سرپرست آموزش و برنامهریزی گردشگری گفت: رسالهها، پایاننامهها و طرحهای کابردی دانشجویان و جامعه علمی کشور در زمینه هوش مصنوعی، حمایت و زمینه اجرایی شدن آنها تسهیل میشود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ابوطالب قاسمی در کارگاه تخصصی کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت گردشگری که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری با همکاری معاونت گردشگری، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و نیز دانشگاه علامه طباطبایی در محل دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان رشته گردشگری برگزار شد، گفت: برگزاری این رویداد تخصصی با محوریت هوش مصنوعی فرصتی برای ارتباط دو سویه و تعامل میان جامعه پژوهشی حوزه گردشگری و بخش سیاستگذار و عملیاتی است که این ارتباط میتواند زمینه تکامل برنامهریزیها و اقدامات حوزه گردشگری را به دنبال داشته باشد.
قاسمی با بیان اینکه هدایت پژوهشها، پایاننامهها و تحقیقات دانشجویی به سوی مباحث کاربردی و مورد نیاز میدان عملیاتی صنعت گردشگری کشور یکی از رویکردهای اصلی دفتر مطالعات، گردشگری و برنامهریزی به شمار میآید، افزود: فراهم آوردن امکان ارائه طرحهای کاربردی دانشجویان در حوزه گردشگری به خصوص موضوعات روز از جمله هوش مصنوعی که قابلیت اجرا داشته باشند و حمایت از پژوهشهای آنها و اساتید مربوطه نیز در دستور کار قرار دارد.
سرپرست دفتر مطالعات، آموزش و برنامهریزی گردشگری همچنین با تاکید بر اینکه در طراحی اپهای گردشگری و نیز رویکرد پروژههای پیشنهادی جامعه علمی کشور در حوزه گردشگری نیاز است رویکرد حل چالشها لحاظ شود، یادآور شد: به عنوان مثال مدیریت گردشگری انبوه و هدایت سفر به سوی استانها و شهرستانهای کم تردد و به عبارتی توزیع زمانی و مکانی سفر از طریق هوش مصنوعی قابلیت اجرا داشته و این چالش تا حدود زیادی قابل مدیریت است.
همکاری میان علم و عمل درحوزه گردشگری
در این نشست لطیفه پورمحمد باقر عضو هیأت علمی گروه رایانه و مدیر مرکز یادگیری الکترونیک دانشگاه علامه طباطبایی با تخصص هوش مصنوعی نیز ضمن حضور در کارگاه تخصصی کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت گردشگری، ضمن ارائه آخرین پژوهشهای این حوزه به دانشجویان رشته گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ضمن تشکر از برگزاری کارگاه آموزشی مشترک، برگزاری چنین رویدادهایی میتواند باعث همافزایی و ایجاد زبان مشترک میان جامعه علمی و بخشهای عملیاتی شود.
همچنین آغاز همکاری و ارتباط میان علم و عمل در حوزه هوش مصنوعی و گردشگری نیز بخشی از تأکیدات ایشان به عنوان دستاوردهای رویداد مذکور بود.
او در ادامه درباره تشریح نکات استخراج شده از برگزاری کارگاه تخصصی کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت گردشگری افزود: این رویداد منتج به نکات چندگانهای شده است. یکی از آنها این است که نیاز ما به نقشه راه جامع بیش از پیش نمایان شده است، برای اینکه مسیر راه برای مدیران و افرادی متخصص میانی هموار شود.
پورمحمد باقر ادامه داد: نیاز به همکاری بینبخشی در دانشگاه و نیز همکاری برون دانشگاهی نیز یکی دیگر از نکات استخراج شده از این رویداد بود که به نوعی آغاز همکاریهای دو سویه میان علم و عمل به شمار میآید.
او در پایان اظهار امیدواری کرد که امیدوارم که ادامه و پشتیبانی از این همکاری در رأس همکاریها قرار گیرد.
تمرکز بر کاربری گردشگری در نشستهای مشترک
همچنین در این نشست اکبر پورفرج عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز به عنوان یکی از اساتید حاضر در این رویداد در ارزیابی دستاوردهای حاصل گفت: ما در کلاسهای درس تمرکز بر مباحث تئوریک داریم اما تکنولوژیهای مرتبط و نحوه عملیاتی و کاربردی شدن آنها تدریس نمیشود. چون نه ما تخصص این موضوعات را داریم و نه در سرفصلهای آموزشی لحاظ شده است. از این رو این نوع جلسات و کارگاهها در واقع آزمایشگاه کلاسهای ما هستند.
او افزود: به عنوان مثال ما موضوع محتوانویسی را تشریح کردهایم اما نحوه کاربری آن هوش مصنوعی است که در این رویداد تشریح و مورد بحث و بررسی دانشجویان و اساتید مربوطه قرار گرفت.
پورفرج یادآور شد: چنانچه مشابه رویداد کارگاه تخصصی کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت گردشگری که با همکاری معاونت گردشگری و دانشگاه علامه طباطبایی شکل گرفته است، افزوده شود ما میتوانیم امیدوار باشیم که موضوع کلیشهای نظریه و عمل در حوزه گردشگری که همواره از هم منفصل و دارای چالش است مرتفع شود و وارد حوزه عملیاتی شود.
موضوعاتی از جمله استفاده از رباتها در اماکن گردشگری برای راهنمایی یا پذیرایی گرشگران، توضیح درباره اپلیکیشنهای راهنمای هوشمند گشتهای شهری، برنامهریزی خودکار سفر، استفاده از چت باتها و دستیارهای صوتی هوشمند و سامانههای IVR تلفنی برای رزرو بلیت، هتل، رستورانها و غیره، ویژگی و مزایای چت باتها با محوریت دسترسی و پاسخگویی سریع و نیز شخصیسازی، پیشنهاد مقصد، پرواز، هتل، رستوران، خدمترسانی و پشتیبانی مشتری از طریق سامانههای توصیهگر هوشمند گردشگر و نیز استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در صنعت گردشگری نیز بخشی از سرفصلهای کارگاه آموزشی مذکور بود.
بدون شرح