تقویت همکاری ایکوموس و معاونت میراث‌فرهنگی

قائم مقام وزارت میراث فرهنگی از دفتر ایکوموس واقع در خانه قوام‌الدوله بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی دارابی قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معاون میراث‌فرهنگی کشور به مناسبت روز بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی از دفتر ایکوموس (خانه قوام‌الدوله) بازدید و با هیئت رئیسه این مجموعه گفت‌وگو کرد.

دارابی ایکوموس را سرمایه اجتماعی دانست که ظرفیت‌های علمی آن در تمامی زمینه‌های مربوط به میراث‌فرهنگی باید مورد استفاده قرار بگیرد.

دارابی بزرگ‌ترین کمک ایکوموس را معرفی اعضای مورد تأیید به‌عنوان ناظر و معین پایگاه‌های ملی و جهانی عنوان کرد و افزود: در زمینه تدوین طرح‌های مهمی از جمله بافت‌های شیراز و رشت نیاز به مشارکت جدی ایکوموس داریم که به‌عنوان ناظر علمی و مانند دیده‌بان به رصد مسائل بپردازند.

معرفی کارشناس برای بخش آموزش بین‌المللی، معرفی کارشناسان تخصصی برای حضور در رسانه ملی، حضور متخصصان ایکوموس در ۲۱ شورای میراث‌فرهنگی، برگزاری جلسات مشترک علمی به‌صورت ماهیانه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مدیران استانی تازه منصوب شده از دیگر موارد مطرح شده از سوی معاون میراث‌فرهنگی کشور بود.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به تهیه پیش‌نویس تفاهمنامه به‌عنوان مبنای همکاری معاونت میراث‌فرهنگی و ایکوموس اشاره کرد.

آمادگی برای همکاری با معاونت میراث‌فرهنگی

در ادامه مهدی حجت رئیس مؤسسه ایکوموس ایران با بیان اینکه ایکوموس از مؤسسات وابسته به یونسکو با مسئولیت‌های مربوط به محوطه‌ها و بناهای تاریخی است، به تشریح ساختار و مهم‌ترین وظایف و مأموریت‌های این مؤسسه و برخی مطالبات موجود پرداخت.

او به بازنگری فعالیت بیست ساله ایکوموس در ایران اشاره کرد و افزود: بیانیه‌ای را با شعار برافروختن آتش عشق به میراث‌فرهنگی در دل هر ایرانی در چهار صفحه منتشر کرده‌ایم که در آن مسئله‌محور بودن و ارتقای آگاهی مردم نسبت به میراث‌فرهنگی به‌عنوان مهم‌ترین اولویت‌های این مؤسسه در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس مؤسسه ایکوموس ایران به فعالیت کمیته‌های علمی و شانزده گروه تخصصی در زمینه‌های مختلف از جمله نگارش مقاله، ساخت فیلم، انیمیشن، در راستای افزایش آگاهی مردم اشاره کرد.

حجت در پایان با اعلام آمادگی برای همکاری با معاونت میراث‌فرهنگی، افزود: ایکوموس را بال پیوسته معاونت میراث‌فرهنگی بدانید که در راستای پاسخ به نیازهای شما گام برمی‌دارد.

ظرفیت‌های علمی مؤسسه فرهنگی ایکوموس ایران می‌تواند در مأموریت‌های مربوط به میراث‌فرهنگی به‌عنوان بازوی کمکی در کنار وزارتخانه قرار بگیرد.

فاطمه داوری مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، رضا سامه مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی، ناصر نوروززاده چگینی معاون ایکوموس و جلیل گلشن خزانه‌دار نیز در این جلسه حضور داشتند.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *