خط قرمزی برای گردشگری نداریم

وزیر میراث فرهنگی با اشاره به لزوم روایتگری صحیح از فرهنگ ملی و دینی گفت: خط قرمزی برای گردشگری نداریم.

‌به‌گزارش خبرگزاری مهر، عزت‌الله ضرغامی در نشست با رئیس و اعضای جامعه انجمن‌های حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران که در محل سالن فجر این وزارتخانه برگزار شد، گفت: از نظر من شما صنف نجیبی هستید و خیلی حال خوبی دارید با فرهنگ، متواضع و منصف هستید که در دورترین نقطه با کمترین امکانات خدمت می‌کنید.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: من هم اعتقاد دارم که بوم‌گردی‌ها برجسته‌ترین مصداق تقاطع در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هستند و به انجام مأموریت‌های سه‌گانه این وزارتخانه کمک می‌کند. این نگاه باید تقویت شود و مدیران ما برای استفاده بهتر از بوم‌گردی‌ها باید برنامه‌ریزی کنند.

وی اضافه کرد: از نظر این وزارتخانه هر چیز دیدنی موضوع گردشگری است و هیچ خط قرمزی در این باره وجود ندارد و بومگردی‌ها در این زمینه سرآمد هستند. حتی می‌توان در همین رابطه جشنواره و مسابقات فرهنگی نیز برگزار کرد چرا که همه باید بدانند که بوم‌گردی‌ها یک ظرفیت مهم فرهنگی هستند.

وی افزود: در بوم‌گردی‌ها ضمن رعایت فرهنگ بومی و رعایت استانداردهای واحد بوم‌گردی باید مسائل مرتبط با واحدهای اقامتی و استانداردهای مربوط به اقامتگاه‌ها را رعایت کرد. به‌عنوان مثال تجهیز سرویس‌های بهداشتی و … موضوعاتی است که در بوم‌گردی‌ها نیز باید مانند سایر واحدهای اقامتی توجه شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه گفت: در ماه‌های اول فعالیتم در این وزارتخانه درباره بوم‌گردی‌ها صحبت کردم یکی از مسئولان به من درباره بوم‌گردی تذکر داد و از بومگردیها به‌عنوان پدیده‌ای یاد کرد که فرهنگ دینی و زیبای روستایی ما را خراب می‌کند!

ضرغامی افزود: باید بدانیم که بوم‌گردی در حقیقت یک واحد اقامتی نیست بلکه یک خانه است و همه ویژگی‌های یک خانه را دارد و استانداردهای برخورد با مهمان در خانه‌های ایرانی باید در بوم‌گردی رعایت شود. البته به طور حتم فرهنگ زیبای روستایی و نیز قانون هر جامعه‌ای مانند پوشش گردشگران باید رعایت شود. فرهنگ بوم‌گردی به حدی باید قوی باشد که گردشگر رنگ فرهنگ بومی بگیرد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پایان صحبت‌های خود با تاکید بر اهمیت روایتگری خاطرنشان کرد: روایتگری صحیح از فرهنگ ملی و دینی و معرفی فرهنگ غنی بومی و روستایی می‌تواند به معرفی هرچه بهتر فرهنگ غنی ایرانی اسلامی و انتقال آن به همگان باشد.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *