انجمن دوستداران قانون مدار میراث تشکیل شد

انجمن دوستداران قانونمدار میراث فرهنگی از امروز با ۹ عضو رسمی فعالیت خود را طی نشستی در کمیسیون ملی یونسکو آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست تخصصی میراث فرهنگی و حقوق، چالش‌ها و راهکارها در سالن اجتماعات کمیسیون ملی یونسکو در حال برگزار شد.

در این برنامه احمد محیط طباطبایی رئیس کمیته موزه‌های ایران (ایکوم) درباره تشکیل انجمن دوستداران قانونمدار میراث گفت اهداف انجمن شامل کمک به حفاظت از میراث فرهنگی کشور و جلوگیری از تعدی، تجاوز، فراموشی و نادیده انگاشتن آن از طریق آگاه سازی عمومی؛ اشاعه فرهنگ دوستدار میراث فرهنگی و آموزش و آشناسازی افراد جامعه با قوانین و مقررات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛ دیده بانی و کمک به اجرای قوانین میراث فرهنگی توسط نهادهای مجری و عموم مردم است.

وی گفت: برگزاری سمینارها، همایش‌ها، نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و دوره‌های آموزشی؛ پیشنهاد اصلاح قوانین و مقررات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به نهادهای اجرایی ذیربط و مراجع قانونگذار؛ دادخواهی نزد مراجع قانونی علیه مجرمین میراث فرهنگی در چارچوب اختیارات قانونی و مقررات موجود؛ پیشنهاد ثبت آثار و ابنیه ارزشمند به مراجع ذیربط در فهرست آثار ملی ایران؛ تهیه محصولات فرهنگی مانند (کتاب، بروشور، فیلم مستند و …) در چارچوب اهداف اساسنامه انجمن با اخذ مجوز از نهادهای ذیربط از جمله برنامه‌های آن است.

همچنین انجام هر یک از فعالیت‌های مذکور در اهداف و روش اجرا علاوه بر صدور پروانه تشکیل انجمن، مستلزم کسب مجوز و با مجوزهای لازم از مراجع و با دستگاه اجرای خاص است.

وی گفت: این انجمن شنونده و جمع آوری کننده همه نظرات حقوقی افراد خواهد بود تا بتواند موضوعات مطرح شده را احصا و پیگیری کند. ما با همه گونه آرا، افکار و درخواست‌ها مواجه هستیم. از ارائه نظر درباره بافت‌های تاریخی شهرها گرفته تا احیای بناهای تاریخی. بنابراین افراد می‌توانند از امروز برای عضویت در این انجمن اقدام کنند.

محیط طباطبایی در ادامه تصریح کرد: موافقت مرجع صدور پروانه با انجام فعالیت‌های مذکور در اهداف و شیوه اجرایی، به معنای اجازه فعالیت در خصوص موادی که نیازمند کسب مجوز از دستگاه‌های خاص می‌باشد نیست.

بدیهی است انجام هرگونه اقدام در راستای اجرایی کردن مواردی از اهداف و شیوه اجرایی که مستلزم اخذ موافقت دستگاه خاص باشد، منوط به دریافت مجوز از آن مرجع است.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *