باروی تخریب شده در گلپایگان قدمت باستانی ندارد

اصفهان- رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری وصنایع دستی شهرستان گلپایگان قدمت باستانی باروی تخریب شده در این شهر را رد کرد.

مصطفی قانونی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در شهر تاریخی گلپایگان متناسب با ادوار مختلف تاریخی باروهای متعددی برای حفاظت از بافت شهری گلپایگان احداث شده بود که اکثر آنها متعلق به دوران اسلامی است.

وی با بیان اینکه این باروها در ادوار مختلف تاریخی با هدف محصور کردن بخش‌های مختلف شهر (محل زندگانی مردم) و بخش‌های حکومتی و یا محل زندگی حکام شهر احداث می‌شدند تا در مواقع حساس جنگ و لشگر کشی‌های بیگانگان، با اجتماع زنان و کودکان در آنها مردان بتوانند در دفاع از منطقه کمک کنند، افزود: هم اینک بخش‌هایی از این باروها در اطراف شهر و به ویژه حومه گلپایگان هنوز باقی مانده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلپایگان اضافه کرد: در ادوار مختلف به ویژه طی ۵۰ سال اخیر با پیشرفت و توسعه شهر و شهرسازی نوین وسعت این باروها به ویژه از اوایل دوره پهلوی دستخوش تغییر و تخریب گسترده شده و به همین دلیل بخش‌های متعدد این باروها تخریب و فقط بقایای محدودی از آنها در نقاط مختلف شهر وجود دارد.

شهر گلپایگان هیچ بنای تاریخی متعلق به دوران پیش از اسلام ندارد

قانونی خاطر نشان کرد: در حال حاضر مطابق با بررسی‌های کارشناسی، هیچ بنای تاریخی متعلق به دوران پیش از اسلام حداقل در داخل شهر گلپایگان وجود ندارد به گونه‌ای که کهن‌ترین اثر تاریخی این شهر مسجد جامع گلپایگان است که در حدود ۹۰۰ سال قدمت دارد.

وی در خصوص دیوار تخریب شده توسط شهرداری گفت: بر اساس بررسی‌های کارشناسی در پنج سال اخیر مشخص شد که این دیوار که تنها هشت متر از طول آن باقی‌مانده بود، بقایای باروی پشت مسجد عمو کرم است و متأسفانه با توجه به اینکه در کنار خیابان قرار داشت در دهه‌های گذشته تقریباً تمامی بخش‌های آن درطی ساخت وسازهای جدید و تعریض کوچه‌ها و خیابان‌های تخریب و منازل مسکونی به‌جای آن سر برآورده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلپایگان ضمن رد قدمت باستانی این دیوار گفت: برخلاف خیلی از نظرات مبنی بر قدمت باستان این دیوار، با توجه به اینکه دیوار باقیمانده تقریباً ویرانه بوده و به دلیل عدم مشخص بودن مالکیت آن و زمین‌های مجاور و همچنین به دلیل عدم رضایت مالکان پلاک‌های مجاور آن در فهرست میراث فرهنگی به ثبت ملی نرسیده بود با این‌حال با توجه به احتمال خطر ریزش آن و بر اساس شکایت‌های مالکان پلاک‌های مجاور، شهرداری گلپایگان امروز اقدام به تخریب آن کرد.

قانونی اظهار داشت: اگرچه این دیوار در فهرست میراث ملی به ثبت نرسیده بود اما بدلیل قدیمی بودن آن انتظار می‌رفت که شهرداری پیش از تخریب با اداره میراث فرهنگی شهرستان نیز هماهنگی لازم را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای تنویر افکار عمومی به ویژه مطالباتی که دوستداران ارجمند میراث فرهنگی دارند امید است با تداوم همکاری‌های نهادهای مختلف شهرستان، همچنان مانند گذشته، شاهد حفاظت و نجات بخشی آثار تاریخی ارزشمند دیار تاریخی گلپایگان باشیم.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *