عناصر جزئیات بنای ۱۲ کلیسای قدیمی تهران بررسی شد

عناصر جزئیات بنای ۱۲ کلیسای قدیمی تهران (ساختمان‌های آجری و خشتی) در قالب پژوهش در پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی-فرهنگی بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، احمد میرزاکوچک خوشنویس عضو هیأت علمی پژوهشگاه و مجری با اعلام این خبر گفت: اقدامات حفاظتی در امر مرمت و بازسازی کلیساهای تاریخی نیازمند دانش صحیح از جزئیات شیوه‌های ساخت اصیل در بنای معماری آنها است و هرگونه مداخله در این امر می‌بایست بدون حدس و گمان و براساس کارشناسی تخصصی و با شناخت کامل از شیوه‌های ساخت و ساز کلیساهای قدیمی صورت پذیرد.

وی با بیان‌اینکه پهنه ساخت و ساز در معماری ایران در مقیاس زمان و مکان آنقدر وسیع است که برخورداری از دانش فنی برای مرمت و بازسازی کالبد بنای تاریخی گاه با مشکل روبرو می‌شود تصریح‌کرد: لازم است محققین به دلایل علمی و عقلی این نوع استفاده از شیوه‌ها در ساخت و ساز با آجر و سنگ پی برده و از آن در درک بهتر بناهای تاریخی بهره‌گیرند.

مجری طرح، جمع‌آوری جزئیات ساختمانی کلیساهای تاریخی و اصیلی که معلم شیوه‌های مداخله باشد را مورد نیاز و ضروری دانست و گفت: این مطالعه در این فاز به دنبال معرفی جزئیات کلیساهای قدیمی تهران است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه افزود: برای انجام مطالعات علمی در بررسی جزئیات بناهای کلیساهای تاریخی این فرضیه مد نظر بوده که، کلیساهای اصیل در تهران در اقلیم گرم و خشک کویری دارای شیوه‌های منحصر به فرد خاص خود است که با استفاده از مصالح آجر و یا سنگ الگوی کلیساسازی این دوره برای باقی سرزمین ایران است و معمار ایرانی ضمن بهره‌گیری از مصالح بوم آورد مجبور به رعایت اصول ویژه‌ای در شیوه‌های ساخت و ساز بوده، که در دوران معاصر از شیوه‌های دانش نوین ساختمان‌سازی اروپایی نیز بهره برده است.

مجری طرح با بیان‌اینکه این بررسی تنها به جمع‌آوری جزئیات ساختمانی دوازده کلیسای آجری و سنگی تهران در پلان و نقشه‌های عمودی می‌پردازد اظهارکرد: این طرح به صورت مصور و حاوی تعداد نقشه‌هایی از جزئیات ساختمانی در نقشه‌های افقی و قائم خواهد بود که در مقیاس‌های از یک به ۲۰۰ تا ۵۰ ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: هر صفحه مشخصات نقشه اعم از فهرست مصالح و اندازه‌های فوق را به نمایش می‌گذارد و جهت اعتماد به راستی جزئیات آجری و سنگی در فهرست آدرس نقشه کلیسای مربوطه نیز ارائه می‌شود.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *