مرمت کار خداست/ضرورت گفتمان‌های فرهنگی

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: مرمت یک کار ساده نیست بلکه یک کار ارزشمند و متعالی است. در حقیقت مرمت کار خداست.

به‌گزارش خبرگزاری مهر، مراسم بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی امروز سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ با حضور سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون صنایع دستی، جمعی از مدیران وزارتخانه و پیشکسوتان مرمت گری در محل سالن فجر این وزارتخانه برگزار شد.

ضرغامی گفت: شما بزرگانی که اینجا هستید نمایندگان شایسته‌ای از یک جامعه بزرگ و ارزشمندی هستند که خیلی از آن‌ها امروز اینجا حضور ندارند، در حقیقت تجلیل امروز از شما قدردانی و ادای دینی به همه مرمت‌گران و فعالان حوزه میراث‌فرهنگی است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: کار مرمت یک کار متعالی است و عادی نیست. مرمت کار خداست.

وی افزود: هر کاری که کاربردی است نیاکان ما آن کار را زیبا انجام می‌دادند. امروزه در برخی از مواقع با زیبایی در بعضی از کارها و آثار خداحافظی کرده‌ایم. در حقیقت زیبایی اکنون حلقه مفقوده ماست. در حالی که در خلقت نیز خداوند از زیبایی استفاده کرده است. مرمت از همین جنس است.

ضرغامی اضافه کرد: در حوزه مرمت یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه بیشتری کرد اهمیت به تئوری است. مرمت برای خود دارای آداب و رسوم و آئین است و در دل خود آئین ویژه ای دارد. میراث ناملموس ما در دل مرمت قرار گرفته و به طور مثال برخی از مرمت‌کاران برای کارهای خود وضو می‌گرفتند. به همین دلیل است که من دست مرمت‌گر گنبد سلطانیه زنجان را بوسیدم.

ضرغامی ادامه داد: در قانون شرح وظایف وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که در دولت بررسی شده و به زودی به مجلس ارائه خواهد شد، به موضوع میراث‌فرهنگی توجه جدی شده است.

فاطمه داوری مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی در مراسم بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی که با وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و حضور قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور و معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور و مدیران‌کل معاونت میراث‌فرهنگی و فعالان حوزه حفاظت بناهای تاریخی و میراث‌فرهنگی امروز سه‌شنبه ۲۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد، گفت: امروز توفیق میزبانی از عزیزانی را داریم که در زمینه حفاظت از میراث‌فرهنگی و بناهای تاریخی کشورمان کارهای ارزنده‌ای انجام دادند و ما مدیون آن‌ها هستیم.

وی افزود: روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی فرصت مغتنمی برای جوامع محلی، ملی و بین‌المللی است تا یک گفتمان فرهنگی در این زمینه شکل بگیرد. در سال ۱۴۰۲ این روز به موضوعات تحولات میراث فرهنگی اختصاص دارد. برنامه‌های گسترده‌ای مانند برگزاری نشست‌های تخصصی در نظر گرفته شده است. امروز فرصت مغتنمی برای بازگو کردن ارزش‌های حفاظت میراث‌فرهنگی است تا داشته‌های فرهنگی و تاریخی کشورمان را قدر بدانیم و معرفی کنیم.

داوری تصریح کرد: توسعه فرهنگی کشور کشور صرفاً می‌تواند برگرفته از منابع فرهنگی و ارزش‌های فرهنگی کشور باشد بالغ بر ۳۴ هزار اثر ثبت شده در کشور داریم که تلاش‌های مختلفی برای حفاظت از این آثار تاریخی انجام شده است.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *