی یونسکو به سازمان امور اراضی هشدار داد

کمیسیون ملی یونسکو درباره فعالیت مزارع پرورش میگو به سازمان امور اراضی کشور هشدار داد.

به گزارش خبرنگار مهر، چند روز پیش خبرگزاری مهر از آبگیری مزارع پرورش میگو در عرصه و حریم گنبد و غار نمکدان خبر داد. آبگیری این مزارع در مدت اخیر درحالی انجام شد که این مزارع در عرصه و حریم گنبد و غار نمکدان قرار گرفته اند و خطر آسیب به این ژئوسایت جهانی را بیشتر می‌کنند.

همچنین با وجود اینکه پیش از این فعالیت این مزارع متوقف شده بود، اما همچنان این فعالیت ادامه پیدا کرده است. با این حال وزارت میراث فرهنگی نسبت به در خطر افتادن میراث غار نمکدان به عنوان یکی از پرونده‌های پیشنهادی در فهرست یونسکو سکوت کرده است، مراجع قضائی نیز اگرچه در مصاحبه‌های خود اعلام کرده اند پیگیر موضوع هستند، اما اقدام ضرب العجلی انجام نشده است. اداره کل میراث فرهنگی استان هرمزگان و سازمان منطقه آزاد قشم نیز صدای بلندی برای ایستادگی در مقابل این موضوع ندارند.

 کمیسیون ملی یونسکو به سازمان امور اراضی هشدار داد

با این حال کمیسیون ملی یونسکو نیز وارد شده و از رئیس سازمان امور اراضی کشور درخواست رسیدگی به این موضوع را کرده است. علی اکبر متکان، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در نامه‌ای به رضا افلاطونی رئیس سازمان امور اراضی کشور نوشت:

ژئوپارک قشم به عنوان تنها ژئوپارک کشور و خاورمیانه عضو شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو بوده و سال گذشته نیز این عضویت برای چهار سال تمدید شده است. بنابراین این ژئوپارک بیش از این یک بار به دلیل رعایت نکردن ضوابط سایت‌های جهانی و در نتیجه آن ارزیابی منفی کارشناسان، از شبکه خارج شده و مجدداً پیگیری و تلاش‌های فروان به عضویت شبکه جهانی در آمده است.

طبق گزارش دریافتی از مدیر این ژئوپارک بر خلاف قوانین و مقررات سایت‌های جهانی یونسکو حدود ۸۰۰ هکتار از اراضی مجاور گنبد و غار نمکدان به منظور پرورش میگو واگذار شده است و به رغم پیگیری‌های متعدد صورت گرفته از سوی سازمان منطقه آزاد قشم، متأسفانه در بهمن ماه سال گذشته این فعالیت پس از یک بار توقف، از سر گرفته شده است.

بدین وسیله ضمن اعلام حمایت کمیسیون ملی یونسکو ایران از ژئوپارک جهانی قشم و با توجه به جایگاه کشورمان در یونسکو و در عرصه بین الملل، مجدداً یادآوری می‌شود که ادامه این گونه فعالیت‌ها تبعات جبران ناپذیری را به وجهه کشورمان در سطح بین الملل وارد می‌کند. بنابراین شایسته است با اراده قوی و انجام تعهدات با در نظر داشتن منافع ملی در جهت رعایت معیارهای یونسکو قدم برداشته و در حفظ تنها ژئوپارک کشور کوشا باشیم. از این رو خواهشمند است مقرر فرمائید موضوع بررسی و این کمیسیون را از نتیجه مطلع فرمایند.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *