برنامه‌های روز جهانی بافت‌ها و بناهای تاریخی اعلام شد

مدیرکل دفتر بافت و بناهای تاریخی برنامه‌های روز جهانی بافت‌ها را اعلام کرد و از اقدام مشترک وزارت میراث با بنیاد مسکن و سازمان اوقاف خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت ۲۹ فروردین روز جهانی بافت‌ها و ابنیه تاریخی، فاطمه داوری مدیرکل حفظ و احیای بناها و بافت‌های تاریخی در نشستی با خبرنگاران که امروز در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد گفت: یکی از اقدامات مؤثر یونسکو این هست که از دهه ۸۰ میلادی روز جهانی برای محوطه‌ها نامگذاری کرده است. به این معنا که باید به آن توجه ویژه شود. تحولات میراث فرهنگی موضوع امسال نامگذاری این روز است.

وی گفت: در نگاه تحولی باید بتوانیم بهره برداران و مالکان را توانمند کنیم تا بانیان اصلی باشند.

داوری بیان داشت: ما برنامه اقدام مشترک با بنیاد مسکن را رقم زدیم. برای صد روستا برنامه داریم و هر طرحی که برای رشد آنهاست را در پیش داریم. همین رویکرد را با سازمان اوقاف هم داریم.

داوری بیان کرد: راهبرد ما این است که بتوانیم تمرکز اجرایی در تحقق برنامه‌ها داشته باشیم.

وی گفت: ما وقتی موضوع میراث فرهنگی را به صورت خاص در کنار هم قرار می‌دهیم به دنبال تأثیر مقابل آنها با هم هستیم. امسال برنامه‌های ما حول محور مخاطرات اقلیمی است.

داوری افزود: محوریت سه نشست را در سه شهر قرار دادیم مثلاً خوی با موضوع زلزله، اصفهان با موضوع فرونشست‌ها، یزد با موضوع سیل مورد بحث بود.

وی گفت: یکی از محورهای برنامه ریزی شده این است که چطور دانش سنتی می‌تواند در خدمت میراث فرهنگی باشد. این نشست هم در شیراز با عنوان خوانش بافت‌های تاریخی برگزار می‌شود. اقدامات ستادی هم داریم از جمله برنامه‌ای که روز سه شنبه با حضور آقای ضرغامی برگزار می‌شود و از کنشگران میراث فرهنگی از جمله استادکاران، خیرین، مقامات استانی حامی میراث فرهنگی و… تجلیل می‌کنیم.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *