برنامه‌های ایکوم ایران در هفته میراث فرهنگی اعلام شد

رئیس ایکوم ایران برنامه‌های کمیته ملی موزه‌های ایران را به مناسبت روز جهانی موزه‌ها اعلام کرد و گفت: نشست اصلی روز ۲۸ اردیبهشت در خانه هنرمندان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران در نشستی با خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی که امروز در سرای پروین برگزار شد گفت: مراسم این روز جهانی با حضور فعالان موزه داری در روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

وی گفت: متأسفانه تلاش برای بقا در حوزه‌ها در جریان است مانند موزه بابل. از این موزه‌ها نیز تقدیر می‌شود چون تعطیلی هر موزه‌ای تحت هر عنوانی اشتباه است. همچنین در این برنامه از پیشکسوتان و فعالان و کسانی که اثرات گوناگونی دارند تقدیر می‌شود.

محیط طباطبایی تصریح کرد: روز ۲۶ اردیبهشت ماه نمایشگاه رفتگان پایدار با موضوع نمایش تابلوهای چوبی از ۳۷ نفر از مشاهیر هنر در گالری نشر ثالث برپا می‌شود. این نمایشگاه برای یادمان ۳۷ مشاهیری است که در دوران کرونا فوت کردند. همچنین در روز ۲۷ اردیبهشت از ساعت ۹ تا ۱۱ اساتید روزنامه نگاری در موزه بانک ملی نشست موزه و ارتباطات پایدار را برگزار می‌کنند.

وی گفت: روز جمعه ۲۹ اردیبهشت در موزه ارامنه نمایش زنده لباس‌های سنتی از ساعت ۹ تا ۱۲ اجرا می‌شود همچنین قرار است در موزه ارامنه بخش‌های دیگری به نمایش اشیای موزه‌ای اختصاص پیدا کند. از ساعت ۱۱ تا ۱۳ نیز ناشنوایان می‌توانند از موزه کلیمیان به صورت ویژه بازدید کنند، همچنین از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در همین روز و در مؤسسه بادبادک موزه هنر و کودک افتتاح می‌شود. از ساعت ۱۸ تا ۱۹ نیز نشست فناوری و موزه‌ها به صورت آنلاین پخش خواهد شد. لینک این نشست از طریق ایکوم اعلام می‌شود.

وی گفت: از روز ۳۰ اردیبهشت از ساعت ۹ تا ۱۲ مراسم مشترک موزه نفت ایران و سازمان اوپک با حضور رئیس اوپک در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی برگزار خواهد شد. مجموعه داران ایران نیز نشست خود را در محل سمن‌های تهران رأس ساعت ۱۴ برگزار می‌کنند. از ساعت ۱۶ تا ۲۰ نیز نمایشگاه اسناد تاریخی امیرکبیر و نمایشگاه خطوط کوفی استاد ارفعی در کاخ گلستان برپا می‌شود. در روز ۳۱ اردیبهشت از ساعت ۱۰ تا ۱۲ نمایش خیمه شب بازی در خانه پروین اجرا می‌شود. از ساعت ۱۳ تا ۱۶ در موزه پردیسان نشست تنوع زیستی، پایداری و موزه‌ها برگزار خواهد شد، از ساعت ۱۶ تا ۱۸ نیز موزه صلح برنامه صلح و حال خوب را اجرا می‌کند.

محیط طباطبایی افزود: در روز اول خرداد کمیسیون ملی یونسکو نشست حقوق میراث فرهنگی و موزه‌ها را برگزار کرده و از انجمن دوستداران حقوق میراث فرهنگی که به تازگی ایجاد شده تقدیر می‌شود. عصر همین روز موزه‌های صنعتی بخش خصوصی؛ توسعه محور عنوان نشستی است که در کاخ نیاوران برگزار می‌شود. کودک، پایداری و نوجوان نیز در همین کاخ و در روز دوم خرداد عنوان نشست دیگری است، در روز سوم خرداد هم از ساعت ۹ تا ۱۱ نشست جایگاه موزه‌های علم و فناوری در پایداری در موزه علم و فناوری برگزار خواهد شد. عصر همین روز هم پاراتور معلولان به مناسبت روز معلول و موزه در کاخ سعدآباد اجرا خواهد شد چرا که این کاخ چند تجربه در حوزه بازدید ناشنوایان و نابینایان داشته و متأسفانه موزه‌های ما کمتر به حوزه معلولان پرداخته‌اند. استان اصفهان هم در ۵ خرداد بازگشایی موزه هنرهای تزئینی رکیبخانه به همراه تجلیل از موزه داران استان را دارد. روز هفتم خرداد بزرگداشت پروین اعتصامی توسط انجمن هنرمندان خودآموخته در خانه پروین برگزار می‌شود.

رئیس کمیته ایکوم گفت: افتتاح موزه گل محمدی در روز هشتم خرداد از ساعت ۸ تا ۱۱ در کیلومتر ۱۷ جاده ساوه یکی از برنامه‌های جذاب این هفته خواهد بود. همزمان در موزه دانشکده افسری (خانه تیمور تاش) نمایشگاهی برپا خواهد شد و نشست موزه‌های خصوصی نیز در سالن آسمان فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

وی گفت: نمایش فیلم‌های موزه‌ای و میراث خبری به عنوان دومین فیلم‌واره چشم میراث مربوط به آثار خبرنگاران در این حوزه است که موزه سینما به نمایش این فیلم‌ها می‌پردازد.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *