آغاز برنامه‌های هفته میراث فرهنگی/تخریب باروی گلپایگان

تخریب باروی گلپایگان، بی توجهی به مرمت مسجد ۱۸۰ ساله،تعطیلی کاخ سعدآباد، شروع هفته میراث فرهنگی و تشکیل انجمن حقوق میراث فرهنگی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته خبر رسید که باز هم مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تعطیل است اما این بار در روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه، همزمان با سالگرد شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل شد.

روابط عمومی سعدآباد با استناد به اعلام اداره کل موزه‌ها در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، از تعطیلی این مجموعه فرهنگی تاریخی همزمان با سالگرد شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) در روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه خبر داد.

خبر دیگر این هفته درباره تخریب بقایایی از دیوار باروی گلپایگان بود که خبرگزاری مهر نوشت لحظاتی پس از تخریب این دیوار خبر آن را منتشر و اعلام کرد که این تخریب از سوی شهرداری گلپایگان و بدون استعلام از نمایندگی میراث فرهنگی این شهر انجام شد.

پس از آن مسئول نمایندگی میراث فرهنگی گلپایگان این خبر را تأیید کرد.

 تشکیل انجمن حقوق میراث فرهنگی

تشکیل انجمن حقوق میراث فرهنگی

احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران در جمع خبرنگاران در ساختمان ایکوم گفت: یکی از موارد مهم حوزه میراث فرهنگی مسائل مربوط به حقوق آن است بنابر این به لحاظ حفاظت و مطالباتی که مردم و میراث باید از آن آگاه باشند انجمن دوست داران حقوق میراث فرهنگی شکل گرفته و مراحل قانونی خود را طی کرده است.

وی افزود: روز اول خرداد در مرکز کمیسیون ملی ایران نشستی با عنوان حقوق میراث فرهنگی و موزه‌ها برگزار می‌شود و به مسائلی مانند تخریب بافت اصفهان و شیراز به صورت پایلوت می‌پردازد. موضوع دیگر آن نیز درباره لایحه پیش نویس اختیارات حوزه وزارت میراث فرهنگی، قوانین و کمبودهایی است که در برنامه پنج ساله هفتم وجود دارد.

رییس جمهور دستور بیمه ده هزار هنرمند صنایع دستی را داد

رئیس جمهور دستور بیمه ده هزار هنرمند صنایع دستی را داد

وزیر میراث فرهنگی از دستور رئیس جمهور برای بیمه ده هزار نفر از هنرمندان صنایع دستی خبر داد و گفت: به زودی درباره ثبت بافت تاریخی شیراز نظر وزارت را اعلام کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، پاسخگویی مردمی و برخط عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی به همراه ارائه گزارش ارزیابی عملکرد وزارت میراث فرهنگی در حوزه ارتباطات مردمی دولت سیزدهم امروز در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری برگزار شد. در این نشست ضرغامی به تماس‌های مردمی جواب می‌داد و گاهی مدیران خود را برای پاسخگویی روی خط می‌آورد.

در این جلسه ضرغامی گفت: درباره ثبت بافت تاریخی شیراز قرار شده به زودی نظر وزارت را اعلام کنیم چون این موضوع ابعاد گسترده‌ای دارد.

ضرغامی بیان کرد: تفویض مأموریت‌ها به استان‌ها اولین قدم ما در وزارت میراث فرهنگی بود. بسیاری از مجوزها در استان‌ها داده می‌شود. هر کسی وارد سامانه‌ای که ما اعلام کردیم شود مجوز را می‌گیرد تا کارش را شروع کند. این طور هم نیست که بدون تحقیق مجوز داده شود.

برنامه‌های ایکوم ایران در هفته میراث فرهنگی اعلام شد

برنامه‌های ایکوم ایران در هفته میراث فرهنگی اعلام شد

احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران در نشستی با خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی گفت: متأسفانه تلاش برای بقا در حوزه‌ها در جریان است مانند موزه بابل. از این موزه‌ها نیز تقدیر می‌شود چون تعطیلی هر موزه‌ای تحت هر عنوانی اشتباه است. همچنین در این برنامه از پیشکسوتان و فعالان و کسانی که اثرات گوناگونی دارند تقدیر می‌شود.

محیط طباطبایی تصریح کرد: در روز ۲۷ اردیبهشت از ساعت ۹ تا ۱۱ اساتید روزنامه نگاری در موزه بانک ملی نشست موزه و ارتباطات پایدار را برگزار می‌کنند.

وی گفت: روز جمعه ۲۹ اردیبهشت در موزه ارامنه نمایش زنده لباس‌های سنتی از ساعت ۹ تا ۱۲ اجرا می‌شود همچنین قرار است در موزه ارامنه بخش‌های دیگری به نمایش اشیای موزه‌ای اختصاص پیدا کند. از ساعت ۱۱ تا ۱۳ نیز ناشنوایان می‌توانند از موزه کلیمیان به صورت ویژه بازدید کنند، همچنین از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در همین روز و در مؤسسه بادبادک موزه هنر و کودک افتتاح می‌شود. از ساعت ۱۸ تا ۱۹ نیز نشست فناوری و موزه‌ها به صورت آنلاین پخش خواهد شد. لینک این نشست از طریق ایکوم اعلام می‌شود.

وی گفت: از روز ۳۰ اردیبهشت از ساعت ۹ تا ۱۲ مراسم مشترک موزه نفت ایران و سازمان اوپک با حضور رئیس اوپک در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی برگزار خواهد شد. مجموعه داران ایران نیز نشست خود را در محل سمن‌های تهران رأس ساعت ۱۴ برگزار می‌کنند. از ساعت ۱۶ تا ۲۰ نیز نمایشگاه اسناد تاریخی امیرکبیر و نمایشگاه خطوط کوفی استاد ارفعی در کاخ گلستان برپا می‌شود. در روز ۳۱ اردیبهشت از ساعت ۱۰ تا ۱۲ نمایش خیمه شب بازی در خانه پروین اجرا می‌شود. از ساعت ۱۳ تا ۱۶ در موزه پردیسان نشست تنوع زیستی، پایداری و موزه‌ها برگزار خواهد شد، از ساعت ۱۶ تا ۱۸ نیز موزه صلح برنامه صلح و حال خوب را اجرا می‌کند.

کاخ‌موزه‌ها صاحب شعار می‌شوند

کاخ‌موزه‌ها صاحب شعار می‌شوند

علی دارابی قائم‌مقام و معاون میراث فرهنگی در نشست شورای هماهنگی موزه‌ها که در مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران برگزار شد، اعلام کرد: همزمان با ۲۸ اردیبهشت‌ماه جاری، روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی، بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌ها و بناهای تاریخی تحت اشراف این وزارتخانه، رایگان است.

وی افزود: در حال حاضر ۸۰۰ موزه در کشور داریم که از این تعداد، ۲۶۸ موزه متعلق به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

دارابی همچنین بر انتخاب شعار و تهیه سند چشم‌انداز برای هر موزه تأکید کرد و گفت که سند مذکور برای تصویب، نهایی شود.

همچنین با حضور معاون میراث فرهنگی، پیشنهادها برای ساعت کاری موزه‌ها در نوروز ۱۴۰۳ و تقارن آن با ماه مبارک رمضان مورد بررسی قرار گرفت.

از حاضران در این نشست می‌توان به مرتضی ادیب‌زاده مدیرکل موزه‌ها، علیرضا تابش مشاور معاون میراث فرهنگی، جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران، بیژن مقدم مدیر مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران، وحید رحمتی مدیر مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد، آفرین امامی مدیر کاخ‌موزه گلستان و حجت‌الاسلام فخرالدین صابری مدیر موزه قرآن کریم، اشاره کرد.

عناوین روزهای هفته میراث فرهنگی ۱۴۰۲ بدین شرح است:

پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت؛ موزه‌ها، پایداری، حال خوب

جمعه ۲۹ اردیبهشت؛ علوم میراثی: ریشه در تاریخ، رو به آینده

شنبه ۳۰ اردیبهشت؛ ثبت آثار و مفاخر: عملکرد ملی، راهبرد جهانی

یکشنبه ۳۱ اردیبهشت؛ میراث فرهنگی، رسانه، تشکل‌های مردم نهاد

دوشنبه ۱ خرداد؛ میراث طبیعی، تضمین حیات آینده

سه‌شنبه ۲ خرداد؛ حفاظت از میراث فرهنگی، مرزبانی از هویت

چهارشنبه ۳ خرداد؛ میراث دفاع مقدس

ضرغامی به دغدغه‌های میراثی مردم پاسخ داد

ضرغامی به دغدغه‌های میراثی مردم پاسخ داد

این هفته جلسه پاسخگویی مردمی و برخط عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی به همراه ارائه گزارش ارزیابی عملکرد وزارت میراث فرهنگی در حوزه ارتباطات مردمی دولت سیزدهم در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری برگزار شد. در این نشست ضرغامی به تماس‌های مردمی جواب می‌داد و گاهی مدیران خود را برای پاسخگویی روی خط می‌آورد.

در این جلسه فامرینی یکی از ساکنان تهران بیان کرد: تلویزیون پروفسور ارفعی را نشان می‌داد. ایشان گله داشتند. می‌خواستم بگویم باید در کنار این افراد دانشجویان نخبه باشند. از این افراد دلجویی و از علم این افراد استفاده شود.

ضرغامی نیز پاسخ داد: یکی از کارهایی که ما در وزارت میراث فرهنگی بر اساس سیستم‌های دولت انجام دادیم ارتباط با نخبگان کشور است بنابراین ضمن این اقدامات، تکریم از چهره‌های ماندگار را نیز انجام داده ایم. در رشته‌های مختلف از شخصیت‌های برجسته تقدیر می‌شد از پروفسور کردوانی نیز شخصاً تقدیر کردم. در خرداد ماه دور دوم تقدیر از این افراد انجام خواهد شد. دو نشست نیز با ۸۰ نفر از پیشکسوتان در وزارت میراث فرهنگی داشتیم و نکات آنها را پیگیری می‌کنیم.

احمدپور از استان خوزستان نیز بیان کرد: ما در ایذه یک قنات و قلعه داریم که مرمت شده ولی رها است. درخواست رسیدگی داریم. در ۴ سال پیش قلعه یک بار مرمت شد. مردم به ما می‌گویند که چرا پیگیری نمی‌کنید که احشام به داخل آن نرود.

دهقانی از اشکذر یزد گفت: یک مسجد تاریخی ۲۰۰ ساله به نام باغ وزیر کنار جاده تهران بندرعباس داریم. یک زمانی کارهای مرمتی انجام شد اما همیشه در آن بسته است و کسی استفاده‌ای نمی‌کند و تلاش کردیم قنات آن هم احیا و مرمت شود اما نشد.

۴ ویژگی خاص مسجد حاج رجبعلی سنگلج/ بی‌توجهی به مرمت مسجد ۱۸۰ ساله

بی‌توجهی به مرمت مسجد ۱۸۰ ساله

یکی از منحصر به فردترین مساجد تهران، مسجد تاریخی محله سنگلج به نام حاج رجبعلی است که ۶۸ سال پیش در فهرست میراث فرهنگی ایران به ثبت رسید.

این بنای تاریخی به دلیل داشتن کاشی‌های معقلی (ترکیب کاشی و آجر) کاشی هفت رنگ و کاشی معرق، چاه قرآن و گنبد دوپوش یکی از بناهای خاص دوره قاجار است.

۴ ویژگی خاص مسجد حاج رجبعلی سنگلج/ بی توجهی به مرمت مسجد ۱۸۰ ساله

در سال دوم سلطنت فتحعلی شاه قاجار یعنی ۱۸۰ سال پیش مرحوم حاج رجبعلی تهرانی از تجار بازار تهران حدود ۲۰ هزار تومان برای ساخت حوزه علمیه و مسجد هزینه کرد. ساخت این مسجد توسط استاد محمد قلی شیرازی از معماران آن زمان ۱۷ سال طول کشید و دور تا دورش حجره برای اقامت طلاب ساخته شد که الان چند حجره بیشتر باقی نمانده است.

۴ ویژگی خاص مسجد حاج رجبعلی سنگلج/ بی توجهی به مرمت مسجد ۱۸۰ ساله

البته روی کتیبه‌های موجود در کاشی‌ها، سال ۱۲۶۱ و ۱۲۶۲ هجری قمری را برای ساخت مسجد نوشته‌اند. اما به طور دقیق نمی‌توان تاریخ ساخت مسجد را با تاریخ کاشی کاری آن یکی دانست. چون ممکن است کاشیکاری ها چند سال بعد از ساخت مسجد کار شده باشند.

برگزاری نهمین همایش سراسری فولکس واگن ایران

این هفته کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با همکاری انجمن وسایل نقلیه تاریخی ایران، نهمین همایش سراسری گرامیداشت روز فولکس واگن را برگزار می‌کند.

این رویداد روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ به صورت همزمان در ۶ شهر کشور و با شرکت انواع خودروهای تولید شده توسط شرکت فولکس واگن که به عنوان بزرگترین خودرو ساز آلمانی شناخته می‌شود و با حضور علاقه مندان به این اتومبیل‌ها، برگزار خواهد شد.

مجموعه تفریحی و تجاری ایران مال در تهران از ساعت ۱۱ تا ۱۴، مجموعه کانتینر پارک اصفهان ساعت ۱۶ تا ۱۹، پارک کوهسنگی مشهد مقدس ساعت ۱۶ تا ۱۸، موزه خودروهای تاریخی یزد از ساعت ۱۱ تا ۱۳، مجتمع تجاری لاله پارک در تبریز ساعت ۱۱ تا ۱۴و باغ عفیف آباد در شهر شیراز از ساعت ۱۶ تا ۱۹ پذیرای کلاسیک دوستان و علاقه مندان به وسیله‌های نقلیه تاریخی و قدیمی خواهند بود.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *