بررسی ارتباط چند تپه‌ باستانی با معدن نمک چهرآباد

سرپرست هیأت باستان‌شناسی معدن نمک چهرآباد از بررسی ارتباط دو محوطه پیرامونی با این معدن خبر داد و گفت: احتمالا در این محوطه ها ابزارآلات معدن کاران تهیه و پشتیبانی شده است.

ابوالفضل عالی سرپرست هیأت باستان‌شناسی معدن نمک چهرآباد در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: پروژه مردان نمکی یک پروژه بی المللی است ما با هیأت‌های مختلف به خصوص تیم آلمانی در این پروژه همکاری می‌کنیم سال گذشته قرار بود کارهای پژوهشی و ساماندهی پایگاه میراث ملی معدن نمک انجام شود. برخی از این برنامه‌ها انجام شد ولی امیدواریم امسال و سالهای آتی ادامه داشته باشد.

وی گفت: یکی از این کارها پژوهش‌های باستان شناسی بود. ما سال گذشته نتوانستیم در معدن کاوش‌ها را ادامه دهیم اما کاوش در یکی از محوطه‌های پیرامونی انجام شد. این محوطه یک تپه باستانی از دوره ساسانی در روستای چهرآباد به نام زرین تپه بود که گمانه زنی شد و اطلاعات خوبی از آن به دست آمد. می‌خواستیم با این گمانه زنی متوجه ارتباط معدن چهرآباد با محوطه‌های پیرامونی شویم.

عالی افزود: برای این منظور، سال ۹۹ تپه دوره هخامنشی روستای رضاآباد را کاوش کردیم. سال گذشته هم زرین تپه گمانه زنی شد و یک محوطه استقراری از اوایل دوره ساسانی به دست آوردیم یعنی زمانی که مرد شماره یک در معدن بود به عبارتی ۱۷۰۰ سال پیش.

وی از کشف یک بخش صنعتی خبر داد و گفت: کوره‌ای پیدا شد که در آن ذوب فلز انجام می‌دادند. براساس مطالعاتی که تا الان انجام شده و ادامه خواهد داشت؛ تصور می‌کنیم محوطه زرین تپه یکی از مراکزی بوده که با معدن چهرآباد در اوایل دوره ساسانی ارتباط داشته و احتمالاً تأمین کننده برخی از ابزارها و وسایل معدن کاران بوده است. همانطور که تپه کوزه چی در دوره هخامنشی به عنوان مرکز حمایتی یا صنعتی؛ ابزارهایی که معدن کاران لازم داشتند را تأمین می کرده است.

این باستان شناس بیان کرد: کارهای میدانی در این باره انجام شده اکنون باید کارهای آزمایشگاهی ادامه پیدا کند تا بتوانیم دقیق‌تر متوجه این ارتباط شویم در آن صورت با اطمینان بیشتر می‌توانیم بگوییم که در دوره ساسانی و هخامنشی مراکز صنعتی و پشتیبانی کننده وجود داشته و معدن نمک را از نظر ابزار و وسایل و لجستیک حمایت می‌کردند.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی زرین تپه چهرآباد گفت: چند سال است که سعی می‌کنیم اتاق مردان نمکی را در موزه، از نظر حفاظت و نگهداری توسعه دهیم اما مومیایی‌ها جابه جا نمی‌شوند برنامه ما این است که چند فضای دیگر به مجموعه معدن نمک چهرآباد اضافه کنیم تا بتوانیم معدن را هم معرفی کنیم.

عالی ادامه داد: مومیایی‌ها در یک فضا قرار می‌گیرند و یافته‌های دیگر در فضاهای جانبی. ما یافته‌های زیادی داشتیم مانند ابزارها که متنوع هستند. کیسه نمک پیدا شده هم مرمت شد و سال گذشته نمایش دادیم دوباره قرار است به نمایش گذاشته شود. لباس‌های سالم و کامل مردان نمکی، بافته‌های زیبا و ارزشمند همگی از جمله این یافته‌ها هستند که به این مجموعه اضافه می‌شود.حدود ۲۰۰ قلم یافته از میان یافته‌های دیگر جدا کرده‌ایم تا دوره‌های تاریخی مانند ساسانی، هخامنشی، اسلامی میانی و متاخر را نشان دهند.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *