تابستان امسال زائر بیشتری به مشهد خواهد آمد

مشهد ـ جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی گفت: براساس پیش‌بینی‌ها تابستان امسال زائر بیشتری به مشهد سفر می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حجت گنابادی‌نژاد ظهر یکشنبه در ششمین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان ویژه تابستان ۱۴۰۲ اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌ها تابستان امسال زائر بیشتری به مشهد خواهند آمد بنابراین ظرفیت‌های حوزه‌های حمل و نقل، اسکان و تأمین کالاهای اساسی نباید کاهش یابد.

جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی افزود: با توجه به مناسبت‌هایی از جمله دهه کرامت و و ولادت حضرت رضا (ع) با پیک سفر به مشهد مواجه خواهیم بود که باید برنامه‌ریزی لازم برای خدمت‌رسانی صورت گیرد.

وی با اشاره به آمار در حوزه حمل و نقل و اسکان زائران زائران تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در همه پیک‌ها با افزایش سفر به خراسان رضوی و مشهد مواجه باشیم.

گنابادی نژاد ادامه داد: ظرفیت اسکان خوبی در بخش‌های رسمی، موقت و اضطراری شناسایی شده است که در هر بخشی که این ظرفیت کاهش پیدا کرد باید ظرفیت جایگزینی برای آن تدارک دیده شود.

جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی تکمیل ساماندهی خانه مسافرها را ضروری دانست و گفت: ساماندهی نشدن خانه مسافرها به حوزه خدمت رسانی به زائران آسیب می‌رساند بنابراین باید ساماندهی این بخش با اولویت تکمیل شود.

وی با اشاره به توزیع اقلام اساسی اظهار کرد: از تمام ظرفیت‌های اتحادیه‌ها و تشکل‌ها برای نظارت استفاده شود و براساس برنامه زمان‌بندی نظارت دقیق و کامل بر بازار صورت گیرد.

گنابادی نژاد با بیان این‌که امسال سفر حج و اربعین را در تابستان پیش رو داریم، تصریح کرد: با ملاحظه این ویژگی‌ها، تابستان خاص، ویژه و متفاوت است و باید برای میزبانی و خدمت‌رسانی به زائران بیشتر آمادگی را داشته باشیم.

جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی با بیان این‌که توسعه روابط با کشورهای منطقه نیز موجب افزایش آمار زائران خارجی خواهد شد، تاکید کرد: بسته خدمت‌رسانی ما به زائران خارجی باید به لحاظ کمی و کیفی ارتقا داده شود تا کارنامه موفق و خوبی داشته باشیم.

وی گفت: در تابستان امسال باید بسته خدمات رفاهی هسته مرکزی مشهد باید تکمیل شود و اطلاع‌رسانی گسترده نیز صورت گیرد، در نوروز بنرهای اطلاع‌رسانی زیادی نصب شده بود که زائران راحت با قرارگاه خدمات سفر ارتباط برقرار می‌کردند.

گنابادی‌نژاد بر ضرورت تقویت و گسترش اطلاع‌رسانی تاکید کرد و افزود: صدا و سیمای استان ظرفیت‌های ملی را برای اطلاع‌رسانی به زائران پای کار بیاورد.

جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی با اشاره به تجربه نوروز در تهیه بلیت رفت و برگشت توسط زائران اظهار کرد: تجربه تهیه بلیت رفت و برگشت برای سفر به مشهد موفق بود، چون موجب تسهیل برنامه‌ریزی در تأمین ناوگان حمل و نقل شده و از سرگردانی زائران برای تهیه بلیت نیز جلوگیری کرد، در تابستان نیز به زائران و مسافران توصیه شود بلیت را به صورت رفت و برگشت تهیه کنند.

وی با ذکر برخی از چالش‌های فرهنگی در سفر زائران به مشهد اظهار کرد: باید بسته‌های فرهنگی مناسب برای زائران که از طریق هواپیما و اتوبوس به مشهد سفر می‌کنند در نظر گرفته شود.

جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی با اشاره به پیشنهاد ایجاد مرکز استقبال از زائران در ورودی‌های استان و مشهد گفت: با راهنمایی زائران در مراکز استقبال از سرگردانی آن‌ها در شهر مشهد جلوگیری می‌شود و موجب افزایش رضایت‌مندی زائران می‌شود.

وی با اشاره به افزایش قیمت تعرفه خدمت‌رسانی تاکسی‌های اینترنتی اظهار کرد: با توجه به این که براساس تقاضا تعرفه این تاکسی‌ها افزایش می‌یابد و در زمان پیک نیز به دلیل افزایش تقاضای سفر هزینه استفاده از تاکسی اینترنتی در مشهد افزایش می‌یابد اینگونه برداشت می‌شود که نرخ تاکسی در مشهد گران است، این یکی از چالش‌هایی است که باید برای آن چاره اندیشی شود.

گنابادی نژاد تاکید کرد: اشکالات در خدمت‌رسانی به زائران در نوروز و تابستان گذشته را باید برطرف کنیم برطرف کردن اشکالات یک الزام است.

پیش بینی برنامه‌های فرهنگی برای توقف و ماندگاری زائران در شهرستان‌های خراسان رضوی

هم‎چنین سید جواد موسوی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به مناسبت‌هایی که در تابستان وجود دارد تقریباً در طول تابستان با پیک سفر به مشهد مواجه هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره به در پیش بودن هفته میراث‌فرهنگی و مناسبت‌های ملی مانند روز بزرگداشت فردوسی و خیام نیشابوری اظهار کرد: برنامه‌های فرهنگی برای توقف و ماندگاری زائران در شهرستان‌های خراسان رضوی پیش‌بینی شده است.

وی بر تأمین نیازهای اسکان زائران و هم‌چنین ثابت بودن نرخ واحدهای اقامتی در تابستان سال جاری تاکید کرد.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *