از برترین‌های عرصه موزه‌های کشور تجلیل شدند

در مراسم گرامی‌داشت هفته میراث‌فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها از برترین‌های موزه‌داری کشور تجلیل به عمل آمد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، احمد محیط طباطبایی امروز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مراسم گرامی‌داشت آغاز هفته میراث‌فرهنگی که با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی در محل موزه ملی ایران برگزار شد، گفت: همه افرادی که در موزه‌ها فعالیت دارند قابل احترام و قابل تحسین هستند چون این افراد به آینده و به نسل بعد فکر می‌کنند.

وی گفت: توسعه صورت نمی‌گیرد مگر مبتنی بر میراث‌فرهنگی و موزه‌ها باشد.

طباطبایی ادامه داد: موزه توسعه یافتگی یک جامعه را نشان می‌دهد. جوامع پیشرفته تعداد زیادتری موزه دارند. کسی که نگاه موزه‌ای دارد آینده برایش مهم است و کسی که گذشته را نمی‌خواهد به طور حتم آینده را نیز نمی‌خواهد.

رئیس ایکوم افزود: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید موضوع موزه را به صورت جدی در جامعه دنبال کند و به عنوان یک محیط پویا باید این موضوع پیگیری شود. به‌عنوان مثال یکی از موضوعاتی که باید از سوی این وزارتخانه دنبال شود ایجاد موزه‌های مجازی است.

محیط طباطبایی در ادامه گفت: موزه‌ها تکنولوژی بالاتری را می‌خواهند اما واقعیت امر این است که موزه به موزه‌دارش شناخته می‌شود و اینجا است که اهمیت موزه‌دار و حمایت از آن‌ها توجه دوچندانی می‌یابد.

او در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: همه باید قدردان تلاش‌های موزه‌داران باشیم و توجه به موزه و موزه‌داری را به صورت جدی پیگیری کنیم.

رویکرد کیفی را در اداره‌کل موزه‌ها در نظر گرفتیم

مرتضی ادیب‌زاده مدیرکل موزه‌ها نیز در این مراسم گفت: رویکرد کیفی را در اداره‌کل موزه‌ها در نظر گرفتیم و با پشتوانه دکتر دارابی و توانایی‌های او توانستیم مسیر را درست طی کنیم.

وی افزود: نیازمند راهبردهای جدید بودیم، بسیاری از زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه مالی و منابع انسانی نیاز به بازنگری داشتیم. با تدابیر و پیگیری‌های مهندس ضرغامی و قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در این دو حوزه اتفاق بزرگی افتاد به طوری‌که مجوز استخدام ۳۸۸ نفر به شکل پیمانی و از طریق برگزاری آزمون استخدامی کشور با پیگیری‌های مهندس ضرغامی در سال جاری اخذ شد. که از این تعداد ۲۲۰ نفر از موزه‌داران جوان جذب خواهند شد و در مرحله بعد بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر را جذب موزه خواهیم کرد.

ادیب‌زاده از برگزاری ۲۶ دوره آموزشی برای کارشناسان موزه‌ها خبر داد و تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا این آموزش‌ها تداوم پیدا کند.

مدیرکل موزه‌ها گفت: ۳۱ موزه خصوصی وابسته و غیر وابسته به تعداد حوزه‌های کشور اضافه شد به‌طوری که در حال حاضر ۸۲۸ موزه در سطح کشور فعال هستند. از توسعه فضاهای کمی فاصله گرفتیم تا به ارتقای کیفی برسانیم.

وی ادامه داد: ۱۳ پرونده استرداد اشیای تاریخی داشتیم که با همکاری وزارت امورخارجه این پرونده‌ها را پیگیری کردیم و در حال انجام است.
ادیب‌زاده تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تا پروژه‌های نیمه تمام را به اتمام برسانیم قصد داریم بخش خصوصی را وارد ارتقای کیفی موزه‌ها کنیم و جذب سرمایه توسط بخش خصوصی و مسئولیت‌های اجتماعی داشته باشیم.

مدیرکل حوزه‌ها اظهار کرد: وب سایت اداره‌کل موزه‌ها به روز شده و امسال شماره ۴۹ فصلنامه موزه‌ها را در تابستان سال‌جاری به چاپ می‌رسانیم.
او درباره کشفیات اخیر یگان حفاظت میراث‌فرهنگی گفت: به تازگی ۳ هزار و ۶۰۰ قطعه شیء تاریخی ارزشمند در فرودگاه امام خمینی (ره) توقیف شد. نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و نیروهای فراجا عزم جدی برای مبارزه با قاچاق اشیای تاریخی دارند. لوح نقش برجسته ساسانی به ایران باز می‌گردد و پیگیر بازگرداندن پرتره مظفرالدین شاه و الواح هخامنشی هستیم.

ادیب‌زاده بیان کرد: امیدواریم در اداره‌کل موزه‌ها با همکاری بتوانیم از تخصص حوزه دانشگاهی بهره ببریم. در این اداره کل به روی دانشجویان و پژوهشگران باز است. دکتر دارابی دغدغه موزه‌ها را دارند و تلاش‌های شبانه‌روزی در این زمینه می‌دهند. قطعاً کمبودهایی داریم خوشحال می‌شویم این موارد را مطرح کنید.

تجلیل از برترین‌های عرصه موزه‌های کشور

در بخش پایانی این مراسم برترین‌های عرصه موزه‌های کشور با حضور قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تجلیل شدند.

در این مراسم مهناز اسدالله از سعدآباد، غلامرضا حمیدی از کاخ گلستان، تکتم به‌روش از باغ اکبریه بیرجند، مهناز اسدی از نیاوران، پرستو قاسمی از رختشویخاته زنجان در بخش مدیر موزه، مسئول موزه‌ها و موزه‌داران و محبوبه علی‌اکبر نظری از نیاوران و اکرم فیاض از کاخ گلستان در بخش راهنمای موزه‌ها تجلیل به عمل آمد.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم، نرگس پور نور محمدی از سیستان و بلوچستان، غلامرضا یزدانی از آذربایجان شرقی، صوله شادکام از خراسان شمالی، حمیده یعقوبی از سیستان و بلوچستان، سحر فوروزان‌پور از فارس، محسن حیدری از بوشهر، سجاد مزنگ‌زاده از کرمان، ایرج نبی پور از بوشهر، وحید قاسمی از تهران، عالم‌تاج هدایت از تهران، نوید صالح‌بند از موزه آبگینه، نینا رضایی از موزه ملی، پروانه اسکاش از نیاوران، لیلا سوداگر از موزه عباسی و الهه حریریان فعال بخش کودک و نوجوان در بخش‌های موزه‌دار خصوصی، مرمت‌گر خصوصی، موزه‌های غیر وابسته، موزه‌های وابسته و اهداکنندگان تجلیل شدند.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *