کرونا ۲۳ هزار میلیارد تومان به صنعت هتل‌داری آسیب زد

اردبیل- رئیس مجمع تشکل‌های گردشگری کشور گفت: کرونا در سال‌های گذشته بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان به صنعت هتل‌داری و اقامتگاه‌های کشور آسیب زده است.

به گزارش خبرنگار مهر، جمشید حمزه‌زاده شامگاه پنجشنبه در نشست مجمع تشکل‌های گردشگری کشور که همزمان با رویداد ۲۰۲۳ اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: مجمع با برگزاری جلسات منظم با حضور تشکل‌های حوزه گردشگری تلاش می‌کند تا مشکلات و گرفتاری‌های متعدد این حوزه را مورد رصد و پیگیری قرار دهد که در بخش‌های مختلف برخی از نارسایی‌ها با همراهی مسئولان رفع شده است.

وی انتخاب اردبیل را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۲۳ فرصتی استثنایی برای معرفی توانمندی‌های این استان و حتی کشور اعلام کرد و گفت: ما شاهد حضور سفرای کشورهای مختلف به ویژه چین و روسیه بودیم که عمده تعاملات گردشگری سال‌های اخیر نیز با این کشورها در حال انجام است.

رئیس مجمع تشکل‌های گردشگری کشور ضرورت توسعه صنعت گردشگری و رفع موانع را در این حوزه یادآور شد و تصریح کرد: با اعزام گروه‌های گردشگری مختلف برای حضور در نمایشگاه‌های تخصصی و رویدادهای منطقه‌ای و جهانی سعی بر این است تا فعالان این حوزه بیشتر با تحولات شکل گرفته در این حوزه آشنا شوند.

حمزه‌زاده ضرورت برگزاری کارگاه‌های مشترک و تخصصی را برای جذب گردشگران کشورهای مختلف به ویژه چین و روسیه یادآور شد و افزود: در کنار رویداد ۲۰۲۳ و حضور هیئت‌های عالی رتبه کشورهای عضو اکو، هیئت مدیره تشکل‌های گردشگری کشور در اردبیل گرد هم آمدند تا در حوزه‌های هتل‌داری، برپایی تورهای خارجی گردشگری، اقامتگاه‌ها، واحدهای بین راهی و سایر مجموعه‌های فعال در این حوزه راهکار مطلوبی را برای جذب گردشگران خارجی در نظر بگیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: از سال ۹۸ صنعت گردشگری در کشور با شرایط نامناسبی روبه‌رو شده که بعد از سیل و حوادث مختلف کشور، کرونا بزرگترین ضربه را بر پیکره صنعت گردشگری وارد کرد که برآورد خسارت در بخش اقامتی و هتل‌داری بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان است.

حمزه‌زاده اضافه کرد: در شرایط کنونی نیز با توجه به حوادث رخ داده در کشور و برخی تحریم‌ها، همچنان ورودی گردشگران خارجی به شدت کاهش یافته و ما نتوانسته‌ایم در جذب گردشگران خارجی مطلوب و مناسب عمل کنیم.

وی ضرورت اعمال بسته‌های حمایتی دولت را از فعالان این حوزه یادآور شد و بیان کرد: در عمل این بسته‌های حمایتی نه تنها راهگشا نبوده بلکه در برخی موارد به ویژه حوزه مالیات و بیمه ضد حمایتی بوده و نتوانسته رضایت فعالان این حوزه را فراهم کند.

حمزه‌زاده در ادامه سخنان خود اظهار کرد: انتظار ما این است تا دولت سیزدهم با اعتقاد راسخ به گردشگری و باور عمیق به تحولات این حوزه که می‌تواند نجات‌بخش کشور و جایگزین درآمدهای نفتی باشد، موانع و مشکلات را از سر راه صنعت گردشگری برداشته و فضای تنفسی مناسبی را برای فعالان این بخش مهیا کند.

رئیس مجمع تشکل‌های گردشگری کشور از گردشگری به عنوان صنعت فرابخشی یاد کرد و گفت: منافع ملی در این حوزه باشد در منافع شخصی و یا سازمانی ترجیح داده شود تا با جلوگیری از رفتارهای سلیقه‌ای و ابلاغ بخشنامه‌های متعدد با پرداخت تسهیلات کم بهره و مساعدت‌های بیمه‌ای و بخشودگی‌های مالیاتی امکان حمایت از فعالان این عرصه به شکل مؤثر و راهگشا فراهم آید.

به گزارش خبرنگار مهر، در این جلسه که بیش از سه ساعت به طول انجامید فعالان تشکل‌های گردشگری در حوزه‌های مختلف به بیان مشکلات، تنگناها و دیدگاه‌های تخصصی خود پرداخته و از وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواستند تا با حمایت همه‌جانبه از صنعت گردشگری و فعالان این حوزه فرصت بیشتری را برای تقویت و توسعه صنعت گردشگری فراهم کنند.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *