برندسازی گیاهان دارویی تکلیف سازمانی میراث فرهنگی تربت‌حیدریه است

تربت حیدریه ـ رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: یکی از برنامه‌های محوری امسال برندسازی گیاهان دارویی در قالب برگزاری تورهای گردشگری کشاورزی و طبیعت‌گردی است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی محمدی شامگاه سه شنبه در آئین نخستین جشنواره بومی محلی گیاهان دارویی با تاکید بر ریواس روستای صنوبر که به میزبانی اقامتگاه بوم‌گردی همایون شهر برگزار شد، اظهار کرد: این بدان خاطر است که تنوع گیاهان دارویی در این شهرستان بی‌نظیر و در رأس همه آنها بزرگترین تولیدکننده زعفران جهان، شهرستان تربت‌حیدریه است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: پارسال و در فصل برداشت زعفران (۱۵ مهر تا اواخر آبان) میزان ورود ۱۸ تور گردشگری در حوزه تخصصی زعفران به این خطه بودیم که با توجه به مزایای آن، به صرافت تداوم تکرار چنین برنامه‌هایی افتادیم.

وی در پیوند با انتخاب روستای صنوبر برای برپایی جشنواره گیاهان دارویی اظهار کرد: از یک سوی روستای صنوبر مرکز بسیار غنی گیاهان دارویی و به خصوص مرغوب‌ترین ریواس در استان خراسان رضوی است.

محمدی افزود: وجود جاذبه‌هایی گردشگری دیگری چون کوه شصت دره که از ارتفاعات این منطقه به حساب آمده و برای کوهنوری بسیار مناسب است و نیز غار «ماه‌پری» از دیگر مکان‌های طبیعی این روستا با هشت هزار سال قدمت، که نخستین زیستگاه بشری در شرق ایران محسوب می‌شود، از دیگر دلایل برگزاری این جشنواره در روستای صنوبر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه افزود: براین اساس با همکاری و تعامل اعضای شورای روستای صنوبر و اهالی این خطه، جشنواره با هدف معرفی توانمندی‌های بومی محلی برپا شد.

تلاش جهت تقویت و گسترش سبک زندگی و همچنین معماری ساده روستایی

حجت‌الاسلام سیدمحمد معلمی، امام جمعه تربت‌حیدریه نیز در ادامه اظهار کرد: با گسترش شهرنشینی و تغییر سبک زندگی از سنتی به سوی آپارتمان‌نشینی، روحیه مردم تغییر کرده و کمتر رد و نشانی از آن صفا و صمیمیت قدیمی در چهره مردمان امروزی، ظاهر می‌شود.

امام جمعه تربت‌حیدریه افزود: بر این اساس خوشبختانه شاهدیم امروز مردم شهرهای بزرگ برای تمدد اعصاب و تقویت روحیه شادی و نشاط، ترجیح می‌دهند هر از چند گاهی زندگی روستایی را تجربه کنند تا با آن گذشته درخشان خود، تجدید دیداری داشته‌باشند.

وی گفت: از این روی شایسته است مسؤولان محلی در روستاها، بی‌اعتنا به ظواهر سحرانگیز زندگی شهری، نسبت به تقویت و گسترش سبک زندگی و همچنین معماری ساده روستایی، تلاش بیشتر به خرج بدهند.

ریواس به عنوان چاشنی در غذاها استفاده می‌شود

علی‌اکبر رستمی، عضو شورای روستای صنوبر نیز در خصوص خواص ریواس اظهار کرد: ریواس نوبرانه فصل بهار در ارتفاعات این روستا رشد کرده و تقویت کننده قلب و اعصاب، گیاهی مسرت‌بخش و ضد افسردگی است.

عضو شورای روستای صنوبر افزود: نام اصلی آن ریواچ و گیاهی وحشی (خودرو) از تیره هفت‌بندان است که از سده شانزدهم در اروپا کشت می‌شد و پیش از میلاد مسیح نیز در چین به عنوان دارو مصرف می‌شد.

وی گفت: ساقه ریواس ترش مزه و مفید و از آن در تهیه غذاهای گوناگون استفاده می‌شود و البته خام‌خواری آن نیز رایج است، اما برگ‌های آن مسموم کننده است.

رستمی افزود: از ساقه ریواس شربت تهیه می‌شود، اما استفاه از ریواس محدود به شربت نیست و از آن می‌توان به عنوان چاشنی در خورشت، آبگوشت، اشکنه، سالاد، کوکو استفاده کرد و حتی از آن لواشک تهیه کرد.

عضو شورای روستای صنوبر در خصوص محل رشد آن نیز گفت: به صورت طبیعی و دیمی و در مناطق کوهپایه و سردسیر رشد می‌کند و به آبیاری نیاز ندارد.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *