۳۴۰۰ اقامتگاه بوم گردی در کشور/ رقابت به فلسفه بومگردی‌ها آسیب زد

رئیس جامعه بوم گردی با بیان اینکه به ۳۴۰۰ اقامتگاه بوم گردی به دلیل بالا بردن آمار مجوز داده شد گفت: همین اتفاق آسیب زیادی به فلسفه مهمان نوازی بوم گردی‌ها زد.

یاور عبیری رئیس جامعه انجمن‌های حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: هنوز بوم گردی‌های اصیل، مهمان نوازی درست را در دستور کارشان دارند. کسانی که حرفه‌ای کار می‌کنند؛ در این یکی دو سال نیز خودشان را بازآموزی کرده‌اند. چون می‌دانند که کار اصلی ما مهمان نوازی است.

وی گفت: زمانی بود که به سه هزار و ۴۰۰ اقامتگاه بوم گردی مجوز فعالیت داده شد بدون اینکه متقاضیان مجوز، آموزش دیده باشند. بخشی از آنها اصلاً بوم گردی نیستند. به برخی از افراد درحالی مجوز بوم گردی دادند که در اصل خانه باغ داشتند نه بوم گردی. این افراد معمولاً سفارش فرمانداری یا نهادی را داشتند و با پارتی توانستند مجوز بگیرند. این اتفاق به پدیده خانه‌های بوم گردی آسیب زد وگرنه خیلی از اقامتگاه‌ها طبق فلسفه کاری خودشان پیش می‌روند.

۳۴۰۰ اقامتگاه بوم گردی در کشور/ رقابت به فلسفه بومگردی‌ها آسیب زد

عبیری ادامه داد: در مرحله اول زمانی که خانه‌های بوم گردی تازه تأسیس شده بود، روند حرکت به خوبی پیش می‌رفت چون آرام آرام مجوز داده شد. اما به جایی رسید که دیگر بحث رقابت در میان بود و اداره‌های استانی و مسئولان در رقابت با یکدیگر به هر کسی که متقاضی بود مجوز می‌دادند. چون ارائه آمار مهم بود.

وی افزود: الان شاید وقتی به برخی از این اقامتگاه‌ها مراجعه می‌کنید، به معنای واقعی بوم گردی نباشند.

رئیس جامعه انجمن‌های حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی تصریح کرد: اکنون بیشترین مجوز بوم گردی به استان مازندران داده شده چون دارای بیش از ۳۵۰ اقامتگاه بوم گردی است. اینها غیر از بوتیک هتل یا هتل سنتی و ویلاهاست. چون این دسته از اقامتگاه‌ها زیر نظر جامعه بوم گردی نیستند.

عبیری گفت: در دوره‌ای تبلیغات بیش از حدی برای بوم گردی‌ها انجام شد و خیلی‌ها ناخواسته وارد این کار شدند. ولی الان فکر می‌کنم روند مجوز دهی کمی کند شده است چون مردم متوجه شدند آنطور که تبلیغ می‌شد درآمد نجومی از این محل به دست نمی‌آید. البته کرونا و بسته شدن مراکز اقامتی هم بی تأثیر نبود.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *