تامین بازار فروش برای صنایع دستی دامغان/ راهبردهای جدید دولت

دامغان- کارشناسان اعتقاد دارند که بازار فروش یکی از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان صنایع دستی در دامغان است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: شهرستان دامغان یکی از قطب‌های تولید صنایع دستی در سراسر استان سمنان به شمار می‌آید. این شهرستان توانایی تولید انواع صنایع دستی شامل سفال و سرامیک، دست بافت‌ها شامل فرش، گلیم، نمد، جاجیم و همچنین مصنوعات چوبی به خصوص در منطقه دروار را به وفور دارد.

همچنین در روستاهای محروم جنوب شهرستان دامغان مانند کوه زر سنگ تراشی و ساخت عقیق برای انواع انگشتر و تزئینات یکی از مهمترین منابع درآمد برای افراد بومی و همچنین سرپرستان خانوار تحت پوشش کمیته امداد است.

مجموع این ظرفیت‌ها در کنار داشته‌های گردشگری دامغان مانند برج طغرل، غار شیربند، منطقه چشمه علی و ده‌ها ناحیه گردشگری مهم، سبب شده تا دامغان به لحاظ اقتصاد گردشگری و صنایع دستی حرف‌های فراوانی برای گفتن داشته باشد.

شهرستانی مستعد و دارای استعدادها و توانمندی‌های فراوان در حوزه گردشگری و صنایع دستی که اگر از آن حمایت‌های درستی صورت بگیرد می‌تواند حتی بیکاری را در این شهرستان به پایین‌ترین میزان ممکن برساند.

تامین بازار فروش برای صنایع دستی دامغان/ راهبردهای جدید دولت

ظرفیت‌های صنایع دستی دامغان

یک فعال حوزه میراث فرهنگی در شهرستان دامغان به خبرنگار مهر می‌گوید: مهمترین مشکل در زمینه تولید صنایع دستی در این شهرستان بازار فروش است چرا که فعالان صنایع دستی در این شهرستان نمی‌توانند تولیدات خود را به فروش برسانند.

محمدحسن حلاجیان با بیان اینکه صنایع دستی دامغان حتی می‌توانند در سراسر کشور شناسانده شوند بیان کرد: عقیق تراشی و سنگ تراشی که در جنوب شهرستان دامغان صورت می‌گیرد عمدتاً به نام شهرهای دیگری مانند نیشابور و اصفهان به فروش می‌رسد چرا که کار ترویجی و تبیینی درستی بر روی این ظرفیت‌ها صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه مشکل بازار فروش سبب شده تا تولیدکنندگان صنایع دستی دامغان محصولات خود را که با دشواری‌های فراوان تولید می‌کنند به دلالان خراسانی، اصفهانی و همچنین مازندرانی و تهرانی بفروشند، افزود: در این داد و ستد، دلالان هستند که سود عمده‌ای را دریافت می‌کنند.

ایجاد زیرساخت‌های فروش صنایع دستی

این صاحب نظر مسائل میراث فرهنگی با بیان اینکه اگر بازار فروش برای صنایع دستی دامغان به وجود بیاید می‌توانیم شاهد شکوفایی اقتصاد روستایی در این شهرستان باشیم، گفت: ما در سراسر شهرستان حتی یک بازارچه دائمی فروش صنایع دستی نداریم و در نتیجه در برهه‌ای از زمان که شاهد پیک مسافران هستیم مانند نوروز نمی‌توانیم به درستی از ظرفیت‌های اقتصادی شهرستان بهره ببریم.

حلاجیان با بیان اینکه معدود فروشگاه‌های صنایع دستی موجود در دامغان خصوصی هستند بیان کرد: همه تولیدکنندگان صنایع دستی امکان پرداخت کرایه و اجاره مغازه را ندارند در نتیجه دولت می‌بایست ظرفیت‌های بهتری را برای عرضه صنایع دستی حتی به صورت تعاونی ایجاد کند.

در صورتی که بازار فروش برای صنایع دستی دامغان پیدا شود شاهد خواهیم بود که ظرفیت‌های عظیم اقتصادی در این شهرستان به حرکت در خواهد آمد.

تامین بازار فروش برای صنایع دستی دامغان/ راهبردهای جدید دولت

اعطای مجوز به فروشگاه‌ها

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان اما از صدور مجوز تأسیس دو مرکز عرضه صنایع دستی در دامغان خبر داد و گفت: این دو مرکز در راستای سیاست وزارت میراث فرهنگی شامل توسعه بازارهای فروش صنایع دستی راه اندازی می‌شود.

سمانه سلطانی پور بیان کرد: بر اساس ابلاغ دستورالعمل صدور مجوز فروشگاه‌های صنایع‌دستی از سوی وزارتخانه میراث، گردشگری و صنایع‌دستی و واگذاری آن به استان‌ها و با استناد به بند پ و تبصره یک ماده سه قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی مصوب مجلس شورای اسلامی، مجوز فعالیت این فروشگاه‌ها در دامغان صادر شد.

وی با بیان اینکه تعداد فروشگاه‌های صنایع دستی استان سمنان به ۱۴ باب رسیده است افزود: تمامی فروشگاه‌های صنایع‌دستی فعال دارای پروانه کسب معتبر از اتحادیه‌های صنفی مختلف استان سمنان می‌توانند با مراجعه به حوزه معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با ارائه مدارک لازم از این امتیاز بهره‌مند شده و با دریافت مجوز فروشگاه صنایع‌دستی، مشمول قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی شوند.

زیرساخت بازار الکترونیک

یکی از موضوعاتی که می‌تواند مشکل بازار فروش صنایع دستی در دامغان مانند دیگر نقاط استان سمنان برطرف سازد بازار الکترونیک صنایع دستی است.

بازاری که مبتنی بر اینترنت بتواند دایره پرشماری از خریداران را در برابر تولید کنندگان صنایع دستی قرار داده و در نتیجه شانس فروش محصولات را بشدت افزایش بدهد.

به نظر می‌رسد یکی از اقداماتی که میراث فرهنگی استان سمنان باید در سال جاری بر روی آن تکیه کنند ترویج زیرساخت‌ها و تسهیلگری در امر ایجاد فروشگاه‌ها و بازارهای الکترونیک صنایع دستی است باید در سال مهار تورم و رشد تولید آیا شهرستان دامغان می‌تواند وضعیت بهتری را در زمینه تولید صنایع دستی مشاهده کند یا خیر؟

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *