نگاه موزه‌ای به اصفهان وجود ندارد

اصفهان- رئیس کمیته‌های ملی موزه‌های ایران (ایکوم) با اشاره به خشکانده شدن رودخانه زاینده‌رود اصفهان، گفت: سرمایه‌های طبیعی و فرهنگی این شهر بعلت اینکه نگاه موزه‌ای نیست، کنار گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید احمد محیط طباطبایی شامگاه سه‌شنبه در آئین نکوداشت روز معمار که در مسجد شیخ لطف الله اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه مفهوم موزه اندیشه انسان را حفاظت، معرفی، ترویج و منتقل کردن به نسل آینده است، اظهار داشت: اثر یک موزه می‌تواند موضوعی را که مشکل امروز است، حل کند و پاسخگوی نیازهای روز جامعه است.

وی ادامه داد: اصفهان اگر موزه آب داشت و مدیریت آب را مطرح می‌کرد آن وقت متوجه می‌شدند که تمام رفتارهای سال‌های گذشته ضد توسعه و در جهت تخریب آینده اصفهان بوده است.

رئیس کمیته‌های ملی موزه‌های ایران (ایکوم) با بیان اینکه آب زاینده‌رود اول از همه برای خود این رودخانه است و نه آشامیدن و کشاورزی و صنعت، ابراز داشت: زمانی‌که کف رودخانه آب ندارد به مانند گوسفندی است که بچه به دنیا می‌آورد و نمی‌گذارند به بچه خود شیر بدهد، می‌میرد؛ ما اصول اولیه را در این شهر فراموش کردیم و سرمایه‌های طبیعی و فرهنگی خود را به‌علت اینکه نگاه موزه‌ای نداریم کنار گذاشتیم و گویی به تازگی اصفهان را کشف کردیم و اینجا شهری جدید است که آثار نو خلق کنیم و نباید به گذشته آن پرداخت.

محیط طباطبایی تصریح کرد: امروز عوارض این نوع نگاه را می‌بینیم از جمله کم آبی، تغییرات اقلیمی و خطر زیستی و در همه ابعاد خطر تهدید برای زندگی ماست.

وی ادامه داد: فکر می‌کنیم این بحث، روشنفکری است اما حقیقت است و این مهم را می‌توان با مکان‌هایی که مفهوم موزه‌ای دارد، یادآوری کرد.

وی با بیان اینکه موزه ماندن در گذشته نیست و مترقی‌ترین نوع نگاه آینده در گذشته است، اظهار داشت: محور بیشتر نهادهای بین المللی مانند ایکوموس، ایکوم و یونیسف مفهوم پایداری است زیرا بعد از این همه سال اکنون در شرایط بحرانی قرار داریم که پایداری اصل موضوعات فعالیت‌های ما است.

رئیس کمیته‌های ملی موزه‌های ایران (ایکوم) با اشاره به اینکه پایداری به معنای کالبد یک بنا نیست بلکه به معنای هویت فرهنگی و محیط زیست و معماری آن است و زبان فارسی و خط، همه این‌ها نشان‌های پایداری است، گفت: این به معنای زندگی کردن در گذشته نیست بلکه آینده مطمئنی را بر اساس گذشته با ارزش، باید پایه ریزی کنیم.

این فعال در حوزه تاریخ، موزه و میراث فرهنگی افزود: کسانی که به گذشته اهمیت می‌دهند افرادی هستند که به آینده اهمیت می‌دهند و این افراد هستند که به محیط زیست و فرهنگ و تاریخ می‌پردازند.

محیط طباطبایی اضافه کرد: این افراد ۲۶ سال است که مقابل آن توسعه مبتنی بر اقتصاد مادی قرار گرفتند که پایدار تعریف شد در حالی که توسعه‌ای را توسعه می‌دانیم که فرهنگ، محیط زیست و میراث طبیعی و توجه به زنان و کودکان آموزش توسعه در آن مورد توجه است.

وی تصریح کرد: توسعه‌ای که پایداری شهر اصفهان را بر هم می‌ریزد توسعه نیست ضد توسعه است که همه مفاهیم زندگی را مورد هجوم قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، در آئین نکوداشت روز معمار که با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان و شماری از اساتید و دانشجویان معماری و علاقه مندان به این حوزه برگزار شد از محمدرضا قانعی، پیشکسوت معماری به پاس چهار دهه فعالیت و حفظ معماری بناهای تاریخی اصفهان قدردانی شد.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *