تالار یادمان امیرکبیر در کاخ گلستان افتتاح می‌شود

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از افتتاح تالار و برپایی همایش یادمان «اتابک اعظم میرزا محمد تقی خان امیرکبیر نظام فراهانی» در این مجموعه جهانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از روابط‌عمومی مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، آفرین امامی اعلام کرد: به منظور روایت‌محور شدن این مجموعه جهانی و ایجاد موزه‌های جدید، سه مبحث از جمله شخصیت امیرکبیر، انقلاب مشروطه و دخالت‌های خارجی‌ها در سیاست‌های قاجار در دستور کار مدیریت کاخ گلستان قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر این اساس با مطالعه، بررسی و امکان‌سنجی در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، کارگروهی متشکل از متخصصان مربوطه در کاخ گلستان تشکیل شد و برای گام نخست موضوع امیرکبیر و انقلاب مشروطه برای سال ۱۴۰۲ مدنظر قرار گرفت.

مدیر کاخ گلستان تصریح کرد: با هدف گردآوری پژوهشگران و ایجاد پشتوانه علمی و امکان‌سنجی از نظر موقعیت نمایشگاه در کاخ گلستان و جمع‌آوری آثار مرتبط با اموال تاریخی، مکان‌یابی برای برگزاری تالار یادمان «اتابک اعظم میرزا محمد تقی خان امیرکبیر نظام فراهانی» در اولویت قرار گرفت.

امامی بیان کرد: برای برپایی تالار و همایش یادمان «اتابک اعظم میرزا محمد تقی خان امیرکبیر نظام فراهانی» باید تعدادی از آثار مرتبط مورد جمع آوری قرار می‌گرفت، همچنین به همراه آثار شناسایی شده کاخ گلستان، مکاتباتی با مراکز دیگر انجام شد که به دلیل امکان‌ناپذیر بودن انتقال امانی این آثار به کاخ گلستان به دلایل مختلف، تالار یادمان امیرکبیر در دو قالب آثار اصلی مرتبط با کاخ گلستان و تصاویر باکیفیت براساس منابع مختلف برپا می‌شود.

وی افزود: نامگذاری عنوان تالار یادمان «اتابک اعظم میرزا محمد تقی خان امیرکبیر نظام فراهانی» به عمارت الماس در این راستا انجام شد که این اقدام به لحاظ پشتوانه علمی و به دلیل بلند مدت بودن نمایش آثار و ارج نهادن به شخصیت امیرکبیر، فراتر از یک نمایشگاه کوتاه مدت است، همچنین در آینده پس از بررسی تمام موضوعات، در نهایت موزه‌ای با محوریت موضوعات سیاسی و اجتماعی و هنری دوره قاجار ایجاد می‌شود که یکی از فضاهای این موزه تالار امیرکبیر خواهد بود. تدوام و ایجاد این تالار در آینده در مکانی مناسب برای تشکیل موزه دائمی حتمی خواهد بود.

امامی در خصوص انتخاب عمارت الماس برای ایجاد تالار یادمان «اتابک اعظم میرزا محمد تقی خان امیرکبیر نظام فراهانی» گفت: انتخاب این تالار سه دلیل داشت، نخست اینکه با توجه به حجم آثار جمع آوری شده نیازمند به فضایی بود تا در مرکز آن آثار اصلی به نمایش درآید و در فضاهای دیگر تصاویر تهیه شده از منابع مختلف به نمایش گذاشته شود.

عمارت الماس نزدیک‌ترین موقعیت به دفتر کاری امیرکبیر

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان ادامه داد: دلیل دیگر انتخاب عمارت الماس، معماری خاص این عمارت است تا بازدید گردشگران از این تالار و همایش یادمان «اتابک اعظم میرزا محمد تقی خان امیرکبیر نظام فراهانی» را بهتر فراهم خواهد کرد.

وی افزود: همچنین عمارت الماس نزدیک‌ترین موقعیت به دفتر کاری امیرکبیر بوده که در ضلع جنوبی این عمارت جای داشت که بعدها در آنجا تکیه دولت ساخته شد، بنابراین نزدیک‌ترین مکان به دفتر کاری امیرکبیر، عمارت الماس است که برجای مانده است. اصالت چیدمان عمارت الماس مربوط به دوره قاجار نیست و براساس سلیقه افراد مختلف چیدمان شده است، بنابراین بنای عمارت الماس نیز تحت شعاع این رویداد قرار نمی‌گیرد.

امامی عنوان کرد: هدف کلی افتتاح تالار یادمان «اتابک اعظم میرزا محمد تقی خان امیرکبیر نظام فراهانی» پیش درآمدی برای ایجاد یک موزه دائمی با طراحی محتوایی و تجهیز آن تالار در محلی مناسب در کاخ گلستان است تا بازدیدکنندگان قبل از بازدید کلی از این مجموعه جهانی بتوانند با محتواهای سیاسی و اجتماعی دوره قاجار آشنا شوند و در نهایت کاخ گلستان نیز هرچه بیشتر به سمت روایت محوری پیش رود.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان تصریح کرد: تالار یادمان «اتابک اعظم میرزا محمد تقی خان امیرکبیر نظام فراهانی» در عمارت الماس، تا زمان مطالعات دقیق ایجاد طرح محتوایی و پژوهش و بررسی‌های لازم و راه‌اندازی موزه سیاسی و اجتماعی دوره قاجار پابرجا خواهد بود.

افتتاح تالار و همایش یادمان «اتابک اعظم میرزا محمد تقی خان امیرکبیر نظام فراهانی» به مدت سه روز از ۳۰ اردیبهشت تا اول خرداد ۱۴۰۲ در کاخ گلستان برگزار می‌شود.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *