نمایشگاه «مراقبت از مجموعه‌های موزه‌ای» افتتاح شد

نمایشگاه «مراقبت از مجموعه‌های موزه‌ای» تلفیقی از محتوای تصویری، نوشتاری، اشیا تاریخی و مردم‌شناسی و ابزار و وسایل آزمایشگاهی و دستگاهی برپا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، منیژه هادیان دهکردی سرپرست پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی در حاشیه مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: این پژوهشکده در راستای وظایف حاکمیتی خود با همکاری اداره کل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، موزه ملی ایران، پژوهشکده مردم‌شناسی، گروه پژوهشی هنرهای سنتی و مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان این نمایشگاه را به مناسبت هفته میراث فرهنگی برگزار کرده است.

او تصریح‌کرد: این نمایشگاه برای عموم مردم شامل بازدیدکنندگان موزه، مجموعه‌داران، کارکنان موزه‌ها، دانش‌آموزان، دانشجویان و سایر علاقمندان طراحی شده است و هدف از برگزاری آن فرهنگ‌سازی و ارتقا سطح آگاهی مردم و سایر دست اندرکاران مجموعه‌های موزه‌ای نسبت به بخشی از اقدامات حفاظتی یعنی مراقبت از اشیا فرهنگی و تاریخی است که در موزه‌ها صورت می‌گیرد.

او افزود: به این ترتیب تلاش شده است ضمن ارائه اطلاعاتی از پشت پرده نمایش آثار در موزه، مردم نیز در حفظ و مراقبت از آثار سهیم شوند.

هادیان دهکردی، این نمایشگاه را تلفیقی از محتوای تصویری، نوشتاری، اشیا تاریخی و مردم‌شناسی، و ابزار و وسایل آزمایشگاهی و دستگاهی خواند که برای اولین بار در کشور با چنین مضمونی برگزار می‌شود.

سرپرست پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی اظهارکرد: آشنایی با تعاریفی از مراقبت از مجموعه‌های موزه‌ای به عنوان زیربنایی‌ترین اقدامات لازم برای حفظ و نگهداری آثار بخش آغازین نمایشگاه بوده و سپس پیشینه این اقداماتی در تاریخ، فرهنگ و سنت مردم با استفاده از مصداق‌هایی از شواهد تاریخی به تصویر کشیده شده است.

او خاطرنشان‌کرد: در ادامه نیز شیوه‌های مراقبت از اشیا در موزه‌ها به شکل امروزی در چند بخش تصویری و نوشتاری و نمایش ابزار و وسایل مورد استفاده به اختصار بیان شده و در پایان نیز نقش بازدیدکنندگان به عنوان بخشی از فرایند مراقبت از مجموعه‌های موزه‌ای یادآور می‌شود.

هادیان دهکردی در پایان گفت: نمایشگاه «مراقبت از مجموعه‌های موزه‌ای» به مدت ۱۵ روز در سالن نمایشگاه‌های موقت موزه دوران اسلامی، موزه ملی ایران، برقرار و بازدید از آن برای علاقمندان آزاد است.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *