عمارت مسعودیه مرمت و احیا می شود

رئیس بهره برداری از عمارت مسعودیه گفت: عملیات مرمت و احیای عمارت تاریخی مسعودیه به زودی انجام می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی تجریشی در مراسم تقدیر از مرمتگران بناهای تاریخی که عصر امروز برگزار شد، گفت: این بنای تاریخی با هدف حفاظت احیا و مرمت خواهد شد این خبر خوبی برای میراث دوستان است.

در ادامه این برنامه علیرضا جاوید معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران گفت: منطقه فاخر ۱۲ و بخش‌هایی از منطقه ۱۱ بافت‌های خوبی دارد اما برخی از جاهای آن بعضاً محل تجمع آلاینده‌ها است.

وی گفت: در سال‌های اخیر نگاه مجددی به بافت‌ها و بناهای تاریخی شده است. تعدادی از آنها در حال احیا هستند. جریانی آغاز شده که این ساختمان‌ها به سمت بازسازی رفتند. سه ماه پیش توفیق داشتم که از ۲۰ تا ۳۰ بنا بازدید کنم. دیدم اندیشه‌های خوبی در آنها شکل گرفته و در راه درست حفاظت می‌شود از آن روز پیگیر هستیم که این راه ادامه پیدا کند.

در ادامه مراسم علی اکبر تقی زاده مجری طرح پردیسان گفت: بعد از اینکه وزارت آموزش و پرورش بنای تاریخی مسعودیه را ترک کرد و توسط شادروان حبیبی از وزارت آموزش و پرورش به سازمان میراث فرهنگی منتقل شد؛ مرحوم آیت الله زاده شیرازی کار بزرگی را شروع کرد و مرمت اینجا را به دست گرفت و بنای رو به متلاشی شدن را به دست گرفت اما بعد از فوت او کار متوقف شد. اینجا مجموعه بزرگی است. از این بناهای تاریخی زیاد داریم طبیعتاً دولت توان رسیدگی به همه آنها را ندارد پس دولت برای اینکه بتواند کار را به نحو مناسبی به سامان برساند؛ صندوق احیا را تأسیس کرد تا بناها را به بخش خصوصی تحویل بدهد این بنا هم یکی از آنهاست.

وی گفت: بناهای دیگری نیز به ما واگذار شد از جمله سرای عامری‌ها که در نظر داریم به رتبه اول در دنیا و در آسیا تبدیل کنیم چون نیاز کشورمان به داشتن برندهای موفق است. اما برای مجموعه مسعودیه بعد از اینکه کار مرمت و احیا انجام شد از بین ۱۲ سناریو مختلفی که در نظر گرفته شده؛ با توجه به وضعیت، کاربری و ساختار و نیاز تهران؛ مرکز رویداد فرهنگی و هنری تهران را پیشنهاد کردیم. این کارکرد ناشناخته است اما تلاش می‌کنیم با انجام آن کاربری، این وظیفه را به سر انجام برسانیم و بتوانیم رویدادهای فرهنگی و هنری را برگزار کنیم. امیدوارم در آینده اطلاع رسانی به روز درباره این بنا داشته باشیم.

وی گفت: مرکز تاریخی شهر تهران گفت که این مرکز حال خوبی ندارد. خیلی از افراد رغبتی به حضور در بافت‌های تاریخی را ندارند.

تقی زاده افزود: تجربه ما در زمینه مرمت بافت‌های تاریخی کم است. اصفهان، شیراز و تبریز همه درد مشترک دارند چون تهران مدل آنها بوده است حالا خوب است که تهران یک مدل جدید داشته باشد. از بس نقش مرکز تهران را کاهش دادیم بازار نقش خرده فروشی را به عهده گرفته است. چرا در خیابان میرداماد و ظفر شرکت‌های تجاری رفته اند چون مرکز تهران نتوانسته وظیفه خود را انجام دهد.

وی گفت: به شهرهای بزرگ دیگر در کشورهای خارجی نگاه کنید در آن شهرها بناهای قبلی را تخریب و نوسازی نمی‌کنند اگر فرصت دارید جستجو کنید و ببینید که تعداد پروانه‌های صادره برای تخریب در این شهرها بسیار کمتر از مرمت و احیای این بناهاست. آنها به این بناها عملکرد امروزی می‌دهند. می‌گویند اگر این بنا را خراب کنم نخاله آن را کجا ببرم باید برای آن فولاد و گچ و سیمان بیاورم ولی ما در تهران خانه‌ها را تخریب و نوسازی می‌کنیم در هیچ نقطه شهری نمی‌گوییم کار تمام شده است.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *