ضرغامی: جمهوری آذربایجان سخت‌گیری مرزی را کاهش دهد

اردبیل- وزیر میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری گفت: کشور آذربایجان سخت‌گیری‌های‌ مرزی خود را در همسایگی ایران و سایر کشورها کاهش بدهد تا توسعه بخش‌های تجاری، اقتصادی و گردشگری فراهم آید.

به گزارش خبرنگار مهر، سید عزت‌الله ضرغامی عصر پنجشنبه در نشست سفرای کشورهای عضو اکو و حاشیه دریای سیاه در اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل هم مرز با جمهوری آذربایجان است اما در ماه‌های اخیر شاهد برخی سخت‌گیری‌ها در این مبادی مرزی هستیم که امیدواریم مسئولان جمهوری آذربایجان نسبت به فعال بودن مرز و حضور گردشگران در کشورمان همت داشته و سخت‌گیری‌های بی‌مورد را کنار بگذارند.

وی تصریح کرد: جمهوری آذربایجان عضو فعال اکو است و توقع ما این است تا ارتباط مؤثری با این کشور داشته باشیم و در بازگشایی مرزهای زمینی برخی سخت‌گیری‌ها و توقف فعالیت‌ها کنار گذاشته شده و امکان توسعه روابط و تردد سهل‌تر فراهم آید.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: گردشگری راه سالم در پایداری ارتباط و تعامل بیشتر است و توجه به این حوزه می‌تواند جایگزین روابط دیپلماتیک خشک شده و بیش از گذشته زمینه تعامل ملت‌ها را شاهد باشیم.

ضرغامی افزود: در سطح جهانی نیز گردشگری صنعت تسهیل‌گر روابط بین کشورها است و قطعاً با بهره‌گیری از این توانمندی‌ها می‌توانیم فرصت‌های بیشتری را در مسیر تعامل و همکاری‌های مشترک به وجود آوریم.

وی از گردشگری به عنوان بهترین روش دیپلماسی عمومی یاد کرد و ادامه داد: در دولت سیزدهم تلاش بر تقویت صنعت گردشگری و تعامل بیشتر با کشورهای مختلف به ویژه همسایه است که در این ارتباط لغو روادید ۵۰ کشور به هیئت دولت پیشنهاد شده که امیدواریم هر چه سریع‌تر با تأیید نهایی تنگناهای موجود در این زمینه برطرف شود.

ضرغامی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ابرقدرت‌های جهانی سعی دارند تا یکسان‌سازی کشورهای جهان را مورد توجه بیشتر قرار دهند در حالی که با تنوع سبک زندگی، زبان و قومیت‌ها می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری به همگرایی بیشتر دست پیدا کرد.

وی پیام وحدت جمهوری اسلامی ایران را برای کشورهای مختلف پیام صلح و آشتی و تعامل بیشتر اعلام کرد و گفت: کشورهای جهانی به جای یکسان‌سازی باید به سمت همگرایی و وحدت بیشتر حرکت کنند تا با حفظ ظرفیت‌های قومی، قبیله‌ای، زبانی و سایر تفاوت‌ها بستر همدلی بیشتر را با محوریت گردشگری به وجود آورند.

ضرغامی اردبیل را پرچمدار وحدت و انسجام داخلی و حتی سطح بین‌المللی عنوان کرد و افزود: بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از ظرفیت‌های ممتاز و شاخص به حساب می‌آید چرا که شیخ صفی با ایدئولوژی خاص سعی کرده تا فضای تحصیل و علم‌آموزی بانوان را نیز فراهم کند.

وی اضافه کرد: مدعیان امروز باید به چنین سبقه تاریخی توجه کنند چرا که از قدیم در این کشور زنان با حفظ عفاف و حجاب خود همواره در مسند علم و ادب حاضر شده و توانسته‌اند جایگاه والای خود را حفظ کنند.

ضرغامی تاکید مقام معظم رهبری را بر حفظ وحدت و همگرایی بیشتر در جامعه یادآور شد و بیان کرد: وظیفه خطیری در این حوزه بر عهده کشورهای مسلمان و همسایه عضو اکو نهاده شده تا بتوانند بیش از گذشته بر مدار وحدت و اتحاد حرکت کنند.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: با احترام به همه سلایق و دیدگاه‌ها، شایسته است با محور وحدت و مهربانی به سمت تعاملات بیشتر حرکت کنیم که در این زمینه جمهوری اسلامی ایران بهترین الگوی جهانی است.

ضرغامی از گردشگری به عنوان ظرفیت ممتاز در تقویت روابط ملت‌ها یاد کرد و گفت: همکاری‌های منطقه‌ای در این زمینه می‌تواند بهترین نتایج را در تقویت همگرایی بیشتر به همراه داشته باشد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: هر چند امروز دولت مردمی به خوزستان سفر کرده و قرار بود ما نیز در این استان حاضر شویم اما به خاطر اهمیت این رویداد در اردبیل حاضر شدیم تا اعلام کنیم، اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری می‌تواند در یک سال پیش رو فرصت‌های بیشتری را در همگرایی بهتر و تقویت صنعت گردشگری با راه‌اندازی تورهای متعدد گردشگری فراهم آورد.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *