از نامه درخواست وزیر راه تا ورود چینی‌های گردشگر به ایران

ورود چینی‌ها به ایران، نامه درخواست وزیر راه از دبیر هیات دولت، پیشنهاد نرخ دستمزد راهنمایان، کاهش ۵۷ درصدی اشغال بومگردی ها در عید ازجمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته کاخ سبز در مجموعه سعدآباد طی دو روز به منظور نظافت و چیدمان در روزهای ۲۱ و ۲۲ فروردین ماه تعطیل شد.

این تعطیلی همچنان برای چندین بار به دلایل مختلف از جمله مهمانی‌های ریاست جمهوری در بخش‌هایی از موزه سعدآباد انجام می‌شود.

۳۴۰۰ اقامتگاه بوم گردی در کشور/ رقابت به فلسفه بومگردی‌ها آسیب زد

۳۴۰۰ اقامتگاه بوم گردی در کشور

در این هفته رئیس جامعه بوم گردی با بیان اینکه به ۳۴۰۰ اقامتگاه بوم گردی به دلیل بالا بردن آمار مجوز داده شد گفت: همین اتفاق آسیب زیادی به فلسفه مهمان نوازی بوم گردی‌ها زد.

یاور عبیری رئیس جامعه انجمن‌های حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی بیان کرد: هنوز بوم گردی‌های اصیل، مهمان نوازی درست را در دستور کارشان دارند. کسانی که حرفه‌ای کار می‌کنند؛ در این یکی دو سال نیز خودشان را بازآموزی کرده‌اند. چون می‌دانند که کار اصلی ما مهمان نوازی است.

وی گفت: زمانی بود که به سه هزار و ۴۰۰ اقامتگاه بوم گردی مجوز فعالیت داده شد بدون اینکه متقاضیان مجوز، آموزش دیده باشند. بخشی از آنها اصلاً بوم گردی نیستند. به برخی از افراد درحالی مجوز بوم گردی دادند که در اصل خانه باغ داشتند نه بوم گردی. این افراد معمولاً سفارش فرمانداری یا نهادی را داشتند و با پارتی توانستند مجوز بگیرند. این اتفاق به پدیده خانه‌های بوم گردی آسیب زد وگرنه خیلی از اقامتگاه‌ها طبق فلسفه کاری خودشان پیش می‌روند.

۳۴۰۰ اقامتگاه بوم گردی در کشور/ رقابت به فلسفه بومگردی‌ها آسیب زد

عبیری ادامه داد: در مرحله اول زمانی که خانه‌های بوم گردی تازه تأسیس شده بود، روند حرکت به خوبی پیش می‌رفت چون آرام آرام مجوز داده شد. اما به جایی رسید که دیگر بحث رقابت در میان بود و اداره‌های استانی و مسئولان در رقابت با یکدیگر به هر کسی که متقاضی بود مجوز می‌دادند. چون ارائه آمار مهم بود.

۵۶ درصد از ظرفیت اقامت در بوم گردی‌های کشور پر شد

بعد از اینکه خیلی از تشکل‌ها آماری از مسافران نوروزی در ایام عید ۱۴۰۲ دادند؛ رئیس جامعه بوم گردی ایران هم اعلام کرد که در طول ایام نوروز ۱۴۰۲ حدود ۵۶ درصد از کل ظرفیت اقامت در بوم گردی‌های کشور پر شد.

جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران گفت: طبق آمار و فهرستی که وزارت میراث فرهنگی از تعداد ظرفیت‌های موجود در اقامتگاه‌های بوم گردی در اختیار ما قرار داده می‌توان گفت ظرفیت اقامت در بوم گردی‌های کل کشور صد هزار نفر شب اقامت است. ولی ما در ایام نوروز که تصور می‌کردیم باید میزبان مهمانان زیادی باشیم؛ شاهد بودیم تنها ۵۶ درصد از ظرفیت اقامتی بوم گردی‌ها پر شد.

وی گفت: این آمار از طریق رؤسای انجمن‌های بوم گردی استان‌ها جمع آوری شده و نشان می‌دهد که آمار اشغال بوم گردی‌ها بسیار پایین بوده است. این درحالی است که امسال مسافران نوروزی زیادی در کشور جابه جا شده بودند.

عبیری علت را در ارائه مجوز به مدارس و خانه‌های غیر مجاز دانست و گفت: در ایام نوروز شاهد بودیم مسافرانی جدا از خانواده فرهنگیان در مدارس اقامت می‌کردند در صورتی که قرار بود تنها خانواده فرهنگیان اقامت داشته باشند.

عبیری ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش در حوزه گردشگری وارد شده و درآمدزایی می‌کند. این ضعف وزارت میراث فرهنگی است که اقامتگاه‌های مجوزدارش بدون مسافر مانده اند و وزارتخانه دیگر با اسکان مسافران در مدرسه درآمدزایی می‌کند.

درخواست وزیر راه و شهرسازی از دبیر هیات دولت پیرامون بافت شیراز

درخواست وزیر راه و شهرسازی از دبیر هیأت دولت

این هفته مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی کشور در نامه‌ای به بهادری جهرمی دبیر هیأت دولت از او خواست تا تفویض اختیار به استان فارس درباره طرح ۵۷ هکتاری پیرامون حرم حضرت شاهچراغ (ع) به منظور حفظ بافت تاریخی شیراز لغو شود.

مهرداد بذرپاش در این نامه خطاب به بهادری جهرمی آورده است: یکی از مصوبات سفرهای استانی هیأت وزیران به استان فارس در تاریخ مهر ماه سال ۱۴۰۰ در رابطه با تفویض اختیار تصویب طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم شاهچراغ از شورایعالی شهرسازی و معماری به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان است. بند اشاره شده از این قرار است؛ تهیه و تصویب طرح تفصیلی مجموعه ۵۷ هکتاری حرم شاهچراغ (ع) از طرف شورای‌عالی شهرسازی و معماری به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تفویض شود.

در همین راستا شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۰۴/‏۰۷/‏۱۴۰۱‬ مصوبه مذکور را پیرو مصوبات پیشین خود در خصوص طرح بافت پیرامون حرم شاهچراغ (ع)، مورد بررسی قرار داد و مقرر کرد که دلایل توجیهی ضرورت تصویب طرح در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به هیأت محترم وزیران انعکاس یابد تا شرایط بازنگری مصوبه سفر استانی فراهم شود.

موضوعات قابل توجه از این قرار هستند: بنا بر بند نهم سیاست‌های کلی نظام در حوزه شهرسازی (ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به تاریخ ۲۹/‏۱۱/‏۱۳۸۹‬ «رعایت هویت تاریخی و معنوی شهرها در توسعه و بهسازی محیط شهری» الزامی است. رعایت این بند در مورد بافت تاریخی شهر شیراز، به‌ویژه در محدوده پیرامون حرم‌های مطهر شاهچراغ و سید علاالدین حسین، در بردارنده شواهد اصیل از معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی و جزو معدود بافت‌های شهری باقیمانده در بردارنده سنت و آداب زیارت در فرهنگ شیعی است.

ضروری است از هرگونه اقدام که زمینه تکرار آن تجربه را فراهم آورد، اجتناب نموده و نهایت دقت در تهیه و تصویب طرح به عمل آید. تشکیل جلساتی در زیر مجموعه شورای امنیت کشور، کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی و… در سنوات پیشین به منظور بررسی تخریب آثار تاریخی شیراز بیانگر اهمیت و حساسیت موضوع است. بعد از اعلام مصوبه سفر استانی نیز مکاتبات متعددی از سوی استادان دانشگاه، تشکل‌های مردمی و متخصصان با عنوان رئیس جمهور محترم، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و این وزارتخانه به منظور انعکاس تبعات اقدامات مخرب در بافت تاریخی شیراز انجام گرفته است که نشان دهنده حساسیت قابل توجه موضوع مذکور و بازتاب‌های فراوان اجتماعی هرگونه اقدام تخریب در بافت مذکور است. لذا ضروری است بررسی و تصویب طرح، متناسب با حساسیت و اهمیت موضوع، با مشارکت متخصصان و در سطح ملی صورت پذیرد.

دستمزد راهنمایان گردشگری مشخص شد

دستمزد راهنمایان گردشگری مشخص شد

در این هفته همچنین خبر رسید که هیأت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، نرخنامه دستمزد راهنمایان را برای ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ اعلام کرد.

در این نرخ نامه آمده که هیأت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ پس از بررسی، حداقل نرخ دستمزد راهنمایان را اعلام کرده است.

بر این اساس حداقل دستمزد روزانه راهنمای فعال با تجربه تا یک سال در هدایت تورهای ورودی در سال ۱۴۰۱ ۸۵۰ هزار تومان بوده که پیشنهاد جامعه در سال ۱۴۰۲ یک میلیون و ۵۳۰ هزار تومان است.

راهنمای فعال با تجربه یک تا ۵ سال نیز یک میلیون تومان می‌گرفت که پیشنهاد جامعه ۸۰۰ هزار تومان بیشتر است.

یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان کف دستمزد راهنمای فعال با تجربه ۵ تا ۱۰ سال است که این جامعه مبلغ یک میلیون و ۹۸۰ هزار تومان را پیشنهاد کرده است.

راهنمای فعال با تجربه بالای ده سال نیز که در سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌گرفت این بار جامعه برای این افراد دو میلیون و ۱۶۰ هزار تومان را پیشنهاد داده است.

دستمزد راهنمایان گردشگری مشخص شد

اعتبار این نرخ نامه برای شش ماه نخست سال ۱۴۰۲ است.

همچنین در این نرخ نامه مصوب جامعه آمده که در صورت انجام فعالیت‌های فنی در مسیرها، به مبلغ پایه دستمزد راهنما در همان روز ۲۰ درصد اضافه می‌شود.

اولین گروه فعالان حوزه گردشگری چین به ایران آمدند

اولین گروه فعالان حوزه گردشگری چین به ایران آمدند

این هفته علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری در محل کاخ موزه ملت واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد با چانگ هوآ سفیر چین در ایران دیدار و با او درباره راهکارهای تقویت حوزه گردشگری بین دو کشور گفت و گو کرد.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این دیدار با اشاره به نشست‌های قبلی با سفیر چین گفت: این چندمین دیدار ما است و خوشبختانه دیدارهای مؤثری تا کنون داشته‌ایم.

او افزود: ما آماده معرفی شهرهای ایران هستیم تا مقاصد جدیدی برای گردشگران چینی تعریف شود. چرا که یکی از زمینه‌های مهم همکاری بین دو کشور حوزه گردشگری است که در حضور رؤسای جمهوری دو کشور سند همکاری آن امضا شده است و ما در همین رابطه پیشنهاد تشکیل کمیته فنی را دادیم تا شرایط بهتری برای حضور و سفر گردشگران دو کشور فراهم شود.

شالبافیان ادامه داد: یک برنامه‌ریزی را داریم انجام می‌دهیم تا نشست‌های مشترکی بین دفاتر خدمات مسافرتی بین دو کشور برگزار شود و اولین نشست دو ماه دیگر برگزار خواهد شد. انتظار ما این است که کمیته فنی همکاری‌های گردشگری دو کشور هم‌زمان با برگزاری نشست دفاتر خدمات مسافرتی تشکیل شود.

او ادامه داد: پیش بینی ما این است که تعداد گردشگران چینی که به ایران می‌آیند زیاد خواهد شد. برای همین روی تقویت گردشگری با چین تاکید داریم این موضوع بعد از بازگشت آقای رئیسی از چین از سوی دفتر رئیس جمهوری به ما اطلاع شده است.

اولویت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در سال ۱۴۰۲ اعلام شد

احمد تجری مدیرکل اداره سرمایه‌گذاری، زیرساخت‌ها و مناطق نمونه گردشگری گفت: با در نظر گرفتن اینکه کدام مناطق، چه موقعیت و ظرفیتی را برای شرایط سرمایه‌گذاری دارا هستند، فرصت‌های سرمایه‌گذاری مربوطه تهیه شود و با در نظرگرفتن ظرفیت‌های احصا شده که مجوزهای لازم آنها اخذ شده است و دارای موافقت اصولی هستند، بسته‌های سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران ارائه شود تا با همکاری مشاوران خود در مسیر اجرا و پیشرفت قرار گیرد. این در حالیست که تاکنون ۱۲۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری تهیه شده است.

او همچنین انجام پیگیری‌های لازم و تعاملات مؤثر ادارات‌کل استانی با شورای برنامه‌ریزی استانداری و سازمان برنامه و بودجه استان، برای تعیین سهم زیرساخت‌های گردشگری و همچنین تحقق اعتبارات زیرساختی آن از محل ۵ درصد از اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مصوب قانون بودجه سال ۱۴۰۲ برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری را نیز بخش دیگری از برنامه‌های این حوزه در سال جاری اعلام کرد.

بنا به گفته تجری پیگیری برای تصویب آئین‌نامه ترکیبی تأسیسات گردشگری، اقدام به‌منظور تدوین و ابلاغ دستورالعمل صدور پروانه بهره‌برداری فازبندی پروژه‌های بزرگ مقیاس، تهیه دستورالعمل نحوه صدور مجوز و واگذاری زمین در اراضی متعلق به سازمان ملی زمین و مسکن و نیز پیگیری تفاهم‌نامه با شرکت فرودگاه‌ها به‌منظور معرفی اراضی مستعد برای ساخت هتل یا سایر تأسیسات نیز بخش دیگری از برنامه‌های پیش‌رو در حوزه سرمایه‌گذاری در سال جاری به شمار می‌آید که با فعالیت مستمر مدیران استانی در سراسر کشور جامه عمل پوشانده خواهد شد.

تهیه بسته اقدام مشترک برای حفاظت از ۱۰۰ روستای تاریخی

تهیه بسته اقدام مشترک برای حفاظت از ۱۰۰ روستای تاریخی

خبر دیگه این هفته را «علی دارابی» قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور اعلام کرد و گفت: پیرو توافقات قبلی انجام شده و به منظور تحقق حمایت از مردم و ساکنان روستاهای تاریخی و با ارزش و ارتقا کیفیت زندگی مردم در این روستاها، بسته عملیاتی با مشارکت طرفین تهیه و در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در این اقدام معاونت میراث فرهنگی که با مشارکت معاونت‌های گردشگری و صنایع دستی وزارت و معاونت‌های عمران روستایی و بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن آغاز شده است حفاظت و احیا همزمان این روستاها و ایجاد زمینه رشد و توسعه یکپارچه مد نظر قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی تاکید کرد: فعال سازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های تاریخی، گردشگری و صنایع دستی در این روستاها برای ایجاد و توسعه اشتغال از مهمترین دستاورهای این اقدام مشترک خواهد بود که با همکاری کارگروه‌های ملی و استانی برنامه ریزی، هدایت و انجام می‌شود.

ساماندهی ارگ حکومتی سلطانیه در دستور کار پایگاه میراث جهانی+فیلم

ساماندهی ارگ حکومتی سلطانیه در دستور کار پایگاه میراث جهانی

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه از ساماندهی ارگ حکومتی سلطانیه که بیش از ۱۲ هکتار است خبر داد و گفت: باید بخش‌هایی که کاوش شده مرمت شود.

ابوالفضل عالی مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه بیان کرد: در حال برنامه ریزی هستیم برای اینکه بتوانیم وضعیت گنبد سلطانیه و ساماندهی کل مجموعه جهانی را که از سال‌ها پیش شروع شده ادامه دهیم و به وضعیت مطلوب برسانیم.

وی گفت: برنامه‌های ما در چند بخش است یکی ساماندهی فضای خارج از ارگ هست که براساس طرح مطالعاتی که سال گذشته مشاور میراث فرهنگی انجام داده قرار شده در یک مرحله ساماندهی معابر پیرامون گنبد را انجام دهیم. ساماندهی معابر به توسعه گردشگری کمک می‌کند. باید فضاهای مطلب پیرامون گنبد نیز ساماندهی شود از جمله پیاده راه سازی، ساماندهی خیابان‌ها، سنگ فرش کردن، ایجاد فضاهایی برای دوچرخه سواران، و عبور کالسکه.

عالی ادامه داد: در مرحله بعد برای ارگ سلطانیه برنامه داریم. بخش‌هایی از آن در سال‌ها پیش بر اثر کاوش از دل خاک بیرون آمدند. ما سعی می‌کنیم ساماندهی ارگ حکومتی که حدوداً ۱۲ هکتار است را انجام دهیم. بخش‌هایی که کاوش شده باید مرمت شود. بخش‌های دیگر نیز فضاسازی و کف سازی می‌شود و در نهایت سعی می‌کنیم وضعیت مطلوبی را در ارگ ایجاد کنیم.

 موزه بابل از اختیار میراث فرهنگی خارج نمی شود

موزه بابل از اختیار میراث فرهنگی خارج نمی‌شود

موزه بابل یکی از آثار مهم و تاریخی این شهر است که وضعیت آن پس از سال‌ها مورد بحث است. در سال ۹۴ میراث فرهنگی اعلام می‌کرد که هیچ سندی مبنی بر وقف بودن این موزه وجود ندارد اما اداره اوقاف بابل مدعی بود که این موزه وقف حوزه علمیه است.

ساختمان این موزه در سال ۱۳۰۷ احداث شد و تا سال‌ها شهرداری بابل در آن مستقر بود. سرانجام در شهریور سال ۱۳۷۳ این بنا به کتابخانه عمومی تغییر کاربری یافت.

در سال ۷۴ اداره میراث فرهنگی استان مازندران با تعامل استانداری این ساختمان را با کاربری فرهنگی در اختیار میراث فرهنگی استان مازندران گذاشت و در سال ۷۵ با عنوان موزه بابل آغاز به کار کرد و از آن زمان به عنوان موزه مردم شناسی و باستان شناسی و اسناد شناخته می‌شود.

اما اختلاف نظر برسر وضعیت آن در اردیبهشت سال ۹۸ باعث شد فرصت ده روزه‌ای از سوی مقامات قضائی بابل به میراث فرهنگی برای تخلیه بنا داده شود. این درحالی بود که اداره اوقاف بابل درصدد تعامل برای رفع مشکل بود.

در این باره برزگر رئیس وقت این اداره گفته بود میراث فرهنگی چند سالی است که اجاره این مکان وقفی را پرداخت نمی‌کند درحالی که موزه بابل وقف حوزه علمیه است و عوائد آن باید باید براساس نیات واقف در این راه خرج شود.

 موزه بابل از اختیار میراث فرهنگی خارج نمی شود

همان زمان میثاق جعفریان رئیس وقت اداره میراث فرهنگی بابل گفته بود این اداره آمادگی کامل جهت تمدید قرارداد اجاره مطابق عرف و قانون و برای حفظ این بنای تاریخی که به عنوان موزه شهرستان بابل است را دارد.

وی گفت: به همین منظور در سال‌های قبل مبلغ ٢٠٠ میلیون ریال به عنوان علی الحساب پرداخت شد و از طرف دیگر در این سال‌ها برای صرف نگهداری، تجهیز و مرمت این بنا هزینه‌های زیادی انجام شد.

بعد از چند سال دوباره موضوع پلمپ و تخلیه این موزه مطرح شد و گفته شده که تصمیم‌گیری برای تعیین سرنوشت آن برای اینکه در محل بماند یا اینکه مجبور به کوچ اجباری شود به پایان این هفته موکول شده است. این موضوع نگرانی‌هایی را برای تعطیلی موزه بابل بوجود آورده است.

اما صادق برزگر رئیس اداره میراث فرهنگی مازندران خبر جدیدتری را اعلام کرده و گفته است: در جلسه با حضور فرماندار قرار شد قرارداد اجاره بین میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران و حوزه علمیه بابل بسته تا اجاره به صورت ماهیانه یا سالانه پرداخت شود.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *