میگوهای خطرساز برای گنبد نمکی/پیش بینی سفر در تعطیلات پیش رو

پیش بینی سفر در تعطیلات پیش رو، مرمت و احیای عمارت مسعودیه، احیای جایزه صادراتی گردشگری و آبگیری اسخرهای پرورش میگو در کنار گنبد نمکی خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در هفته‌ گذشته بود.

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته خبر رسید با توجه به اینکه یکی از بندهای تفاهم‌نامه سال ۱۴۰۰ میان معاونت گردشگری و سازمان توسعه و تجارت، توسعه گردشگری خارجی با اولویت گردشگری ورودی به عنوان یکی از مصادیق صادرات غیر نفتی و تشویق فعالان و کسب‌وکارهای گردشگری به منظور توسعه این بازار بوده است، از این رو جایزه صادراتی ویژه دفاتر خدمات مسافرتی که در بخش ورود گردشگران فعال هستند، با حمایت‌های صورت گرفته از سوی سازمان توسعه تجارت در بودجه سال جاری لحاظ شده و از این پس مشمول فعالان این حوزه خواهد شد.

بر این اساس در راستای تحقق بند ۱۰ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی دفتر مقام معظم رهبری در خصوص حمایت همه جانبه و هدفمند از صادرات کالاها و خدمات، دستورالعمل مشوق‌های صادرات غیرنفتی از سوی وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت به ریاست سازمان توسعه تجارت ایران جهت اجرا ابلاغ شده است.

در بند ۱۴ دستورالعمل پرداخت مشوق‌های صادرات غیر نفتی کشور در سال ۱۴۰۱ به صورت مشخص به حمایت از توسعه گردشگری و صادرات خدمات مربوطه در قالب تلاش برای ورود گردشگران خارجی به کشور، اشاره شده است.

حداقل وحداکثر نرخ اقامت در بومگردی ها

حداقل وحداکثر نرخ اقامت در بومگردی ها

یاور عبیری رئیس جامعه انجمن‌های حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی در این هفته با تاکید بر اینکه گرانی هزینه اقامت در بوم گردی‌ها را قبول ندارم، بیان کرد: قیمت اقامت در واحدهای اقامتی بوم گردی در کشور سرسام آور نیست چون حداقل نرخ یک شب اقامت در آنها برای هر نفر ۱۲۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است و ما هنوز هیچ افزایش نرخی نداشته‌ایم. گاهی یک اقامتگاه درجه ممتاز از دو نفر مسافر در یک اتاق بابت یک شب، یک میلیون تومان می‌گیرد یعنی هر نفر ۵۰۰ هزار تومان. این رقم از آنچه ما اعلام کرده‌ایم بیشتر نیست.

رئیس جامعه انجمن‌های حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی گفت: هزینه‌ای که برای هر نفر گرفته می‌شود شامل یک شب اقامت و صبحانه است. اما اگر اقامتگاه‌هایی باشند که برای ارائه خدمات دیگر هزینه دریافت می‌کنند، این اتفاق را نباید با هزینه اقامت در بوم گردی حساب کرد چون بابت خدمات اضافه، هزینه بیشتری دریافت کرده‌اند. به طور نمونه اگر در کنار اقامت و صبحانه خدماتی مانند تور گردشگری برگزار شود به تبع این هزینه بالا می‌رود. گاهی خدمات اقامت و صبحانه به همراه ناهار یا شام حساب می‌شود بنابراین به طور طبیعی این هزینه از ۵۰۰ هزار تومانی که اعلام شد؛ بیشتر خواهد شد.

عبیری بیان کرد: گردشگران باید به این نکته توجه کنند که در کنار اقامت چه خدماتی می‌گیرند و بابت چه خدماتی هزینه می‌کنند. ولی برخی می‌گویند بوم گردی گران است درحالی که به خدمات جانبی آن توجهی ندارند.

حداقل وحداکثر نرخ اقامت در بومگردی ها

وی گفت: نکته دیگر اینکه بسیاری از اقامتگاه‌هایی که به نام بوم گردی فعالیت می‌کنند، اصلاً مجوز بوم گردی ندارند و اگر آنها قیمتی بیشتر از نرخ بگیرند به حساب بوم گردی‌ها گذاشته می‌شود و نام بوم گردی‌ها را خراب می‌کنند. ما درباره نرخ بوم گردی‌های دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی تاکید داشته و می‌گوئیم قیمتشان بیشتر از ۵۰۰ هزار تومان برای هر نفر نیست.

رئیس مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی شد

باحکم مصیب امیری، ولی تیموری به سمت ریاست مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری منصوب شد.

در این حکم که به امضای مصیب امیری رئیس پژوهشگاه رسیده آمده است؛ نظر به تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جنابعالی به موجب این ابلاغ به عنوان رئیس مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه منصوب می‌شوید.

برنامه‌های روز جهانی بافت‌ها و بناهای تاریخی اعلام شد

اعلام برنامه‌های روز جهانی بافت‌ها و بناهای تاریخی

به مناسبت ۲۹ فروردین روز جهانی بافت‌ها و ابنیه تاریخی، فاطمه داوری مدیرکل حفظ و احیای بناها و بافت‌های تاریخی در نشستی با خبرنگاران که امروز در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد گفت: یکی از اقدامات مؤثر یونسکو این هست که از دهه ۸۰ میلادی روز جهانی برای محوطه‌ها نامگذاری کرده است. به این معنا که باید به آن توجه ویژه شود. تحولات میراث فرهنگی موضوع امسال نامگذاری این روز است.

وی گفت: در نگاه تحولی باید بتوانیم بهره برداران و مالکان را توانمند کنیم تا بانیان اصلی باشند.

داوری بیان داشت: ما برنامه اقدام مشترک با بنیاد مسکن را رقم زدیم. برای صد روستا برنامه داریم و هر طرحی که برای رشد آنهاست را در پیش داریم. همین رویکرد را با سازمان اوقاف هم داریم.

وی گفت: ما وقتی موضوع میراث فرهنگی را به صورت خاص در کنار هم قرار می‌دهیم به دنبال تأثیر مقابل آنها با هم هستیم. امسال برنامه‌های ما حول محور مخاطرات اقلیمی است.

داوری افزود: محوریت سه نشست را در سه شهر قرار دادیم مثلاً خوی با موضوع زلزله، اصفهان با موضوع فرونشست‌ها، یزد با موضوع سیل مورد بحث بود.

آبگیری استخرهای پرورش میگو/ خطر بزرگ تخریب در انتظار میراث جهانی

آبگیری استخرهای پرورش میگو

۱۴ استخر از مزارعی که در مجاورت گنبد و غار نمکدان ایجاد شده تا میگو پرورش دهند، به رغم مخالفت‌های قانونی بسیار ژئوپارک جهانی قشم آبگیری شدند.

بیش از ۵۰۰ میلیون سال طول کشید تا نمک با شکستن لایه‌ها و سنگ‌هایی که روی آن قرار گرفته، به سمت سطح زمین حرکت کرد و این حجم نمک به سطح زمین رسید و گنبد نمکدان قشم در نتیجه به سطح زمین رسیدن یکی از این مجموعه‌های نمکی تشکیل شده است.

گنبد و غار نمکدان در تمام این مدت از پس اتفاقات مختلفی از جمله زلزله، آبرفت‌ها، طوفان‌ها و … برآمد. اما حالا عده‌ای سرمایه گذار بخش خصوصی به همراه برخی از متولیان دولتی در استان هرمزگان به جان این اثر ارزشمند، طبیعی و تاریخی افتاده‌اند تا حیات بخشی از طولانی‌ترین غار نمکی جهان را کوتاه کنند.

عمارت مسعودیه مرمت و احیا می شود

عمارت مسعودیه مرمت و احیا می‌شود

رئیس بهره برداری از عمارت مسعودیه گفت: عملیات مرمت و احیای عمارت تاریخی مسعودیه به زودی انجام می‌شود.

مهدی تجریشی در مراسم تقدیر از مرمتگران بناهای تاریخی، گفت: این بنای تاریخی با هدف حفاظت احیا و مرمت خواهد شد این خبر خوبی برای میراث دوستان است.

در ادامه این برنامه علیرضا جاوید معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران گفت: منطقه فاخر ۱۲ و بخش‌هایی از منطقه ۱۱ بافت‌های خوبی دارد اما برخی از جاهای آن بعضاً محل تجمع آلاینده‌ها است.

برپایی نمایشگاه یک هفته‌ای سلاح‌های دوره باستان در موزه رشت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از راه اندازی بخش ویژه نمایش سلاح‌های دوره باستان در موزه رشت به مناسبت روز ارتش خبر داد.

ولی جهانی به مناسبت روز ارتش و روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی با اشاره به اهمیت و جایگاه موزه‌ها، اظهار کرد: ترغیب و تشویق مردم به بازدید از موزه‌ها و نهادینه شدن فرهنگ موزه گردی بسیار اهمیت دارد.

وی از نمایش سلاح‌های دوره باستان در موزه رشت خبر داد و افزود: راه اندازی بخش ویژه نمایش سلاح‌های دوران باستان در موزه رشت به مناسب گرامیداشت روز ارتش رقم خورد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی، اضافه کرد: به مناسب گرامیداشت این روز بزرگ نمایشگاه جنگ افزارهای دوره باستان در موزه رشت به بهره برداری رسید.

پیش‌بینی گسترش سفرهای داخلی به سمت غرب کشور

پیش‌بینی گسترش سفرهای داخلی به سمت غرب کشور

معاون گردشگری کشور ضمن آماده باش ۲۷ دستگاه اجرایی دولت به منظور خدمت‌رسانی در ایام تعطیلات ویژه عید فطر، پیش‌بینی گسترش سفرهای داخلی به سمت غرب و شمال غرب کشور را مطرح کرد.

علی‌اصغر شالبافیان در پنجاه و پنجمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که به صورت ارتباط مجازی با معاونان گردشگری ۳۱ استان کشور و حضور نمایندگان ۲۷ دستگاه اجرایی عضو سفر در محل معاونت گردشگری برگزار شد، در خصوص رزرو مراکز اقامتی رسمی، وضعیت آب و هوایی و تأمین حمل و نقل مورد نیاز گردشگران، گفت: پیش‌بینی می‌شود گرایش سفر هموطنان علاوه بر نواحی مرکزی و جنوبی کشور به سمت شمال و غرب نیز توسعه یابد.

وی با بیان اینکه در ایام نوروز هر یک از دستگاه‌های اجرایی و عضو ستاد سفر توانستند با خلاقیت و ارائه برتر برنامه‌های خود به هموطنان در سطوح متنوعی خدمت‌رسانی کنند، افزود: تلاش شده است ضمن تجمیع گزارش‌های دریافتی ویژه ایام نوروز، از اقدامات برتر دستگاه‌ها و استان‌های کشور به عنوان الگو استفاده شود و در راستای افزایش سطح رضایتمندی گردشگران به کار گرفته شود.

شالبافیان همچنین اقدامات فرهنگی دستگاه‌ها را نیز قابل توجه خواند و تاکید کرد: با توجه به دستاورد ارزشمند برنامه‌های فرهنگی در ایام نوروز، تداوم رویدادها، جشنواره‌ها و برنامه‌های متنوع در تعطیلات عید سعید فطر نیز در پیش گرفته خواهد شد.

تراکم سفر در استان‌های برگزارکننده رویدادهای گردشگری

همچنین در این نشست سید مصطفی فاطمی دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر نیز ضمن بررسی اجمالی اقدامات انجام گرفته در نوروز ۱۴۰۲، اعلام کرد: همزمان با تعطیلات پیش رو در تعطیلات عید سعید فطر و ایام پیک سفر فصل بهار در اردیبهشت ماه، تراکم رویدادها و جشنواره‌های گردشگری در استان‌های کشور نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود استان‌هایی که برگزارکننده رویدادهای گردشگری هستند، پذیرای بیشترین آمار سفر هموطنان باشند، یادآور شد: جشنواره‌هایی از جمله روز شیراز، سعدی، گردشگری ادبی، خوراک و عشایر استان فارس، جشنواره‌های متنوع طبیعت‌گردی در استان کردستان، جشنواره گلاب‌گیری کاشان، گردشگری سلامت یزد، گل لاله اراک و نیز ده‌ها جشنواره متنوع گل و گیاه و محصولات کشاورزی در اغلب استان‌ها از جمله استان‌های کرمان، گلستان و غیره بخشی از رویدادهای پیش رو در ماه اردیبهشت ماه به شمار می‌آید.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *