خانه تاریخی سوزنگر در بافت کهن دزفول رفع تصرف شد

دزفول- رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول گفت: خانه تاریخی و ثبت ملی سوزنگر در بافت کهن دزفول پس از حدود ۱۲ سال رفع تصرف شد و تحت تملک این اداره قرار گرفت.

حمیدرضا خادم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خانه تاریخی سوزنگر یکی از بناهای بسیار زیبای آجری در بافت قدیم دزفول محسوب می‌شود که در محله قلعه و در یک کوچه بن بست اختصاصی واقع شده است.

وی با بیان اینکه این خانه یک اثر تاریخی بازمانده از دوره قاجار است، افزود: این بنا دارای تزئینات بسیار فاخر و زیبا است که از حدود ۱۲ سال پیش توسط شخصی معلوم الهویه تصرف شده بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول عنوان کرد: به همت مسئولان شهرستان و تلاش‌های امور حقوقی اداره میراث فرهنگی شهرستان موفق شدیم این بنای فاخر را رفع تصرف کرده و آن را مجدداً تحت تملک اداره میراث فرهنگی درآوریم تا برای بازدید در اختیار مردم قرار گیرد.

خادم یادآور شد: کاربری‌هایی متعددی برای این خانه تاریخی در نظر گرفته‌ایم که می‌تواند برای کارآفرینان و مردم شهرستان بسیار مثمرثمر باشد.

به گزارش مهر، این خانه تاریخی در سال ۱۳۳۸ هجری قمری توسط شخصی به نام سوزنگر در ۲ طبقه مجزا بنا شده و معماری آن بر اساس سبک درونگر طراحی شده و دارای زیرزمین، شوادان و یک حیاط مرکزی است.

خانه تاریخی سوزنگر در ۲۵ اسفند ۱۳۷۸ به شماره ۲۶۰۶ در لیست فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *