احیای ۲۰۰ دهانه بازار تاریخی اصفهان در دستور کار شهرداری است

اصفهان- مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان از برنامه‌ریزی این نهاد برای احیای ۲۰۰ دهانه بازارهای تاریخی شهر اصفهان در سال جاری خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی ایزدخواستی ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اصفهان با اشاره به احیا و بازسازی دهانه بازار تاریخی حسن آباد در سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: دروازه بازار حسن آباد، از دروازه‌های بزرگ اصفهان بوده که به بازار بزرگ و ورودی شهر منتج می‌شده و اتصال این بازار به بازار بزرگ طی صد سال به دلیل فروریختن دهانه‌ها قطع شده و مسیر دسترسی به باقی مانده بازار حسن آباد که یکی از قطب‌های صنایع دستی اصفهان است، بسته بود.

وی با اشاره به اینکه در بازار تاریخی حسن آباد کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی بسیاری وجود دارد، خاطرنشان کرد: دهانه‌های این بازار به سمت بازار بزرگ اصفهان در سال گذشته احیا و بازسازی و رویکرد حفاظت پهنه‌ای سبب شده که صدها کارگاه وارد چرخه گردشگری چمدانی شود.

به داد قصر جمیلان برسید

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه بازار تاریخی قصر یکی از با ارزش‌ترین بازارهای تاریخی اصفهان است که به خیابان عبدالرازق منتهی می‌شود، ابراز داشت: سازمان نوسازی برای احیای بازار کوی قصر و بنای قصر جمیلان (قصر چنبلان) وارد عملیات شده است اما از سازمان اوقاف تقاضا داریم به داد این گنجینه صفوی برسد.

ایزدخواستی با اشاره به اینکه طبقه دوم قصر جمیلان نسبتاً تخریب شده و طبقه اول در شُرُف تخریب است، افزود: عرصه این بنای تاریخی در تملک اوقاف و سرقفلی‌های بازار قصر مالک دارد؛ ضروری است که این میراث صفوی را احیا و وارد گردشگری شهر کرد.

وی تصریح کرد: امید است در سال جاری رکورد احیای ۲۰۰ دهانه بازار را در شهر اصفهان داشته باشیم و این مهم در دستور کار امسال ما قرار گرفته هر چند که اگر به احیای ۱۰۰ دهانه نیز دست دست یابیم اتفاق بزرگی خواهد بود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه مطالعات در بخش‌های مختلف شهر آغاز شده تا به عملیات مرمت و بازسازی ورود پیدا کنیم، اضافه کرد: بازار منجم از بازارهای عهد صفوی در خطر است و حفاظت آن را آغاز کردیم تا بزودی عملیات احیا آن آغاز شود.

ایزدخواستی درخصوص اعتبارات امسال سازمان نوسازی برای احیای بهانه‌های بازارها و بناهای تاریخی شهر، خاطرنشان کرد: هزینه‌های سازمان پروژه‌ای تقسیم می‌شود اما در مجموع بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان برای کل سازمان نوسازی امسال اختصاص یافته است.

اتمام بازسازی ۳۲ بنای تاریخی

وی، تعداد پروژه‌های یکسال اخیر سازمان نوسازی را ۶۱ طرح اعلام کرد و افزود: از این تعداد بازسازی ۳۲ پروژه به اتمام رسیده و مبلغ اعتبارات سال گذشته در مجموع ۱۶۰ میلیارد تومان با هزینه‌های جاری بوده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در پاسخ به سوالی درباره پهنه‌های تاریخی در خطر، خاطرنشان کرد: آثار برخی پهنه‌های تاریخی مربوط به دوره آل بویه در طول سال‌ها پاکسازی شده اما یکسری پهنه‌هایی نیز وجود دارد که در سطح زمین بوده و قابل کاوش است مانند کالبد تپه اشرف که همچنان کاوش درباره آن ادامه دارد.

ایزدخواستی خاطرنشان کرد: با رویکرد حفاظت پهنه‌ای که در مدیریت شهری کنونی اصفهان شکل گرفته است، پهنه‌هایی که آثاری از آنها روی زمین موجود است حفاظت می‌کنیم و در این راستا لازم است که اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان چراغ راه ما باشند.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری برای احیا و بازسازی بناهای آسیب دیده‌ای که آثار آنها همچنان موجود بوده برای سرمایه گذار جذاب است، ابراز داشت: اما عرصه‌هایی مانند تپه اشرف قابلیت سرمایه گذاری ندارد زیرا هنوز کاوش‌های آن به اتمام نرسیده است.

خطر بیخ گوش میدان امام علی (ع) و مسجد جامع عباسی

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: پهنه میدان امام علی (ع) و مسجد جامع عباسی از جمله پهنه‌های در خطر است بطوری که وقتی بارندگی می‌شود، متوسل می‌شویم؛ فکر می‌کنیم هر لحظه ممکن است یکی دو تا از این شاه‌نشین‌ها از بین برود.

ایزدخواستی با بیان اینکه باید رویکرد ورود سرمایه‌های مردم به عرصه‌های حفاظتی دنبال شود، گفت: با این رویکرد که حفاظت پهنه‌ای با سرمایه دولتی و شهرداری انجام شود زمانبر خواهد بود از این رو در عرصه رسانه‌ای برای فرهنگسازی بشدت متمرکز شدیم.

تعامل بر سر تپه اشرف یک شبه شکل نمی‌گیرد

وی ارتباط و تعامل مدیریت شهری کنونی با اداره کل میراث فرهنگی را بی سابقه توصیف کرد و در خصوص رویکرد این دو سازمان برای ادامه کاوش‌ها در تپه اشرف اصفهان ابراز داشت: در حال حاضر مدیریت شهری بشدت مطالبه گر میراثی هستند و تلاش می‌کنیم درخصوص تپه اشرف این تعامل شکل بگیرد اما یک شبه اتفاق نمی‌افتد.

نفوذ رطوبت به مناره‌های دارالضیافه

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان درخصوص نفوذ رطوبت به مناره‌های دارالضیافه اذعان داشت: این بنای تاریخی بدلیل نشتی شبکه‌های فرسوده آب و فاضلاب خیس است و چندین مکاتبه با شرکت آب و فاضلاب استان و اداره کل میراث فرهنگی در این باره داشتیم.

ایزدخواستی بزرگترین مشکل اثار تاریخی را رطوبت دانست و ضافه کرد: شبکه‌های فرسوده آب و فاضلاب به آثار تاریخی اصفهان ضربه می‌زند و از همین جا اعلام می‌کنیم که لازم است مرمت شبکه‌های آب و فاضلاب را از زیر بناهای تاریخی شروع کنید.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *