شاهنامه شاهکاری هنری، ادبی و فلسفی است

مشهد ـ قائم مقام وزیر میراث فرهنگی گفت: شاهنامه پیش از آن که اسطوره‌ای و تاریخی باشد، بزرگترین نماد فرهنگی در تحلیل ویژگی‌های فرهنگی ملیت ایرانی و شاهکاری هنری، ادبی و فلسفی است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی دارابی شامگاه یکشنبه در «دومین رویداد بین‌المللی حکیم توس» که در منطقه فرهنگی تاریخی توس برگزار شد، با بیان این‌که خرد و خردمندی گوهر شاهنامه است، اظهار کرد: در زمانه و روزگار فردوسی که اندیشیدن و خرد ورزیدن در امور جرم بوده است، شاهنامه را شناسنامه ایرانیان، ترازوی زبان فارسی، اوِستای پس از اسلام، اخلاق نامه، خردنامه، نیک نامه، شجاعت نامه و به قولی، ثبت احوال ایرانیان نامیده‌اند.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی ادامه داد: نمی‌توان گفت شاهنامه اثر طبع یک نفر است، گویا هزاران هزار مردم در سرودن آن مشارکت داشتند، بیان حال یک قوم از زبان یک تن است که این کتاب را به کتاب بشریت تبدیل کرده است.

وی بیان کرد: از همین رو، در کشور تاجیکستان فردوسی را مقدس می‌دانند و کودک که متولد می‌شود شاهنامه را بالای سر او می‌گذارند؛ شاهنامه پیش از ان که اسطوره‌ای و تاریخی باشد، بزرگترین نماد فرهنگی در تحلیل ویژگی‌های فرهنگی ملیت ایرانی و شاهکاری هنری، ادبی و فلسفی است.

دارابی با بیان این که اهمیت فردوسی و خلاقیت هنری او در مطالبی که نگاشته، نیست ابراز کرد: اهمیت فردوسی در چگونگی نگارش آن مطالب است، زیبایی و بی‌همتایی شعر فردوسی وحکمت پویای اندیشه آخربینی اوست که توانسته با بلاقتی خاص، این اشعار را گردهم بیاورد و اثری نادسترس در ادب و حکمت تدوین و به جهان عرضه کند.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی با تأکید بر این‌که هنر بزرگ خلق شاهنامه در سده چهارم هجری که دوره شکوه فرهنگ دوران اسلامی بوده، در آن است که در پرتوی آن توانسته‌ایم هویت خود را بازسازی کنیم، تصریح کرد: او انگشت روی مهم‌ترین مسئله یعنی هویت ملی می. گذارد و تمامی مبانی حکمت را در شاهنامه مشاهده می‌کنیم از این رو لفظ «ایران» را بیش از دو هزار بار در شاهنامه می‌بینیم.

وی با بیان این‌که فردوسی، زبان ملت، خود ملت و جوهره ملیت را در کار خود تشخیص داده و تعیین کرده است، خاطرنشان کرد: هویت ملی برای یک ملت به منزله روح برای بدن است، هویت ملی نیز عامل همبستگی و شکل‌گیری روح جمعی در یک ملت و هم وجه مشخصه آن در میان ملل دیگر است؛ هویت ملی ریشه در تاریخ و فرهنگ یک ملت دارد و با سرشت افراد جامعه در هم آمیخته است.

دارابی، هویت ملی را دربرگیرنده چهار دسته ارزش ملی، دینی، جامعه و ارزش‌های جامعه دانست و افزود: یک ملت برای بقای خود نیازمند هویت ملی است، وحدت ملی جز با تکیه بر هویت ملی فراهم نمی‌شود، تردیدی نیست که دین می‌تواند به عنوان مهم‌ترین عنصر هویت ملی شناخته شود.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی یادآور شد: شاهنامه اثری است که در هر عصر و زمانه‌ای پویا و مانا است و مخاطب خود را دارد که نه تنها مرزهای ایران را در نوردیده بلکه جهان را به تحسین وا داشته است.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *