بودن یا نبودن موزه تاریخی بابل/ رعشه بر پیکره تاریخ

بابل- سهل انگاری و کوتاهی میراث فرهنگی و شهرداری در پرداخت حق اجاره به مالک منجر به صدور حکم تخلیه و پلمب اولین موزه تاریخی مازندران در بابل شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: ۲۶ سال از راه‌اندازی اولین موزه تاریخ مازندران در بابل می‌گذارد و طی این مدت ریالی بابت اجاره بها از سوی میراث فرهنگی به مالک اصلی ساختمان و عرصه آن یعنی حوزه علمیه و مدرسه دینی پرداخت نشده است.

دریافت حکم تخلیه برای اولین موزه تاریخی مازندران در بابل رعشه بر پیکر میراث تاریخی استان انداخته و کوتاهی و سهل انگاری میراث فرهنگی و شهرداری سبب شد تا حکم پلمب این موزه صادر شود.

ساختمان موزه تاریخی بابل در عرصه‌هایی احداث شد که مالکیت آن طبق وقف نامه‌ها و اسناد موجود به حوزه و مدرسه علمیه قادریه بابل برمی گردد، اگرچه میراث مدعی است ساختمان را از شهرداری گرفت اما این همه واقعیت نیست.

عرصه این موزه تاریخی قدمتی ۴۰۰ ساله دارد و از زمان صفویه در آن مدرسه علوم دینی احداث شده بود اما توسط عمال رضاشاه ملعون پهلوی، این مدرسه دینی تخریب و به جای آن شهرداری و یا بلدیه احداث می‌شود.

از سال ۷۶ نسبت به راه اندازی موزه تاریخی در ساختمان میراثی بابل اقدام می‌شود و به رغم گذشت حدود سه دهه، شهرداری و میراث فرهنگی تاکنون ریالی اجاره بها پرداخت نکرده‌اند و این مسئله منجر به دریافت حکم تخلیه و پلمب می‌شود.

موزه از بابل نمی‌رود

صادق برزگر مدیر کل میراث فرهنگی مازندران با بیان اینکه موزه جابجا نمی‌شود، می‌گوید: طبق تفاهم نامه بین میراث فرهنگی و شهرداری ساختمان شهرداری که مربوط به زمان پهلوی اول بود با کاربری فرهنگی به این اداره برای ایجاد موزه واگذار شده بود و در سال ۷۶ مجدد بازسازی و تبدیل به موزه شد.

بودن یا نبودن موزه تاریخی بابل/ رعشه بر پیکره تاریخ

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه حوزه علمیه بابل طبق وقف نامه‌های موجود مدعی شد که این گنجینه در عرصه مدرسه علوم دینی احداث شده است، این در حالی که این مدرسه در دوره رضاشاه کاملاً تخریب و ساختمان بلدیه جایگزین آن شده بود.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه خواستار پرداخت اجاره بها شده بود، تصریح کرد: این اجاره به مدت ۱۰ سال پرداخت نشده است و سرانجام فروردین ماه امسال حکم تخلیه و پلمب این ساختمان صادر می‌شود.

موزه تاریخی بابل در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۵۴ به شماره ۱۵۲۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و به عنوان موزه تاریخی میزبان دوستداران فرهنگ و هنر و گردشگران است.

در عین حال حجت الاسلام عبدالعلی اکبرپور رئیس اسبق مرکز مدیریت حوزه علمیه بابل نیز با اظهار اینکه پیشینه وقف عرصه‌ای که ساختمان موزه بابل در آن واقع شده است، به ۴۰۰ سال پیش و به دوره صفویه برمی گردد، یادآور شد: رضاخان ملعون برای مبارزه با شجره طیبه شیعه اقدام به تخریب مدرسه علوم دینی می‌کند و به جای آن شهرداری و بلدیه ایجاد می‌شود.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه اسناد و مدارک و وقف نامه به نام حوزه وجود دارد، یادآور شد: متأسفانه میراث فرهنگی و شهرداری تاکنون از پرداخت اجاره به حوزه علمیه خودداری کرده‌اند و بهانه می‌آوردند که توان پرداخت آن را ندارند.

به گفته اکبرپور متأسفانه دربازه‌ای نیز مالکیت و وقفیت حوزه نیز به رسمیت شناخته نشد و در نهایت تصمیم گرفتیم برای اثبات حقوق از طریق مراجع قضائی اقدام کنیم و سرانجام موفق به دریافت حکم تخلیه موزه بابل شده است.

تصمیم گرفتیم برای اثبات حقوق از طریق مراجع قضائی اقدام کنیم و سرانجام موفق به دریافت حکم تخلیه موزه بابل شده است

رئیس اسبق مرکز مدیریت حوزه علمیه بابل یادآور شد: یکی از نقشه‌های رضاشاه برای مقابله با مرجعیت شیعه این بود که مدارس علوم دینی را تخریب کند درحالی که موزه بابل به نام مدرسه قادریه بود و این مدرسه قدیمی ترین حوزه علمیه شهرستان بوده است.

وی با عنوان اینکه طی سال‌های گذشته هیچ گاه تقاضای تخلیه نداشتیم و همواره تقاضای اجاره می‌کردیم، افزود: ولی میراث فرهنگی و شهرداری زیر بار نمی‌رفت و در نهایت برای دریافت حقوق مجبور شدیم که از طریق قضائی اقدام کنیم.

بودن یا نبودن موزه تاریخی بابل/ رعشه بر پیکره تاریخ

وقف مدرسه علوم دینی بابل

اسناد و مدارک موجود در اداره وقف بابل نیز بر وقفیت عرصه‌هایی که موزه بابل در آن احداث شده است، تاکید می‌کند. حسن برزگر رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بابل نیز با اظهار اینکه ساختمان گنجینه کنونی در اداره ثبت و اسناد به نام ساختمان قادریه ثبت شده، از موقوفات شخصی عبدالقادر زرگربوده است که ملک شخصی خویش را وقف کرده بود تا مدرسه علمیه‌ای به نام مدرسه قادریه در دوران قاجار در این شهرستان بنا نهاد.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: همچنین موقوفات زیادی ازجمله زمین‌های کشاورزی و دکان‌های زیادی را برای اداره این حوزه علمیه وقف مدرسه کرده است تا عوایدش را صرف اساتید، طلاب و امورات جاری این مدرسه کند.

برزگر افزود: متأسفانه در دوران پهلوی به دستور شخص شاه مدرسه علمیه تخریب و کلنگ احداث ساختمان بلدیه بارفروش در فرودین سال ۱۳۰۸ با حضور ولیعهد (محمدرضا پهلوی) بر زمین زده شد و ساختمان حوزه علمیه تبدیل به ساختمان بلدیه شد که این خلاف وقف بوده است.

وی تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی با احکام صادره‌ای قانونی، ساختمان بلدیه در سال ۱۳۷۴ از سوی شهرداری تخلیه شد و این مکان در تصرف میراث فرهنگی قرار گرفت و طبق توافق مقرر شد که اجاره موقوفات آن از سوی میراث فرهنگی به حوزه علمیه پرداخت شود اما بعد از چند سال اجاره این موقوفات پرداخت نشد و باعث شد تا با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی حوزه علمیه و با طرح شکایت در دادگاه موفق به اثبات مالکیت شود ودر سال ۱۳۹۶ حکم تخلیه این بنا توسط دادگاه صادر شده بود.

به گزارش مهر، موزه بابل تنها موزه مردم شناسی در بابل محسوب می‌شود که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و پلمب آن نگرانی‌هایی را برای دوستداران فرهنگ و هنر ایجاد کرده است.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *