خانه قدیمی حاجی شکری اصفهان جزو آثار ثبت شده ملی نیست

اصفهان- مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اصفهان گفت: خانه قدیمی شکری از خانه‌های ثبت شده در فهرست آثار ملی نیست اما میراث‌فرهنگی بر هرگونه ساخت‌وساز در بافت تاریخی استان نظارت کامل دارد.

علیرضا ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به واکنش دوستداران میراث‌فرهنگی مبنی بر تخریب یکی از خانه‌های قدیمی به نامه خانه شکری در بافت و محور فرهنگی تاریخی شهر اصفهان و در حریم بلافصل خانه‌های تاریخی طوسی زاده و مصورالملک واقع در خیابان زاهد، این ملک مسکونی و قدیمی از آثار و خانه‌های ثبتی نبوده است.

وی افزود: به دلیل ثبت نشدن این خانه تاریخی در فهرست آثار ملی و همچنین استناد به گزارش‌های کارشناسان این اداره‌کل به‌ویژه در طی سال‌های ۱۳۸۲ به بعد که حکایت از فاقد ارزش تاریخی بودن این خانه داشته، متأسفانه در طی حداقل پنج سال گذشته شاهد تخریب و تبدیل آن به ویرانه بودیم به‌نحوی‌که در بازدیدهای کارشناسان این اداره‌کل در طی ماه‌های اخیر مشخص شد که بیش از ۹۰ درصد از آن به‌طور کامل تخریب‌شده و امکان بازسازی مجدد آن نیز به دلیل ثبتی نبودن وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان ادامه داد: با توجه به وضعیت ملک موجود، کارشناسان این اداره‌کل نتیجه‌گیری کردند که مالک یا مالکان می‌توانند با تهیه نقشه‌های معماری و رعایت ضوابطی چون تصویب تمامی نقشه‌ها توسط این اداره‌کل، رعایت حقوق حریم خانه‌های مجاور (خانه تاریخی طوسی زاده و مصورالملک) و رعایت کامل قوانین و ضوابط معماری و شهرسازی اقدام به ساخت‌وساز کنند.

ایزدی تصریح کرد: رعایت اصول حفاظتی، مرمتی و منظر بافت تاریخی از مواردی است که حتماً باید رعایت شود ازجمله عملیات گودبرداری و یا مسیر و اتاقک آسانسور است که تمامی این مراحل با نظارت دقیق کارشناسان این اداره‌کل انجام می‌شود و هرگونه تخلف در این موارد منجر به توقف عملیات ساخت‌وساز خواهد شد.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *